1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
1.9TD van 1994
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 03 januari 2010 11:34 PM

Hallo ik ben nieuw hier en heb net mijn eerste Citroen gekocht een Xantia 1.9TD van bj.01/1994 hij word morgen geleverd .

Zijn dit goede wagens of hebben zij specifieke problemen ?

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 januari 2010 12:17 AM
  [ # 1 ]

Welkom hier.
Xantia’s zitten goed in elkaar en een diesel geeft ook weinig problemen.

Citroen!

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 04 januari 2010 12:20 AM
  [ # 2 ]
DriverD schreef:

Welkom hier.
Xantia’s zitten goed in elkaar en een diesel geeft ook weinig problemen.

Ja ik heb de motor horen draaien en testrit mogen doen en hij draaide als een naaimaschientje hij heeft er wel al 245000 KM opstaan

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 04 januari 2010 12:21 AM
  [ # 3 ]

Over de motor kan ik je niet veel vertellen, over de vering wel wat meer:

Zoals je wellicht al wist heeft een Xantia geen springveertjesvering, maar een combinatie van vloeistof en gas, vandaar de naam hydropneumatisch.

Dit systeem werkt, mits onderhouden, perfect, en is niet extreem storingsgevoelig. Als je de auto hebt, kijkt of hij lekker soepel veert, of hij snel op hoogte komt, en of de hydraulische pomp niet te snel tikt (1x per halve minuut of minder is normaal) Ratelt de pomp (tiktiktiktiktik hoor je dan) heb je interne lekkage of een voorraadbol die leeg is. Stuitert de auto alle kanten op zijn je veerbollen aan vervanging toe. Qua interne lekkage heb ik met een BX de ervaring dat het vaak voor niet al te veel geld opgelost kan worden, waarna je er weer duizenden kilometers bij kan zetten.

En qua onderhoud kan je denk ik het beste naar een citroenspecialist gaan, en niet naar een citroen dealer/garage. Ik heb de ervaring dat ze bij een dealer niet zitten te wachten op een xantia van 15 jaar oud, en bij een algemene garage missen ze vaak net de specifieke kennis mbt tot de vering, wat soms voor onverwachte problemen kan zorgen.

Verder natuurlijk gefeliciteerd met de aanschaf! Qua motor kunnen hier veel meer mensen veel meer nuttigs vertellen, en ook over specifieke problemen is er hier op het forum ontzettend veel kennis aanwezig. Soms zit het wat tegen met een citroen, maar als een probleem dan weer is opgelost ben je blij dat je toch een citroen hebt gekozen, en geen golf Smile

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 04 januari 2010 12:24 AM
  [ # 4 ]
tzi_break schreef:

Over de motor kan ik je niet veel vertellen, over de vering wel wat meer:

Zoals je wellicht al wist heeft een Xantia geen springveertjesvering, maar een combinatie van vloeistof en gas, vandaar de naam hydropneumatisch.

Dit systeem werkt, mits onderhouden, perfect, en is niet extreem storingsgevoelig. Als je de auto hebt, kijkt of hij lekker soepel veert, of hij snel op hoogte komt, en of de hydraulische pomp niet te snel tikt (1x per halve minuut of minder is normaal) Ratelt de pomp (tiktiktiktiktik hoor je dan) heb je interne lekkage of een voorraadbol die leeg is. Stuitert de auto alle kanten op zijn je veerbollen aan vervanging toe. En qua onderhoud kan je denk ik het beste naar een citroenspecialist gaan, en niet naar een citroen dealer/garage. Ik heb de ervaring dat ze bij een dealer niet zitten te wachten op een xantia van 15 jaar oud, en bij een algemene garage missen ze vaak net de specifieke kennis mbt tot de vering, wat soms voor onverwachte problemen kan zorgen.

Verder natuurlijk gefeliciteerd met de aanschaf! Qua motor kunnen hier veel meer mensen veel meer nuttigs vertellen, en ook over specifieke problemen is er hier op het forum ontzettend veel kennis aanwezig. Soms zit het wat tegen met een citroen, maar als een probleem dan weer is opgelost ben je blij dat je toch een citroen hebt gekozen, en geen golf Smile

Groets,
Martijn


De bollen zitten wel goed denk ik toen ik reed stuiterde hij niet en hij kwam goed op en neer.


En euh zwijg mij van een golf ik heb die voor de xantia ingeruild voor mij nooit vw meer.

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 08 januari 2010 06:12 PM
  [ # 5 ]

heb nu reeds 300 km gereden met de xantia rijd leuk maar merk op als ik echt het gas erop zet bij vertrekken dat ik een klein beetje blauwe rook heb is dit erg ?

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 januari 2010 11:01 PM
  [ # 6 ]

Het is een TD, dus een beetje roken bij flink gas is normaal, maar dat is meestal zwarte rook.
Weet je zeker dat het blauwe rook is, dat is verbrandde olie, laat anders eens iemand achter je rijden om dat te beoordelen.

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 08 januari 2010 11:13 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Het is een TD, dus een beetje roken bij flink gas is normaal, maar dat is meestal zwarte rook.
Weet je zeker dat het blauwe rook is, dat is verbrandde olie, laat anders eens iemand achter je rijden om dat te beoordelen.

Tja dus als ik hem start bv s’morgens en ik vertrek dan stevig en nu met die koude heb ik witte rook maar als ik goed gas geef bij vertrekken zie ik in die witte rook toch een ietsiepietsie blauw naar mijn gevoel .

Hij rookt niets zwart .

Ik moet wel zeggen dat hij aan zijn oliewissel toe is dat ga ik morgen doen en ook de mazoutfilter en pollenfilter en luchtfilter.

Voor de rest rijd hij als een droom .

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 januari 2010 12:10 AM
  [ # 8 ]

Met de huidige kou is witte rook normaal, en over dat beetje blauwe rook zou ik me niet druk maken. Pas als je flinke blauwe rookpluimen maakt of continue, dan mag je je zorgen gaan maken.

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 09 januari 2010 12:21 AM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Met de huidige kou is witte rook normaal, en over dat beetje blauwe rook zou ik me niet druk maken. Pas als je flinke blauwe rookpluimen maakt of continue, dan mag je je zorgen gaan maken.

Oké bedankt voor de goede raad . Dat is nou net datgene dat ik zoek op een forum mensen met kennis van zaken en goed advies tof tof.

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 09 januari 2010 01:08 AM
  [ # 10 ]

Normaal gesproken is een TD een goede aankoop. Xantia’s zitten in het algemeen goed in elkaar. Mijn eigen TD heeft net de 400.000 gepasseerd. Je kunt dus nog even voort. Wink
Koude motor rustig warmrijden en je kan er lang plezier van beleven.

Veel rijgenoegen!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
manta400
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 09 januari 2010 11:20 AM
  [ # 11 ]

Dat met die zwarte rook is wel grappig in de zomer als je voor een cabriolet rijdt.Maar even serieus de 1.9TD is een probleemloze motor die van mij heeft nu 243000 km ervaring en verbruikt nog geen druppel olie.En een verbruik van 1 op 16/17 vindt ik voor zo een grote auto erg zuinig.Veel veilige km toegewenst.

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 09 januari 2010 04:25 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nu net gedaan met het steken van een nieuwe luchtfilter,oliefilter,dieselfilter,en 5 liter Castrol Magnatec half syntetische olie 10w40.

Ik had ook nog een pollenfilter maar blijkbaar zit dat er niet in in dit model dus hier zit ik met die filter hmmm.

Er staat nu exact 220350 Km op ik was verkeerd met de Km’s in mijn vorige post.

Nu op 160000 is er een nieuwe distibutieriem gestoken heb daarvan de factuur gezien wanneer moet ik hem dan weer laten veranderen ?

Ik zou graag mijn hlm olie verversen maar ik heb geen flauw benul hoe dat moet weet iemand hoe ?

Heb nog een vraagje moet je steeds voorgloeien of niet want ik heb vroeger een tdi gehad en daar hoefde je niet te gloeien.

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 januari 2010 05:24 PM
  [ # 13 ]

Een interrieur filter is alleen van toepassing op een Xantia met Airco.

De riem moet om de 120K vervangen worden, persoonlijk hou ik 100K aan.

LHM verversen, daar is een heel topic over, is iets met spoelen/verversen.

Voorgloeien is inderdaad nodig, het is een voorkamer motortje, dus indirect ingespoten.
Een direct ingespoten motor zoals een TDI of HDI is minder afhankelijk van voorgloeien.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 09 januari 2010 05:45 PM
  [ # 14 ]

en met koud weer kan het geen kwaad om na het doven van het voorgloeilampje nog een paar seconden te wachten.

ik heb het LHM spoel draadje even opgezocht: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/167095/

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
maximilliaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 03-01-2010

- Xantia 1.9 TD SX
Gepost: 09 januari 2010 07:29 PM
  [ # 15 ]

Misschien een zeer domme vraag maar waar moet de hoogteregelaar staan in de wagen op die dikke streep in het midden of de dunne er net onder ??

Citroen Xantia 1.9TD Bj.01/1994

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook