2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Lekke koppakking ontdekken?
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 08 september 2005 02:03 PM
  [ # 16 ]

Hey Jongens,

Van die “witte rook” en “zoeterige geur” klopt volgens mij niet altijd in het geval van een koppakking hoor.
Een koppakking kan ook stuk gaan van oliekanaal naar waterkanaal of visa verca….heb ik zelf meegemaakt en gezien.
Dan merk je helemaal geen rook of geur.
Hoedanook, het is in ieder geval balen… Rolling Eyes

Groetjes
BC.

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 september 2005 03:56 AM
  [ # 17 ]
BIG charlie schreef:

Hey Jongens,

Van die “witte rook” en “zoeterige geur” klopt volgens mij niet altijd in het geval van een koppakking hoor.
Een koppakking kan ook stuk gaan van oliekanaal naar waterkanaal of visa verca….heb ik zelf meegemaakt en gezien.
Dan merk je helemaal geen rook of geur.
Hoedanook, het is in ieder geval balen… Rolling Eyes

Groetjes
BC.

dan zie je het in het water en of de olie

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 september 2005 05:58 AM
  [ # 18 ]

Is een lastig punt. Een koppakking kan op verschillende plaatsen lek gaan. Gaat hij tussen een cylinder en een waterkanaal lek, dan spuit je water onder je radiator dop vandaan. Is deze lek tussen een cylinder en een oliekanaal, dan kan de motor zelfs op hol slaan. (Bij diesels alleen). Er wordt dan olie rechtstreeks vanuit de carterpan de cylinder ingezogen, en daar loopt de motor dan op!! Komt alleen voor als de motor écht goed warm is.  Ja en verder kan de pakking ook lek zijn van een water of olie kanaal naar de rand toe. Zodat er dus water of olie lekt. En als je pakking grote lekken heefd, of meerdere, dan wil de motor niet eens meer starten. Want wat valt te denken van een cylinder die onder water staat?

Een vader van een vriend van mij heefd 2 jaar in een BX gereden met een lekke koppakking. Hij lekte wat water naar buiten toe, zo af en toe bijvullen, en het reed prima naar ik heb begrepen. En een keer een taxi meegemaakt toen ik nog taxi-monteur was. Die liep als het blok echt heel warm was op motor olie. De enigste remedie om het ding dan uit te krijgen was um in de versnelling smoren. Even af laten koelen, en dan reed hij weer perfect. Later heb ik de koppakking toch maar vervangen.

Het betekend zeker niet het einde van de wereld. Een pakking zelf kost tussen de 40 en 70 euro. En ik vervang um binnen een dag. Maar als de boel toch los ligt…...Kun je beter een hoop andere troep vervangen, en dan kon het nog wel eens prijzig worden.

Vaak doen mensen hun auto weg vanwege dit euvel. Terwijl het echt niet zo dramatiesch is als wel eens geschetst wordt…

Test

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 09 september 2005 01:51 PM
  [ # 19 ]

Tja als je het zelf kan repareren dan is er maar weinig echt dramatisch aan een mankement. Als je dat niet kan -of iig nog nooit gedaan hebt en de kennis niet in huis hebt- dan kijk je in dit geval tegen kosten aan van tussen de 1000 en 1500 €. Das natuurlijk ook niet dramatisch als je in de tuin een ezel hebt staan die bij ieder ochtendgloren een flinke pak bankbiljetten schijt, maar ik kom het liever niet tegen. Wink

Iig hartelijk bedankt voor het duidelijke verhaal Thijs. Zijn die lekkages naar de rand -waarvan de symptomen het minst duidelijk zijn (een doekkie er over en er is geen lekkage meer te zien)- met zo’n testsysteempje te checken?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 10 september 2005 06:01 PM
  [ # 20 ]

Ik heb momenteel ook een lek in het koelvloeistofsysteem van de XM zitten. Na een kilometer of tien gaat het rode lampje al branden en moet ik er twee liter bijmikken. Ze start wel gewoon en de olie is gewoon oliekleur. Ik heb de dame in de hoogste stand gezet en gezien dat er ergens aan de linkerzijde water onder haar vandaan loopt.

Wie zou zo goed willen zijn om dit eens samen met mij te bekijken danwel te helpen maken? Hoeft uiteraard niet gratis, dat spreekt voor zich. Ik kan zelf momenteel niet al te veel zelf, daar ik vorige maand een tamelijk ernstig bedrijfsongeval heb gehad waarbij m’n rechterduim half is gesneuveld. Momenteel zit die dus redelijk ingepakt en is erg pijnlijk.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 10 september 2005 11:48 PM
  [ # 21 ]

kun je wel nog rijden?
ik wil je er best mee helpen, maar zit zelf met een rotte koppeling, dus kan ik ff niet te ver rijden, als je beestje iig lekt dan kan het nooit een te groot probleem zijn om evt. met onderdelen van de sloop de auto te fixen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Daffodil31LE
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 438
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 11 september 2005 09:00 PM
  [ # 22 ]

Momenteel gutst het er onderuit. Morgen maar de brug op, dan zien we wel verder. Evengoed vriendelijk bedankt. Roermond had ik er niet meer mee gehaald vrees ik.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 12 september 2005 12:07 AM
  [ # 23 ]
Serge schreef:

Is het zwart/roestbruin worden van koelwater altijd aan een lekke pakking te wijden en andersom; wordt koelwater altijd zwart/roestbruin bij een lekke pakking?

Mijn expansievat is roestbruin aan de binnenkant. Komt omdat er een pijpje volledig verroest en verdwenen is waar een koelslang op aangesloten zat. Dus ik neem aan dat het niet klopt wat jij verondersteld. Of ik moet een lekke koppakking hebben zonder dat ik dat weet Confused Shocked

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 september 2005 12:57 AM
  [ # 24 ]

sommige anti vries middelen zijn roestbruin en sommige groen
zoek eerder naar vlekjes olie in het water

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 september 2005 11:53 PM
  [ # 25 ]

Bruin koelwater komt vaak door roest. Meestal van de radiator. Niet heel veel zorgen om maken, al kan het geen kwaad om de boel eens lekker door te spoelen. Met een tuinslang aan de ingang van je waterpomp, en dan even je blok laten draaien. Uiteraard de water uitgang op straat uit laten komen. Zal je zien dat er een hoop viezigheid meekomt…Daarna weer netjes afvullen, en ontluchten met koelvloeistof.

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 22 september 2005 02:46 AM
  [ # 26 ]

Uit de uitlaatgassen kun je ook een boel info halen….D.M.V. 4-gasmeting / roetmeting

Test

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 22 september 2005 10:41 AM
  [ # 27 ]

Ik test mijn kopppakking d.m.v. een compressiemeter (te koop voor een paar tientjes).
Je schroeft het ding in één van de bougiegaten en laat de moter een paar seconden op de startmoter draaien, zo werk je alle bougies af, het verschil in druk mag niet meer zijn dan (ik dacht) 6% (nog eens nakijken, weet dit niet zeker).
Heb je een kapotte koppakking dan weet je ook meteen welke cylinder erdoor beinvloedt wordt. Voor een 6 cylinder ben je ongeveer 10 minuten bezig.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 22 september 2005 12:18 PM
  [ # 28 ]

en een eend dan???

Ik vertel er maar niet bij dat een eend geen koppakking heeft

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 25 september 2005 04:06 PM
  [ # 29 ]

Ik dacht eigenlijk dat de tip van WYD wel een goede was, dop eraf en starten. Bij veel geborrel zou de koppakking wel eens lek kunnen zijn.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 september 2005 04:23 PM
  [ # 30 ]
JustShootMe schreef:

Ik test mijn kopppakking d.m.v. een compressiemeter (te koop voor een paar tientjes).
Je schroeft het ding in één van de bougiegaten en laat de moter een paar seconden op de startmoter draaien, zo werk je alle bougies af, het verschil in druk mag niet meer zijn dan (ik dacht) 6% (nog eens nakijken, weet dit niet zeker).
Heb je een kapotte koppakking dan weet je ook meteen welke cylinder erdoor beinvloedt wordt. Voor een 6 cylinder ben je ongeveer 10 minuten bezig.

Hiermee test je alleen de lekkage van verbrandingskamer naar koelwater of naar buiten. Je test niet of oliekanalen naar buiten lekken of naar koelwaterkanalen.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook