1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olieverbruik CX TRD 1
sergolet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006

- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Gepost: 10 december 2009 03:22 AM

Mijn CX gebruikt ca 1liter olie op 800km .
Hij rookt niet , Er ligt nooit olie onder de wagen, hij start koud en warm perfekt.
Heeft iemand enig idee whoe dan alsnog het olieverbruik zo hoog kan zijn??

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 januari 2010 12:52 AM
  [ # 1 ]

Hm - reageert hier niemand op? Ik moet in mijn CX 25 Prestige Turbo ook met enige regelmaat een half litertje bijvullen. Ben dat na de Austin Allegro (jawel, in 1983 reden die nog rond) nooit meer tegengekomen. Normale situatie voor een CX? Valt me eigenlijk wat tegen, na m’n DS.

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 08 januari 2010 04:19 PM
  [ # 2 ]

Misschien is je carterontluchting verstopt! De slang vanaf je kleppendeksel naar de turbo kan verstopt zitten met sludge. Een soort mayonaise achtige substantie.

“Een verstopte olieafvoer of drukverhoging in het carter door bijvoorbeeld een verstopte carterventilatie is er de oorzaak van dat er geen olieafvoer uit de turbocharger meer plaatsvindt. Er ontstaat een drukopbouw in de olieafloop en het resultaat zal zijn dat de olie een andere uitweg zoekt, aan de compressorzijde en turbinezijde van de turbo, of langst de zuigerveren of de inlaatklep in de motor. Gevolg: een blauw rokende motor en een hoog olieverbruik.” (bron: Wikipedia)

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 08 januari 2010 09:19 PM
  [ # 3 ]

olieverbruik kan inderdaad mysterieus zijn. Naast de carterontluchting kunnen het ook slechte/vastzittende olieschraapveren of klepsteelgeleiders zijn. Maar dan zou ik ook af en toe blauwe rook verwachten. Het is volgens mij zeker geen normale situatie bij een 2500 motor. Bij mijn 2500gti turbo merk ik niet eens dat het peil daalt na 10.000 km. Onze VW T4 tdi haalt gemakkelijk 30.000 km zonder bijvullen. Maar ik ken ook een vrij nieuwe passat 2.0 die perfect rijdt en geen walm geeft maar toch olie zuipt (1000 km = 1 ltr). Het vervelende van olieverbruik is dat je het pas merkt als je de auto al een tijdje in je bezit hebt.

Profiel  
 
sergolet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006

- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Gepost: 09 januari 2010 02:07 AM
  [ # 4 ]

Nou ja hallo op 10december heb ik deze thread gepost, gisteren eerste reactie en dan gaan er meteen /pas weer 2 mensen reageren, trowens , bij mij betreft het een TRD 1 .
Niemand een idee??????/

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2010 02:28 AM
  [ # 5 ]

Je wil toch advies? Is dit advies van deze gebruikers niet goed genoeg?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sergolet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006

- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Gepost: 09 januari 2010 02:38 AM
  [ # 6 ]

Ja, ik ben ook blij dat ik leef!
nou ik vraag mij dus gewoon af hoe het komt dat tot eergisteren niemand reageert , en als dan iemand reageert komen er WEL ineens reacties ,
Wat de kwaliteit van de het advies betreft ( daar wilde ik mij eigenlijk niet over uitlaten, maar ja als je erom vraagt Smile
mijn auto rookt niet!............
Ik sta dusw alsnog voor en raadsel Gebruikt veel olie rookt en lekt absoluut niet?????????????????????
gelukkig nieuwjaar aan allen!!!!!!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 januari 2010 10:00 AM
  [ # 7 ]

Nou moe. Ik heb dit draadje niet gezien tot de eerste reactie. Sorry.
Verder, als je meteen antwoord wilt hebben zou je een garage moeten bellen. Wink

Als antwoord op de eigenlijke vraag. Ik denk dat 1 liter op 800 kilometer toch duidt op een versleten motor/zuigerveren. Deze liter over die 800 kilometer geeft zoveel rook, dat je het nauwelijks zult zien als meer rook.
Denk ik.

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 09 januari 2010 10:17 AM
  [ # 8 ]

Als je TRD turbo 1 zoveel olie gebruikt dan moet je dit kunnen vinden! Die olie verdwijnt niet zomaar!
Misschien is je motor in slechte conditie en kun je een compressie lektest laten doen.

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 januari 2010 12:01 PM
  [ # 9 ]

‘T komt regelmatig voor dat de eerste reactie andere reacties uitlokt.

Ik denk ook dat die olie gewoon in de cilinders verbrand wordt. Een diesel is sowieso al een oliestoker dus één liter extra per 800 km zie je niet aan de kleur van het uitlaatgas. Dus leg het voor aan een Citro-specialist zou ik zeggen.

Vreemde combinatie trouwens, een Reflex met een diesel…

Profiel  
 
sergolet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006

- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Gepost: 09 januari 2010 02:18 PM
  [ # 10 ]

Ha fijn er beginnen reacties te komen
Nee men ziet echt niets aan de kleur van het uitlaatgas,
Hij springt ook echt altijd goed aan.
Ik vind wel dat ie weinig koppel heeft ( wilde een DS een steile helling opslepen , dat lukte niet, het lukte wel meteen met een TRD 2, die raar genoeg een minder hooge topsnelheid haalt dan deze TRD 1 )

Ja ik kende de kombinatie Reflex D ook nog niet, maar dit is een Orginele REFLEX D die ik in Spanje vond.
heb toen een 1984 TRD blok erin gezet…..

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 januari 2010 02:39 PM
  [ # 11 ]

De reflex D familiale is maar één jaar gemaakt met een platte 2500 motor.

Profiel  
 
sergolet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006

- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Gepost: 09 januari 2010 02:58 PM
  [ # 12 ]

Hallo, darade St.Marien interessant , ik ben even op jullie site aan het kijken!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 januari 2010 03:40 PM
  [ # 13 ]
Jules Unlimited schreef:

Misschien is je carterontluchting verstopt! De slang vanaf je kleppendeksel naar de turbo kan verstopt zitten met sludge. Een soort mayonaise achtige substantie.

Hm. Da’s in elk geval snel na te gaan. Bedankt Jules. Hoe het bij diesels zit weet ik niet, maar bij benzinemotoren zijn de klepgeleiders vaak eerder verdacht dan de zuigerveren. Dat ga ik dus mooi niet onderzoeken - dan maar een kannetje extra olie.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 januari 2010 03:43 PM
  [ # 14 ]
sergolet schreef:

Nou ja hallo op 10december heb ik deze thread gepost, gisteren eerste reactie en dan gaan er meteen /pas weer 2 mensen reageren

Tja - soms schiet er een vraag een beetje doorheen. En dan is een ‘upje’ van jezelf of van iemand anders reuzehandig, staat je vraag weer bovenaan. Dat was ook de bedoeling van mijn reactie Wink

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 09 januari 2010 05:40 PM
  [ # 15 ]

misschien een lekke keerring op krukas achter vliegwiel
de olie lekt dan op de uitlaat en verdampt min of meer
je vindt dan geen lek-olie tewijl dat er wel is

heb dit zelf bij verschillende cx diesels meegemaakt
kwam aan het licht toen ik in de alpen reed en de uitlaat niet de koeling kreeg door de rijwind [zoals op de vlakke weg]
was wel even schrikken ,ik dacht dat ie in de hens, stond zoveel rook en brandlucht vanuit midscheeps machine-kamer
bleek het hele flexibele tussen-pijpje verzadigd met olie

dit zou dus een oorzaak kunnen zijn !! ??

succes salut

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook