koelfan slaat niet aan
pieper77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 05-01-2010

Gepost: 09 januari 2010 05:53 PM

Hallo,

net met de aanjager bezig geweest, deze werkt weer (for now Rolling Eyes )Nu het volgende probleem…

De koelfan slaat niet aan. Heb eerder op dit forum gelezen dat ik de fan kan testen door van het stekkertje op de radiateur de draadjes door te verbinden. Dit heb ik gedaan en de fan begint mooi te draaien. Het stekkertje was overigens best versmeerd met vermoedelijk kvs wat erop gelekt heeft. Dit heb ik met een compressor grondig schoongeblazen, maar na een ritje en een poosje stationair draaien slaat de fan nog niet aan.

Ik denk niet dat het de thermostaat is, want dan zou de kachel ook niet warm worden toch? (had dit met een mondeo die ik ooit gehad heb).

Wat kan dit nog meer zijn?

groeten Eric

broken alles is te maken, ook mijn ZX gooi

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 09 januari 2010 06:06 PM
  [ # 1 ]

Hoe weet je zeker dat de fan moet beginnen draaien? Gaat het waarschuwingslampje voor te hoge KVS branden? Indien ja, op dat moment moet de fan zéker draaien. Indien hij niet draait, dan zijn er 2 mogelijkheden:

1) je thermoswitch is kapot
2) je thermostaat is versleten en gaat niet deftig open.

2) is makkelijk uit te sluiten. Worden de leidingen naar de radiator goed warm, net als de radiator zelf? Indien ja, thermostaat waarschijnlijk nog wel goed.

1) thermoswitch kan je testen in het pannetje (of via gasbrander heb ik in een ander topic gelezen) en dan moet hij gaan doorverbinden.

Je kan ook kiezen om gewoon voor de zekerheid de thermoswitch te vervangen (kost een goede 20,- euro)... En als je dan toch bezig bent zou je de thermostaat meteen kunnen mee vervangen*. Het KVS aflaten is toch het meeste werk.

*behalve als je natuurlijk weet dat je thermostaat nog maar ‘pas’ vervangen is. Maar voor de prijs van een vat KVS koop je nieuwe thermostaat en dan ben je toch écht zeker.

Profiel  
 
pieper77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 05-01-2010

Gepost: 09 januari 2010 06:24 PM
  [ # 2 ]

Thanx voor je snelle reactie. Laatst liep de motor warm in de ‘file’ bij een parkeergarage, toen ging inderdaad het lampje branden. Zo kwam ik erachter dat de fan niet aansloeg, dit is pas sinds kort, voorheen hoorde ik hem gewoon. De radiatorslangen worden goed warm,(onlangs één vervangen, deze was lek) evenals de radiator zelf. De thermoswitch die je noemt, waar vind ik die, hoe demonteer ik die en hoe test ik die ‘in het pannetje’?

groeten

broken alles is te maken, ook mijn ZX gooi

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 09 januari 2010 06:30 PM
  [ # 3 ]

Dan zal het wel de thermoswitch zijn.

Je zegt dat je de fans handmatig wel aan het draaien kreeg door het stekketje door te verbinden… Wel, dat stekkertje gaat op de thermoswitch. Die zit dus in je radiator gevezen (grote engelse sleutel).

Ziet er qua pin bezetting zo uit waarschijnlijk:
    -
    l   l

De test-methode. Je vijst de thermoswitch uit de radiator, legt hem in een pannetje water zodat de schroefdraad onder ligt en dan ga je dat rustig verwarmen. Met de multimeter meet je op de diode/piep stand of de 3 pinnetjes gaan doorverbinden (als ik me goed herinner gaan ze in de warme=snelle stand allemaal verbinden). Je moet in elk geval ‘een’ combinatie doormeten.

Profiel  
 
pieper77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 05-01-2010

Gepost: 09 januari 2010 06:45 PM
  [ # 4 ]

Vijzen…. mooi woord, heb het even opgezocht Laughing Dit is goede informatie! Helaas, een multimeter heb ik niet, en weet ook niet goed hoe ik die moet gebruiken…. gelukkig ken ik iemand die daar heel handig mee is. Maar, je tips zijn goed en ik ga er zeker iets mee doen! En anders koop ik gewoon maar een nieuwe.

nogmaals: Thanx, ik ga er mee aan de slag

(super, dit forum… heb er al veel van opgestoken!)

broken alles is te maken, ook mijn ZX gooi

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 09 januari 2010 06:53 PM
  [ # 5 ]

Het ligt 90% kans aan die thermoswitch als ik jouw informatie lees. Dus gooi er gewoon een nieuwe in Wink . Is het makkelijkst (die switch testen kost je ook een half uur tot een uurtje hoor).

Zijn niet dé kosten. En anders heb je een reserve liggen voor het geval dat (en dan ben je er ineens zeker van dat het ding nooit meer kapot gaat Cool ).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook