Oi oi oi. Kwam vandaag terug van wekkendje Belgie / Brabant met de BX 19 TD. 30 km voor mijn huis begint het oranje temp. lampje te branden. Dus ik hop, langs de weg. Een korte studie leerde mij dat het ging om een lekke waterslang. Die onderaan zit van de radiator naar de waterpomp. Er zat net achter de klem aan pomp-kant een scheurtje. Dus slang losgemaakt, stukje eraf gesneden, en er weer op. Dat zat weer mooi dicht, water erbij en rijden maar.
Een paar km verder kwam mijn zwager die meewas op het lumineuze idee even de kachel aan te zetten, om te zien of het hele systeem wel meedeet.
Oei, de kachel was ijskoud. Opzig lekker, want het was best warm, maar niet goed. Dus hop, weer aan de kant met de voiture. Ik was er gauw achter dat de radiator gewoon koud was, en wel vol zat. Thermostaat ging dus niet open. Dus op die bushalte waar ik stond direct het thermostaathuis eraf gepakt. Toen ik dat deed, kwam er stoom naar buiten, wat bij mij een donker-bruin vermoeden deed opgloeien. Warm water laat de thermostaat open gaan. Warme lucht niet. Zou er dan 1 grote luchtbel in het systeem zitten? Enfin, klepje in thermostaat scheef erin gedruk, zodat deze op een kier komt te staan. Boeltje er weer op geschroefd, water erin gedaan, starten. Waterpijl zakt, is goed teken. Telkens water bijvullen. Na een minuut of 3 á 4 zat ie echt vol. Toen was er bijna 5 liter in gegaan. Ik heb dus 2 km zonder koelwater gereden. Blokje loopt nog wel super, start goed, loopt mooi stationair, trekt goed op, rijdt nog steeds dik 170 (op de teller), dus ben niet bang voor een kapotte kop. Maar hij heefd toch wel een klap gehad…
In middels weer een dikke 100 km gemaakt vanavond, (met vriendin uit eten ergens ver weg), en alles is stabiel. Dus ik denk dat ik mazzel heb gehad. Morgen weer naar Amersfoort op en néér, in totaal 240 km, dus we zullen zien hoe mijn BX dat doet.
Test
jij mag je zwager wel een etentje trakteren niet?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
geen temperatuurmeter in je bix?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb pas gelezen( en in de praktijk gebracht) dat als je bij de bx koelvloeistof bijvult je altijd die ontluchtings dop aan de andere kant van de radiateur open moet zetten. En dan net zolang vullen totdat je water ziet. Tipje voor de volgende keer
Maar inderdaad wel ontzettend mazzel dat je zwager de kachel aan zette!
Caroline81 schreef:Ik heb pas gelezen( en in de praktijk gebracht) dat als je bij de bx koelvloeistof bijvult je altijd die ontluchtings dop aan de andere kant van de radiateur open moet zetten. En dan net zolang vullen totdat je water ziet. Tipje voor de volgende keer
Maar inderdaad wel ontzettend mazzel dat je zwager de kachel aan zette!
Erger nog, je moet ‘m, als ie zo leeg is, ook op het thermostaathuis en bij sommige typen ook achter de kop ontluchten anders krijg je er nog geen liter lucht uit. Ook de dop openlaten bij het voor de eerste keer warmdraaien.
Ich bin ein Breaker
metro2005 schreef:geen temperatuurmeter in je bix?
Nee, hebben TD’s niet standaard.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
bij de tri is het een ramp, ontluchten. Kost je bijna een dag. Dop op de radiator, dop op het thermostaathuis, dop voor de kachel, alles open en mooi dat er geen liter water bij kan. Dat kan pas als je m minstens een uur op 2000 toeren laat draaien met de doppies open. Wat een ge-eikel is dat zeg!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Daar ben ik dus de mist in gegaan. Ik wist niet dat er zo weinig water in zat. Ik dacht dat alleen de radiator leeg was. Ik weet wel hoe ik een BX moet ontluchten. Vooral bij de diesel is het heel erg simpel zelfs. Maar ja, als je niet weet dat je iets moet doen, doe je het ook niet.
Wijze les voor de volgende keer dus…
@Paso: We waren eerder die dag al bij de MAC geweest op mijn kosten…
Test
Thijsvandebles schreef:
@Paso: We waren eerder die dag al bij de MAC geweest op mijn kosten…
ja dan mocht hij wel wat terug doen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Thijsvandebles schreef:Daar ben ik dus de mist in gegaan. Ik wist niet dat er zo weinig water in zat. Ik dacht dat alleen de radiator leeg was. Ik weet wel hoe ik een BX moet ontluchten. Vooral bij de diesel is het heel erg simpel zelfs. Maar ja, als je niet weet dat je iets moet doen, doe je het ook niet.
Wijze les voor de volgende keer dus…
Alleen de radiateur zal echt niet kunnen volgens de aloude wet van de communicerende vaten. Dat is voor een BX diesel of wat voor auto dan ook niet anders.
Overigens kun je bij voldoende gepruts in een diesel ook nog wel een lelijke luchtbel overhouden, bleek me ondanks toen ik de koelvloeistof van mijn “professioneel onderhouden” (ahum, ik krijg die @&#! garagist nog wel!) BX diesel ververste; er bleek heel wat meer in te gaan dan eruit kwam! Ik heb gewoon de slang op het tuitje bovenop het (nw type) thermostaathuis losgenomen, 1 van de thermosensoren gelost en de motor een hele tijd laten draaien zonder dop erop. Na een tijdje stilstaan kwam er nóg eens een flinke bel uit. Scheelde bij elkaar (wat eruit kwam en wat erin ging, bij gelijkblijvend peil) bijna een liter….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:Daar ben ik dus de mist in gegaan. Ik wist niet dat er zo weinig water in zat. Ik dacht dat alleen de radiator leeg was. Ik weet wel hoe ik een BX moet ontluchten. Vooral bij de diesel is het heel erg simpel zelfs. Maar ja, als je niet weet dat je iets moet doen, doe je het ook niet.
Wijze les voor de volgende keer dus…Alleen de radiateur zal echt niet kunnen volgens de aloude wet van de communicerende vaten. Dat is voor een BX diesel of wat voor auto dan ook niet anders.
Overigens kun je bij voldoende gepruts in een diesel ook nog wel een lelijke luchtbel overhouden, bleek me ondanks toen ik de koelvloeistof van mijn “professioneel onderhouden” (ahum, ik krijg die @&#! garagist nog wel!) BX diesel ververste; er bleek heel wat meer in te gaan dan eruit kwam! Ik heb gewoon de slang op het tuitje bovenop het (nw type) thermostaathuis losgenomen, 1 van de thermosensoren gelost en de motor een hele tijd laten draaien zonder dop erop. Na een tijdje stilstaan kwam er nóg eens een flinke bel uit. Scheelde bij elkaar (wat eruit kwam en wat erin ging, bij gelijkblijvend peil) bijna een liter….
Dat bedoelde ik ook, stond er wat onhandig. Dacht dat al die raar kronkelende waterkanaaltjes nog wel vol zouden zitten. echt helemaal leeg gaat je koelsysteem nooit als je er een slang uittrekt. Maar hier zat geen druppel meer in. Stond volledig droog. Maar goed. Heb er inmiddels weer bijna 600 km opzitten sinds Zondag, en alles blijft stabiel. Al klopt de motor wel iets meer heb ik het idee, en loopt wel eens iets te hoog stationair. Maar dat laatste heb ik altijd al gehad. Niet som me zoregn om te maken. En ach, al zou het blok stuklopen, dan heb ik nog wel een blok over.
Test