Liefhebbers, symphatisanten & kenners indien mogelijk had ik graag uitleg gehad over het volgende probleem met mijn XM. Mijn dieselpomp heeft het eergisterenavond begeven, type Lucas. Bij de dealergarage waar ik de wagen iets meer dan een jaar geleden kocht (toen 120.000km, nu 130.000km) zit men verveeld met de situatie en mompelt men allerlei onduidelijks over de kwaliteit van de getankte diesel, m.i. nonsens.
Mijn vaste garagist (ex. citroënconcessiehouder, meer dan 50jaar ervaring) spreekt na rondvraag echter van een ‘ziekte’ van dit type. De lokale schaarste in tweedehandspompen kan deze stelling ondersteunen.
Is er iemand die deze kennis/ervaring deelt? Of hierover meer uitleg kan geven.
Bovendien kan ik niet anders dan vaststellen dat de kostprijzen voor een revisie- of nieuwe pomp meer dan de pan uitswingen.
Graag jullie reactie.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ja dit is een type wat intern gaat lekken. Meestal wel na wat meer kilometers, maar ze gaan allemaal. Ik heb de tweede ook alweer versleten… Nieuw niet te betalen, staat wel meer over op het forum. Zoek maar eens op lucas epic.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt voor de snelle reactie, en voor de extra informatie. Heb ondertussen niet stilgezeten en een pomp gevonden bij een XM sloper.
Inmiddels een gewild item. Sommige hebben ook altijd mazzel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Waarom zo zuur
Zoekt en gij zult vinden.
En dan moest je’s weten wat die man nog allemaal heeft staan, liggen en hangen van DS & XM, een schier onuitputtelijke bron aan sloop, maar wel alles op een hoop.
Ik weet nog wel een compleet blok te liggen (waar dus ook een pomp op zit).
Kan wel eens informeren wat dat moet kosten?
Ouwe mopperkont
Ik heb er ondertussen één te pakken gekregen, toch bedankt voor het aanbod.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
En de oude meachanische daar hoor je nooit wat over..
Ik heb bij mijn vorige XM (2.5td) ook de pomp kaduuk gehad, toen hebben gekozen voor revisie omdat er op de sloop niets te vinden was met weinig km’s ervaring.
Dat was volgens mij een Bosch pomp.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Drie jaar terug heb ik meer dan een maand Belgie en Nederland afgezocht om er één te vinden .
Uiteindelijk voor 200 Euro een pomp gevonden , die het nu ook laat afweten ( lekken )
Revisie begon toen vanaf 1200 Euro !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Op een of andere manier dacht ik dat het een 2.5 was.
Maar ik heb nu ook al 2 EPIC pompen zien sterven, zoek nu naar mn 3e. Er staat er 1 op MP maar die heeft nukken met stationair draaien.
Dus ik zoek maar ff verder.
Ouwe mopperkont
San Severia schreef:En dan moest je’s weten wat die man nog allemaal heeft staan, liggen en hangen van DS & XM, een schier onuitputtelijke bron aan sloop, maar wel alles op een hoop.
Toevallig nog een extra 2.1 Lucas EPIC pompje?
Ouwe mopperkont
Hi Matthijs (of iemand anders),
Zoek je nog zo’n EPIC pomp? Ik zag er toevallig een staan op de Belgische marktplaats, Kapaza. Zie
http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Citroen/24071500/Electroniche_mazoutpomp.html
Gr Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Matthijs309 schreef:Ik weet nog wel een compleet blok te liggen (waar dus ook een pomp op zit).
Kan wel eens informeren wat dat moet kosten?
Matthijs, bedoel je hiermee het P8C-blok, wat ik momenteel aan het uitbouwen ben?
Van dit blok ga ik alleen het draaiende gedeelte bewaren, dus hou ik over een droge, dus lekvrije Lucas EPIC-pomp, inclusief de ECU en kabelboom en, indien gewenst ook de verstuivers.
Liefhebbers, voor een eerlijke prijs is het van jou!
Ik was van plan dit zeer goed lopende blok (< 200k km’s) in mijn serie 1 2.1 TD te bouwen, maar zie hier toch van af vanwege de mogelijke toekomstige problemen met de Lucas brandstofpomp.
Mocht mijn huidige P8B-blok (bijna 400k km’s) ooit de geest geven, dan bouw ik het bovenstaande P8C-blok in, wat ik eerst terug bouw naar P8B, dus met mechanische brandstofpomp.
Deze blokken zijn voor wat betreft het draaiende deel namelijk identiek (kleptiming e.d.).
De enige verschillen zijn de brandstofpomp en de verstuivers.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat bericht is iets ouder dan jouw ombouwplannen geloof ik
Plus, ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat het over een 2.5TD blok ging.
Wbt de pomp van jouw P8C heb je een pb.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
citroen23 schreef:Inmiddels een gewild item. Sommige hebben ook altijd mazzel
Voor de liefhebbers: Ik heb van Dappieman een gereviseerde Lucas Epic gekocht 10 maanden geleden en daar 7000km mee gereden, ik ga de auto verkopen in onderdelen dus ook de pomp, dus gegadigden…graag via pb.
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…