Heey iedereen ik ben Tjeerd ik rij een citroen zx 1.6i ik heb vorige week een nieuwe motor ingeboud omdat de oude in een rit van 20 km, 5 liter kvs nam.
Sorry dat ik met deze vraag zo in huis val maar na het plaatsen van een andere motor uit een 309 1.6 wil deze motor nit op toeren komen heb het volgende al geprobeert
Cabrateur
BDP sensor
Luchhoeveelsensor
DB riem op tijd gecontroleerd
ECU
Benzine Relay
Ontsteking
Alle cilinders hebben rond de 10 bar druk dus dat lijkt me ook wel aardig na behoren
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem want ik weet niet meer waar ik het moet zoeken
P.S. heb zelf ook redelijk verstand van auto’s dus vraag mij gerust ook genoeg ook onderdelen liggen veel 2.0 16v onderdelen
Mvg Tjerd
Heeft dit ding nog een “cabrateur”?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Doe in ieder geval wat meer motor-info, zoals type en bouwjaar. Heb je de ECU meegewiseld toen je de motor inbouwde? Ene type motor moet ook het ene type ECU hebben, vandaar. Hoewel, de motor start ook niet als je niet de juiste ECU hebt.
Starten doet ie dus wel gewoon?
Zit de gaskabel wel goed? Ik noem maar iets stoms…
MAP sensor goed aangesloten?
Loop ook alle contacten eens goed na.
Waar moet ik zo’n map sensor zoeken ?
en het is een Citroen zx 1.6i uit 1991 en heb eerst dezelfde ECU laten zitten en daarna een andere geprobeert beide keren wou ie wel aanslaan maar niet in toeren komen
en verder heb ik inderdaad alle contacten gecontroleerd en verder zit alles goed aangesloten dat heb ik meerder malen langs gelopen ohja heb ondertussen ook de lambdasonde verwisseld maar hielp ook niks
en ja het is een soort van cabrateur op een inlaat spruitstuk maar ze hebben wel hun eigen aanvoer via inlaat
Iemand nog verder ideeën
Je bedoelt het monopoint-injectiehuis
Start de motor wel, en loopt deze stationair verder goed?
Maar bij het gasgeven gebeurt er niets ?
Ik gok op de gaskleppotmeter, deze zit in het monopoint-injectiehuis.
Wissel het injectiehuis eens uit met die van de oude motor.
Als je start loopt hij heel mooi, en je kunt ongeveer gas geven tot 2.000 rpm, en daarna is net alsof hij doodvalt
je hebt het zeker over die sensor die IN het monopoint injectie huis zit die heb ik ook al vervangen
en ik heb de complete cabrateur vervangen
mvg Tjeerd
Heeft iemand misschien nog een idee want tot op de dag van vandaag loopt de motor nog steeds niet naar behoren
mvg Tjeerd
haal je kat eens los een kennis van mij het hetzelfde probleem en bij hem bleek de kat verstopt te zitten
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik mis nog een aantal dingen op de lijst van onderdelen die je nog zou kunnen wisselen:
- BDP sensor (zit aan bovenkant op koppelingshuis, op de kopse kant van het vliegwiel)
- Koelwatertemperatuursensor voor de motorcomputer (deze zit in het thermostaathuis gedraaid) Vervang deze eerst ff zonder ‘m uit het thermostaathuis te halen, komt koelvloeistof uit gelopen en als het dat dan niet is, heb je anders weer werk voor niks. Temperatuur van koelwater is bij koude motor toch hetzelfde als omgevingstemperatuur. Dus stekker eraf halen en losse sensor erin klikken.
- Bougies zelf al vervangen?
Zit het slangetje van de MAP sensor naar het inlaatspruitstuk aan beide zijden aangesloten? (MAP sensor zit bij de rechter veerpoot in de buurt; het is een plat rechthoekig ding met een slangetje en een stekker eraan). Ik neem aan dat je de MAP sensor zelf bij motorwissel gewoon in de auto hebt laten zitten, dus dat deze goed is.
Blijft het motorstoringslampje trouwens branden als de motor loopt? Dan zou je de computer eens uit kunnen lezen over welke storingscode deze opgeslagen heeft.
Alle voorstellen die je hier doet reeds geprobeert maar toch bedankt voor je inzet
Maar weet iemand hoe die vacuum slangen er allemaal precies op moeten ik heb 1 van de map sensor 1 vanaf het luchthuis en 1 van weet ik zo niet maar zijn 3 vacumm slangen en heb niet helemaal opgeslagen hoe ze er op hebben gezeten dus als iemand mij dat kan vertellen
Groet Tjeerd
Dat slangetje van de MAP sensor moet je, naast waar de koelwaterslang in het inlaatspruitstuk gaat, aansluiten.
Die andere zou ik zo niet precies kunnen zeggen waar dat ook al weer zit bij een 1.6 monopoint, maar het is volgens mij als volgt:
Die van de luchtklep bij de luchtinlaat moet volgens mij op een rechthoekig elektroklepje uitkomen. De andere kant van dat elektroklepje is dan ergens op de inlaat aangesloten voor vacuum.
De 3e waar je het over hebt is waarschijnlijk van het ronde elektroklepje dat de tankdampen af en toe via de inlaat weer de motor in laat zuigen. Deze inlaat zou je aan de motorzijde tijdelijk af kunnen doppen, dan zou ie gewoon goed moeten lopen.