Kun je de handrem van de zx zelf ook weer strakker maken?
( laatste 2 klikken dan pakt hij hem pas, en aangezien ik ermee op vakantie wil, wil ik die handrem wel goed hebben! )
Het is trouwens een Citroen ZX Avantage 1.4i uit 1995.
Regards,
fr_nk_
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zou je jezelf misschien eerst even willen voorstellen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi, ik ben frank en heb gister een zx gekocht.
eenigste is dat de handrem niet zo heel fijn is.
Tsja 19 jaar, beginners auto en dan is het de bedoeling om met deze auto op vakantie te gaan.
Verder weet ik nog niet veel van mijn ZX aangezien ik die waarschijnlijk maandag krijg.
Frank
Regards,
fr_nk_
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welkom Frank en veel plezier met je zx. Ik heb de titel van je topic even aangepast zodat je meer kans op een reactie van andere zx-rijders hebt. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
De handrem is eventueel bij te stellen ter hoogte van de middenconsole. Er zit echter in de remtrommels ook een stelmechaniek. Ik wil je graag wel even waarschuwen voordat je zomaar de boel op gaat stellen. In de praktijk is het namelijk vaak zo dat als dit bijstellen noodzakelijk is dat er toch iets meer aan de hand is en dit vergt toch dat je de trommels er even afhaalt, de boel moet namelijk wel goed gangbaar zijn. Zeker als je op vakantie gaat.
Ik zal het gaan proberen als het weer het mij weer toelaat om op de oprit te sleutelen.
Regards,
fr_nk_
Goedenavond mede ZX bezitters,
Vandaag de ZX Avoriaz Break weer door de keuring gekregen. Het enige dat er aan scheelde was het vervangen van de handremkabels. Rechtsachter zat vast en linksachter was afgebroken dus nodig aan vervanging toe ! Zelf ook de schijven en blokken voor vervangen en hup naar de APK.
Verder alles goed dus bijna goedgekeurd maar bleek rechtsachter toch nog zwaar te lopen. Weer alles in mijn sleutelruimte uit elkaar gehaald en opnieuw gangbaar gemaakt, dat wil zeggen remvoering opgeschuurd en in de trommel de handrem op het rechter achterwiel ietsje losser gesteld en wederom terug voor de APK.
1 maal op de remmenbank bleek alles in orde nu en is de dame weer een jaar gekeurd, echter nu ik de rit van 40 kilometer terug reed blokkeert de handrem op 1 of beiden achterwielen spontaan automatisch als je over een drempel of door een kuil rijdt.
Wat kan ik nu zelf nog doen om dit op te lossen. Heb ik iets belangrijks over het hoofd gezien ?
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt dus één kabel te strak afgesteld. Bij het inveren wordt het laatste beetje speling uit de kabel getrokken en gaat ie dus remmen. Je moet dus even heel goed naar de afstelling van de handremkabels kijken, dit stel je af ter hoogte van de hefboom in de auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja precies Waterman, ga ik de boel daar weer even open leggen. Het is gelukkig inderdaad maar 1 kant, rechtsachter.
Bedankt !
C’est une voiture du ministre !
Heb ook zoiets met mijn ZX, als je op een helling staat, en de handrem aantrekt, dan rolt hij nog even wat verder, maar dan zakt hij wel in de vering, dus ik vermoed dat dan de achterwielen blijven staan, maar de zwaartekracht dus de achterkant van de auto in de vering trekt of juist omhoog duwt.
Als ik bijvoorbeeld op een helling sta met de neus omhoog gericht, en ik zet ‘m op de handrem, dan rolt hij nog een stukkie terug en komt de vering een centimeter of 5 a 10 omhoog. Zet ik ‘m andersom op de helling, dan zakt hij juist S: Is dit normaal?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ja perfect normaal.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Wel eng hoor, als ik nu op een helling sta en de handrem aantrek hou ik de rem ingetrapt en laat ik die gewoon heel langzaam los, tot ik zeker weet dat de auto stil blijft staan. Ook lijkt er erg weinig spanning op de kabel te staan, ik kan de handrem zonder moeite altijd helemaal omhoog trekken
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dacht dat die op 5 klikjes moest staan, is dus te regelen.
Waarom doet je auto dat in of uitveren? Omdat de voorwielen bij-weglopen van de achteras doordat die scharniert.
Waarom heeft een Fjord of een Slopel dat niet-minder? Tja Citroën heeft een echte vering, voel je wel bij elke drempel, of juist niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat weet ik ook wel Tis alleen dat ik iedere keer het idee heb dat de handrem niet zo geweldig veel doet. Afgelopen zondag heeft iemand anders in de auto gereden en die merkte dat ook op. Maar de handrem werkt dus wel gewoon, maar dat ie rolt komt gewoon omdat ie zich in/uit de vering trekt/duwt
Duidelijk
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hmmm, het lijkt in mijn geval toch echt een slechte handrem/achterrem te zijn. Met de handrem volledig aangetrokken kan ik de auto nog gewoon naar achter duwen, naar voren gaat niet want dan staat de handrem er net genoeg op om hem in de vering te laten zakken
Ik kwam er achter toen ik linksachter een paar wielbouten aan het vastdraaien was (winterbanden ) en de auto dus ineens mee rolde….
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Als ik jou was zou ik toch de remtrommels maar eens demonteren en kijken naar de staat van de remcilinders. Misschien beginnen deze wat te lekken en dan kan je stellen tot je een ons weegt.Dat helpt dan niets meer.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.