Hoi beste medeforummers.
Als ik met mijn 91’er BX GTi automaat voor het verkeerslicht sta of in de file of anderzinds een verkeerstechnische stop moet ondernemen,kruipt mijn BX. Da’s logisch natuurlijk bij een automaat,maar soms erg vervelend. Met de voet op de rem wil de auto nog steeds rijden en ontstaan er hinderlijke trillingen in het interieur. Bovendien heb ik het idee dat mijn remmen daar extra van slijten. Meestal schakel ik hem dan in “neutraal” todat ik weer kan gaan rijden. Mijn stationair toerental ligt trouwens altijd zo rond de 900 t/pm.
Mijn vraag is nu: Is het slecht voor de bak om zo regelmatig over te schakelen tussen “N” en “A”? Kan ik hem beter in “A” laten staan en het trillen voor lief nemen? En hoe zit het met het verhaal dat remschijven krom kunnen trekken als ze warm zijn en je houd continu de rem ingedrukt tijdens een stop?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Groetjes,
Martijn.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Hallo,
Een automaat kruipt inderdaad, dit door de hydraulische koppeling.
Als je em in A laat staan en je staat stil dan word er redelijk wat warmte geproduceert in de koppelomvormer.
Nu kan dit geen kwaad bij ons huidig zomers weer *uch*uch* maar als je in warmere streken zit of als je al lang aan het rijden bent kan je em best in N of P zetten.
Over de remmen, dat is inderdaad zo dat ze een beetje kunnen vervormen, dat is weeral alleen als je in tropische sferen zit of al lang rijdt/remt.
Dus, sta je ff aant rood licht, mooi voetje op de rem houden, is het warm/file ofzo, mooi in P en voetje van de rem, dast beste wat je kan doen.
mvg
Ruben
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.