Tikje in de motor, XM TD2.1 diesel 230.000 en waar zit de remote deuropener ontvanger? FRIESE SPECIALIST GEZOCHT
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 10 januari 2010 07:31 PM

Hallo mannen,

Beste wensen 2010!

Ik heb eergister een 2.1 TD automaat gekocht uit 1999 met 230.000 kilometers op de klok.
De motor loopt goed, ook bij kouwe (-5"C) start maar er is een aan het toerental gerelateerde tik te horen.

Er is net een nieuwe distr. riem op gekomen en dergelijke.

Ook zit er een bruinige koelvloeistof in die ik niet ken, volgens de handelaar een biologische vloeistof.
Is dat normaal?

Mijn oude XM had groenige koelvloeistof, en was motorisch hetzelfde type 2.1TD automaat.

Ook wil ik graag weten waar de CDV ontvanger zit, want mijn oude afstandsbediening wil ik overzetten omdat die in mijn nieuwe sleutel het niet doet.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 januari 2010 08:06 PM
  [ # 1 ]

Biologische koelvloeistof? hahah wat ene kul, helder blauw of groen, niets anders.

De tik kan te maken hebben met je d-riem wissel als het sindsdien is: dan staat deze niet op tijd en moet je zo snel mogelijk fixen.

De ontvanger van de remote zit aan de bijrijderskant in het dash. Je moet je kickpanel aan de onderkant weghalen en dan rechtomhoog kijken. Het zit dan aan de kant van de stoel, dus niet ana de kant van het raam. klein zwart kastje.
Als je een universeelontvanger hebt moet je iets verder doorgraven in die kabelbende (dan moet je handschoenenvakje er uit) en moet je op zoek naar een langwerpig zwart kastje (lijkt op zon lekker chocolade ijsje maar dan zwart) en er staat PLIP op.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 januari 2010 01:26 AM
  [ # 2 ]

Die tik kan ook een hydraulische klepstoter zijn, is een bekend probleem bij dit type motor.
Als de tik voor de riemwissel er nog niet was, zou ik inderdaad even controleren of alles nog op tijd staat.

Als ik me niet vergis, heeft o.a. Total een nieuwe soort kvs, als je in het vaatje kijkt dan heeft het een bruine kleur. Laatst een door de dealer onderhouden Xantia gezien, die had hetzelfde soort kvs.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 januari 2010 08:42 AM
  [ # 3 ]
Matthijs309 schreef:

helder blauw of groen, niets anders.

En dat is dus KUL, want ik heb ook bruine meuk…. en dat hoort zo!

 

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 januari 2010 09:14 AM
  [ # 4 ]

Als de troep troebel is dan lijkt ‘t me gewoon roestwater. Als ‘t heldere bruine soep is dan zal dat best kloppen ja.

Vind dat wel interessant trouwens. Betekent biologische koelvloeistof dat je dat zomaar op straat mag laten lopen? Vast niet. ‘t Raakt altijd vervuild met een heel klein beetje olie, toch?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 januari 2010 10:01 AM
  [ # 5 ]

Normaal is bruine meuk is gewoon rotzooi zoals lek-stopper of je hebt water in je systeem en je zit nu tegen je corrosie aan te kijken.
Dat t kan werken, prima, dat het hoort ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 januari 2010 10:05 AM
  [ # 6 ]

Onzin… ik heb nieuwe koelvloeistof….BRUIN

 

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 januari 2010 10:18 AM
  [ # 7 ]

Enige wat ik kan vinden (eigenlijk vond Brian het)
Total Organicool. Geel.  Nog steeds geen bruin.

Ik zou dan wel willen weten wat het is, zou je me een merk/type kunnen geven dan?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 januari 2010 10:19 AM
  [ # 8 ]

Het was wel van total (dacht ik)

 

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 januari 2010 10:25 AM
  [ # 9 ]

Ik heb mn post wat bijgeschaafd…
Persoonlijk zou ik bruine vloeistof toch aftappen. Lees ondertussen wel dat er meerdere merken zijn met biologische longlife koel vloeistoffen.

Als iemand toevalig er meer van weet ben ik wel benieuwd Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 januari 2010 06:39 PM
  [ # 10 ]

De ontvanger voor de deurzapper zit volgens mij boven je hoofd, in het paneel voor de binnenverlichting.
Er zijn drie soorten: UV, radio en een radio met twee knoppen. Dat zwarte kastje onder het dashboardkastje bevat de aansturing van deuren en achterklep.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 januari 2010 07:51 PM
  [ # 11 ]

Niet helemaal waar:
je hebt IR(geen UV), die zit in je plafond.
De RF versies hebben de ontvanger onder t kickpanel zitten (en niets meer in t plafond). De aansturing van de sloten gebeurd door de PLIP module, die achter het handschoenenvakje zit

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 14 januari 2010 05:10 PM
  [ # 12 ]

Ik laat de XM koelvloeistof aftappen en spoelen, voor de zekerheid.
Tikje in de motor is achterhaald, gammele spanner op de multibelt, was ook versprongen, wordt nu ook gefikst.
3e bol op voor en achter-as laat ik ook vervangen, want het verschil sport / comfort is nu te klein.

Verder is het een super kar, electr. zonnedak, automaat, hydractief, helemaal fijn.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook