Winterbanden gemonteerd, wielen blokkeren door te lange bouten?
xsararjan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 11 januari 2010 01:33 AM

Beste Citroenrijders,

Ik heb vanavond een setje winterbanden op velg gehaald van marktplaats voor mn Xsara 1.4i break. Het waren eigenlijk Xantia velgen dus wel wat aan de grote kant (van 195/55 r15 naar 185/65 r15) maar ik heb even gepast en het leek geen probleem te geven in de wielkast. Dus naar huis om te monteren en de 15 inch LM eraf te halen.

Thuisgekomen lekker muziekje aan+alarmlichten omdat ik langs de weg aan het monteren was. Wielen erop gezet, maar vooral met de voorwielen wat moeite met aandraaien. Uiteinden die wielbouten die nog in een zakje bij de auto zaten linksvoor gezet, en rechtsvoor iets extra aangedraaid (ging wel zwaar)

Toen ik wilde starten voor een proefritje bleek de accu het voor de tweede keer in twee weken voor gezien te houden. Dus de buurman even gevraagd om aan te duwen. Bij het duwen kwam er geen beweging in de auto,leek net alsof deze op de rem stond.

Kan het zijn dat ik door het aandraaien van te lange bouten iets het geblokkeerd waardoor de auto nu niet meer van zn plaats te krijgen is? Ik las naderhand pas hier op het forum dat er verschillende bouten voor lichtmetaal als voor staal worden gebruikt

Alvast bedankt voor de antwoorden

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 januari 2010 08:17 AM
  [ # 1 ]

Jups, dat kan!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 januari 2010 08:39 AM
  [ # 2 ]

Ik heb hetzelfde met de picasso. Voor de stalen wintervelgen heb ik dan ook andere bouten.
Voor het lichtmetaal heb ik konische.

Dus om mijn collega na te praten “jups, dat kan”

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 januari 2010 08:20 PM
  [ # 3 ]

Wielbouten draai je natuurlijk ook niet met de hand aan. Maar met een momentsleutel zoals dat hoort Wink

Je heb 3 verschillende bouten.
Voor stalen velgen
Voor lichtmalen velgen
En voor beide.

Als je originieel geleverde LM velgen heb zou het goed kunnen dat je de gecombineerde bouten heb. Anders heb je een probleem want dan krijg je nooit je reserve wiel eronder!

Kijk hier even goed naar en zorg dat je zeker weet of je je reserve wiel met een juiste bout vast kan zetten. Beetje lullig als je niet verder kan omdat je geen passende bout bij je heb…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 januari 2010 08:45 PM
  [ # 4 ]

Als je originel LM velgen hebt is de stalen velg van het reservewiel aangepast om met LM bouten vastgezet te kunnen worden .

Althans zo was het vroeger toch   nice day

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 januari 2010 08:50 PM
  [ # 5 ]

Ja dat klopt, dat heb ik bij de CX. Daar zijn extra dikken stukken op de stalen velg gelast, zodat de bouten van de LM velgen op het reserve wiel passen.

Maar tijden veranderen Wink

Bij de Xsara heb ik deze bouten:

Met deze bouten kan je zowel het stalen reserve wiel als de LM velgen vast zetten.
Ik denk dat je zelf wel ziet waarom.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 januari 2010 09:22 PM
  [ # 6 ]

Hoe dan ook, het blijft even goed opletten!

Mijn lichtmetalen velgen (géén af-fabriek Citroën lichtmetaal) zit vast met conische bouten. Maar dan wel bouten die langer zijn dan standaard voor stalen velg.

Zie onderstaande, de zwarte bout rechtsonder is de standaard Citroën bout voor gewone stalen velg, de langere exemplaren, dus ook gewoon conisch, zijn voor m’n lichtmetaal:

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
xsararjan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-01-2010

Gepost: 12 januari 2010 12:25 AM
  [ # 7 ]

Ik ben erachter, er zitten geen gecombineerde bouten in, maar LM bouten. Overigens zat er in het zijvakje achter 4st stalen bouten. Die had ik al gebruikt voor linksvoor. Rechtsvoor blokkeerde door de te lange bouten. Ik heb niet gezien of er iets beschadigd was, alleen was het schroefdraad niet zo mooi meer. Ik moet dus nieuwe lm bouten voor rechtsvoor hebben.

Is het ook aan te raden om de schroefdraad opnieuw te (laten) tappen, omdat ik dat misschien beschadigd heb?

Morgen maar even op zoek naar 12 stalen bouten, en zoals ik eerder hier op het forum las dat de prijs hiervan afhankelijk is van hoe aardig de garagehouder je vind, dus ik stuur mn vriendin Smile

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 januari 2010 11:22 PM
  [ # 8 ]

Wiel bij de beschadigde bout er af en de juiste bouten er met de hand in draaien. Krijg je ze er met dae hand gewoon in dan is de kans klein (maar niet 100% uitgesloten!) dat er iets met je naaf aan de hand is. Kijk wel even naar het lagerhuis (blok waar het wiellager in zit) of dat niet beschadigd is. Als die te lange bouten daar (flinke) groeven in geschraapt hebben dan is dat lagerhuis minder sterk en dat wil je niet.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
xsararjan1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-04-2010

Gepost: 22 april 2010 06:51 PM
  [ # 9 ]

Het is een paar maanden verder en de zomerbanden moeten er weer onder.

Ik heb de vorige keer in de sneeuw op de sloop naar stalen bouten gezocht, en na lang zoeken 12 stuks gevonden. Ik merkte wel dat ze er lastig ingingen omdat het schroefdraad in de naaf beschadigd was. Ook toen de garage de handremkabel moest vervangen en hiervoor een wiel moest demonteren, merkte deze dat het lastig ging.

Het schroefdraad om mn LM bouten is niet helemaal top meer, dus ik zit te denken om een aantal goede bouten erin te draaien, om zo ook het schroefdraad van de naaf te sparen.

Vandaag naar de autoonderdelenshop geweest bij bij de Citroendealer en beiden hadden ze de bouten niet liggen. De dealer kon ze eventueel bestellen voor 5,70 ex, beetje veel dus. De sloop had de vorige keer geen bouten op voorraad, ik ben toen zelf de auto’s afgegaan en ben alleen maar stalen bouten tegengekomen.

Ik zit nu ook te twijfelen of ik het schroefdraad in de naaf zelf moet gaan natappen om de bouten er gemakkelijk in te krijgen.

Dus om het eea in de toekomst zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen denk ik aan de volgende opties:
-1. Nieuwe (of iig betere) LM bouten kopen
-2. Schroefdraad naaf natappen
-3. Schroefdraad oude bouten natappen

Welke van deze opties zouden jullie wel en niet aanraden?

En over elk nog een losse vraag:
-1. Waar vind ik goedkope LM bouten in de buurt van Utrecht of heeft iemand ze zelf nog voor me liggen?
-2&3 Wat voor tapjes zou ik moeten gebruiken en waar kan ik deze (wederom betaalbaar) kopen?

PS: Dit zijn mn huidige LM bouten

Afbeelding Bijlagen
IMG_3381.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook