Hallo,
Aangezien de spruitstukken van de Citroentjes nog al eens willen scheuren (gietijzer) en dat ook een APK afkeur is, ben ik op zoek naar alternatieven. (tevens is het bestaande gietijzeren rietje nog al asmatisch…)
Dan specifiek naar alternatieven voor de achtklepper 1,8 liter motor, omdat ik die zelf heb
Een heel belangrijk verschil tussen de 8 klepper 1,8 enerzijds en de 1,4 en de 1,6 anderzijds is dat de inlaat van de 1,8 aan de VOORKANT zit en de uitlaat aan de ACHTERKANT. Er zit dus geen enorme bocht (zoals bij de AX het geval is) aan het uitlaatspruitstuk onder de motor door.
Ik had zelf het idee dat de volgende spruitstukken wel eens zouden moeten kunnen passen:
Peugeot 205 1.9 GTI
peugeot 306 1.8?
peugeot 405 1.8
xantia 1.8
Maar weet dat dus niet zeker.
Iemand ervaring met “aftermarket” spruitstukken, van die mooie RVS buizen?
Ik ben benieuwd…Wat ook een leuke optie is als er iemand is die handig is met een tig lasser…
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
De types die jij noemt hebben dezelfde uitlaat spruitstukken. De kop en spruitstuk welke jij van mij hebt overgenomen komen van een BX GTI(DKZ) af. Je zou een spagetti spruitstuk van een 205 1.9 gti eens kunnen proberen.
205 GTI klonk mij ook passend in de oren.
toevallig iemand die er een heeft rond zwerven.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Misschien heb je hier wat aan?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Ja en nee.
Deze heeft geen mogelijkheid om een uitlaatsensor te monteren. de aansluiting op het bestaande systeem zou voor velen waarschijnlijk ook een prettige optie zijn, scheelt werk en geld..
verder is dit de richting waarin ik zit te denken.
behalve finacieel gezien, 430 GBP is net geen 500 euro, dat zijn geen grappen.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Gat er in boren en een moer er op lassen?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Nee das zonde! Je koopt toch niet iets van 500 ballen om er daarna een gat in te boren!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Waarom niet? Ik zou er niet mee zitten als je het maar netjes maakt dan. Als je er één besteld met lambda gat. Maken ze dat toch ook zo?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
ja, dat is waar.
Het idee achter dit draadje is echter meer om tot een alternatieven lijst te komen die niet direct nieuw gekocht hoeft te worden. Een losse buizen spruitstuk blijft langer heel dan een gietijzeren (minder interne spanningen) en is ook beter bestend tegen thermoshock.
Als je bijvoorbeeld een mooie 205 GTI slopert ziet, dan weet je straks:” oh daar kan ik nog die en die onderdelen van af slopen”.
Nieuw kopen kan altijd.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)