Achterkant zakt (te) snel
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 12 januari 2010 08:30 PM

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag voor jullie. De achterkant van m’n voiture zakt erg snel en dat was ik niet gewend. De laatste paar weken staat ie na nog geen dag zo ongeveer op het laagste niveau terwijl de wagen gewoon op de rijstand staat (staat ie eigenlijk altijd). Voor zakt ie ook wel iets na een dag maar da’s nauwelijks waarneembaar (lees: bij het starten komt ie ietsje omhoog).

Het lijkt er nu wel op alsof ik een setje contragewichten voor een kraan ofzo achter in de wagen heb liggen Sad 

Bij het starten van de wagen komt ie vlot omhoog van achteren. Niets aan de hand eigenlijk. Hij tikt ook niet echt vaak of vaker dan toen ik ‘m kocht. Van verlies van LHM of zo is geen sprake, althan heb ik tot op heden nog geen drup gezien onder wagen.

Iemand enig idee waaraan dat zou kunnen liggen? Het zullen toch niet de stoelen (gratis af te halen overigens) zijn die er al een week of twee drie in liggen confused ??

Tips zijn welkom, maar sleutelen doe ik pas als het weer wat beter wordt . . . zelfs de plekjes waar ‘k overdekt kan sleutelen zijn nu stervens koud Smile

Grt.

Ari

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 januari 2010 08:33 PM
  [ # 1 ]

na een dag pas! ik heb het na een uur al wel is gezien Very Happy kortom lijkt me niks om je zorgen over te maken. Ik vind een dag zelfs netjes Smile LHM al vervangen en ontlucht?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 12 januari 2010 08:34 PM
  [ # 2 ]

En is toch niks om je zorgen over te maken?

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 12 januari 2010 08:41 PM
  [ # 3 ]

Nee zolang er niets lekt en hij vlot omhoog komt lijkt er niets aan de hand maar . . . in het begin was het anders en bleef ie lekker lang op de rijstand staan . . . nu niet meer dus (snik) . . . en dat ziet er gewoon niet goed uit (het lijkt nu een oude gare uitgezakte wagen (tja, waar een mens zich zoals druk om kan maken Smile)

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 12 januari 2010 08:42 PM
  [ # 4 ]

Dan moet je de auto gewoon elke keer voor het uitstappen in de laagste stand zetten Wink (duurt dan wel weer langer voor je kan wegrijden… ik zelf doe het enkel als ik weet dat hij een weekk zal stil staan Wink ).

*wel zien dat je een verse octopus hebt dan…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 januari 2010 08:44 PM
  [ # 5 ]

Het te snel inzakken van de achterijde kan door versleten veercilinders, een versleten hoogteregelaar of een versleten remcommando worden veroorzaakt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 12 januari 2010 10:12 PM
  [ # 6 ]

Dat zijn nogal wat opties waterman. Hoe merk ik welke van de drie het is? Met remmen geen problemen (wat is dan een versleten remcommando?) en met omhoog komen ook niet (dat zou dan toch ook niet lekker moeten gaan met een versleten hoogteregelaar?) en zo’n veercilinder? Wat is dat? Zie daar zo even niets over staan in de haynes. Ik ben natuurlijk geen techneut en ken de auto nog niet van binenn en buiten maar moet zo’n versleten veercilinder dan ook niet lhm lekken? Zoals gezegd heb ik nog geen drup onder de auto aangetroffen. Ook bij het omhoog komen remmen of rijden of wat dan ook hoor ik geen gekke dingen en geloof me . . . daar let ik wel op . . . het is een oud beestje en bij elk kraakje schiet ik zo ongeveer in de stress Shocked

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 januari 2010 10:15 PM
  [ # 7 ]

Of vuil in de remcommando. Type 2/3 heeft dat niet, type 1 heeft een ontluchtingsnippel waar je mee kan doorspoelen. Doet bij mij altijd wonderen.

Als alternatief kun je de achterwielen verwijderen en daar de nippel losdraaien, met draaiende motor en op maximale hoogte, om dan een hulpje op de rem te laten trappen.

Maar vergeet niet een doorzichtige slang op die nippel te plaatsen natuurlijk.

De veercilinder is het apparaat wat in normale auto’s de veer/schokdemper is.

Een veercilinder lekt altijd inwendig, ook nieuw, daar zijn de lekzakken en lekleidingen voor.

Een remcommando kan inwendig lekken, das geen drama want je hebt voor het remmen 80 bar tot je beschikking.

Kraken? Och… veel oude auto’s piepen en kraken. Krakende wagens gaan het langst mee, was toch het spreekwoord?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 12 januari 2010 10:28 PM
  [ # 8 ]

LOL volgens stamt dat spreekwoord uit de tijd van houten koetsen Smile da’s vast niet meer van toepassing op ‘‘nieuwe’’ wagens.

Maaruh ff serieus . . . ik kan dus nog wel ff wachten met de boel nakijken (ik maak toch nauwelijks kilometers) en dan over een paar weken wanneer de temperatuur iets is gestegen (als dat ooit nog eens zal gebeuren) eerst eens 1. lhm verversen 2. ontluchten en 3. hoogteregelaar checken?

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 januari 2010 10:41 PM
  [ # 9 ]

LHM verversen, altijd goed. Ontluchten na LHM verversen, altijd doen. Hoogteregelaar checken zou ik mee wachten.

Als je octopus in goede staat is en niet te oud is gymnastieken een goed idee: met draaiende motor van laagste stand naar hoogste, van hoogste naar laagste, en dat een keer of 10. Aantal keren per maand herhalen en de boel spoelt best goed schoon van binnen.

Maar als je pech hebt begeeft je octopus het en heb je een flinke lekkage. Bij de meeste auto’s gaat het prima hoor. Daarnaast is het slim om het eens te testen bij een garage, als ie daar klapt is dat beter dan onderweg (wat normaal gebeurt).

Octopus: complexe retourbundel van rubber die de LHM verzamelt van diverse apparaten en terugvoert naar het vat. Klote ding om te vervangen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 12 januari 2010 11:08 PM
  [ # 10 ]

We hebben het hier over een BX van minimaal 18 jaar oud die na 1 dag is ingezakt aan de achterkant.
Zo lang dit niet meteen gebeurd of na enkele minuten is er geen reden tot ongerustheid.
Tuurlijk kan het beter. Zet er nieuwe veercilinders onder, spoel het hydraulisch systeem tot in den treure door en dan zal het wel beter gaan, misschien nog een nieuwe remservo en wie weet, staat de BX wel 2 dagen hoog op zijn pootjes.
Maar ja,  of je daarvoor zoveel geld moet gaan uitgeven? Blijft de vraag of de onderdelen nog wel nieuw te krijgen zijn?
Ik zou de BX gewoon zo laten en genieten van het eigenzinnige karakter van de BX.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 13 januari 2010 03:28 PM
  [ # 11 ]

Die van mij ligt na een paar uur al op z’n gat, deels door een slechte voorraadbol, deels door versleten veercilinders. De reden dat hij voor omhoog blijft is dat de poten vast zitten. Klein zetje en hij valt daar ook wat centimeters naar beneden.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 13 januari 2010 04:57 PM
  [ # 12 ]

Exact, heb ik bij een BX in onze straat ook eens gedaan. Die kwam vanvoor NIET meer naar beneden, hem eens een keer een zetje gegeven en nu staat hij na een dag zowel voor als achter beneden. Vind het een pak ‘leuker’ staan (en is goed tegen het ‘sleur’gehalte van een BiX Wink )

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 13 januari 2010 04:57 PM
  [ # 13 ]

Na een dag pas achter op zijn kont is m.i. prima.Daar moet je geen tijd, moeite en geld aan verspillen.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 15 januari 2010 01:28 AM
  [ # 14 ]

toen ik mijn lhm filters schoongemaakt had bleef die zo 2 dagen staan Razz

Nu zet ik hem ‘s ochtends op mijn werk neer om 8:30 en ga om 18:00 weer weg maar dan ligt die voor bijna op de grond en achter op de helemaal grond zeg maar.
zolang je bx nog opstijgt geen probleem Smile

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 15 januari 2010 06:08 PM
  [ # 15 ]

ligt bij mij al na een uurtje achter al plat, nooit geen zorgen over gemaakt en ook in de toekomst niet.ik vind het eigenlijk wel mooi ook zo, motor starten en weer die super citoen eigenschap.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook