Wordt dat niet gecontroleerd in Frankrijk ,
net als de laatste jaren in Nederland wel gebeurt?(NAP)
Bij de Apk wordt het ook doorgegeven hier.
XM TCT Ambiance`94
Ducantoni schreef:Ik blijf me verbazen over het feit dat er met zekere regelmaat auto’s uit Frankrijk opduiken met een verdacht lage kilometerstand ten aanzien van hun leeftijd.
Niet dat ik de verkopers nu direct verdenk van fraude, maar het is gewoon opvallend..
Ik snap wat je bedoeld. Wellicht dat het ook iets te maken heeft met de aanschafwaarde van de auto mbt de belastingen.
In NL vallen/vielen auto’s als de XM in de hoogste categorie. ( denk aan de klasses zoals bij verhuur bedrijven) Die wagen werden en worden vaak zakelijk gereden en krijgendus vaak in korte tijd met veel km’s te maken.
Wellicht dat dat een reden is dat ze daar wat ouder worden met dezelfde standen.
Overigens is het ook gewoon een kwestie van je ogen en oren openhouden. Voorbeeld op het forum is bijvoorbeel een rode v6 die van vader was die heel zuinig op zijn rode xm was. De rest kon er niet echt in rijden en zo bleef de auto in de schuur…
Totdat die forummer er lucht van kreeg
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-11-2009
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Wederom bedankt voor de reacties.
Van de laatste jaren heb ik er onderhoudsfacturen bij met km stand, 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit. De staat van onderhoud lijkt mij op deze leeftijd echter belangrijker dan de km stand.
Overigens zijn er in frankrijk denk ik veel meer xm’s verkocht dus zal het daar makkelijker zijn om er nog een te vinden met lage km stand.
Ben vanavond nog even bezig geweest om uit te vinden waarom de boordcomputer geen gegevens krijgt/weergeeft, krijg alleen het dashboard paneel wat over dit display zit niet los. Op dit forum kan ik alleen info vinden over type 2.
De zijkanten heb ik wel los gekregen, hij blijft alleen vasthangen op het middelste gedeelte (boven het stuur met o.a. stoplampje etc.). Weet iemand hoe ik dit verder los krijg zonder beschadigingen (hoop dat dit duidelijk is zo)?
Een citroen specialist hier in de buurt adviseerde mij om motorolie 5w30 te gebruiken, maakt dit veel uit met 0w40 en wat is beter?
Tom
Ducantoni schreef:Ik blijf me verbazen over het feit dat er met zekere regelmaat auto’s uit Frankrijk opduiken met een verdacht lage kilometerstand ten aanzien van hun leeftijd.
Niet dat ik de verkopers nu direct verdenk van fraude, maar het is gewoon opvallend..
Een boel fransen op het platteland met enige ruimte om een auto te stallen hebben er vlg mij een luxe voiture bij voor zondag. Dat zou een iets kunnen verklaren.
Toen ik lang geleden nog xantia reed bezocht ik een wijnboer om een fikse voorraad drinken in te slaan voor een feestje. Toen hij zag dat ik Citroën reed moest ik mee naar zijn garage, daar stond naast een AX dieseltje [voor doordeweeks] een donkergrijze XM exclusive met cuir savanne. Ik heb nog nooit iemand zó trots gezien. Hij wist de XM beter te verkopen dan Dennis van de Ven. Daar is dus voor mij het XM avontuur begonnen.
grt Bas
du pain… du vin… du Citroën
TP, als je je dashboard bedoelt. Er zitten links en rechts van de stuurkolom ook nog 2 torxen. Kappen rond de stuurkolom weghalen, dan zie je links en rechts 2 plaatjes. Die met een scherp voorwerp wegwippen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
TP schreef:
Een citroen specialist hier in de buurt adviseerde mij om motorolie 5w30 te gebruiken, maakt dit veel uit met 0w40 en wat is beter?
Tom
Een 5W30 is te dun (meer voor tegenwoordige motoren ivm brandstofverbruik), het beste is om voor een 0W40 te gaan. Zolang je het zomergetal 40 aanhoudt bij oudere Citroënmodellen is het goed, met het wintergetal zou ik hooguit 5W aanhouden maar voor de ZPJ4 is 0W het beste.
In instructieboekjes van Citroën zul je 15W40 en 10W40 aantreffen, maar dat is dus dodelijk voor de ZPJ en ZJ4 motoren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
mooie wagen en in frankrijk is het heel normaal om een grote wagen er bij te hebben om op zondag naar de familie te gaan doordeweeks rijden ze in een kleine diesel meestal.
ik zou wel op letten met je motorblok want dit is de eerste serie en die zijn erg gevoelig.
veel plezier met die mooie wagen
Zeg Tom, hoe staat het nu met je gris dolmen 24v???
Heeft ze inmiddels een NL kenteken en heb je al meer foto’s gemaakt? “Wij"zijn allen zeer benieuwd!!!
Gr. Mike
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zeker te weten dat “wij” benieuwd zijn naar de vorderingen .
Of heb je nog tijd nodig om de ZPJ4 info goed door te nemen .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Citrophile schreef:[In instructieboekjes van Citroën zul je 15W40 en 10W40 aantreffen, maar dat is dus dodelijk voor de ZPJ en ZJ4 motoren.
Toch rijd ik al jaren op 10W/40 met een V6 12V. Scheelt wel dat het misschien alleen zomer’s is en ik niet hard ermee rijd.
En hij doet het nog steeds zonder bijgeluiden Er komt wel goede kwaliteits olie in , dat wel.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wou al zeggen, ik heb in de periode van 1994 tot 2005 alleen maar 10w40 in die auto’s gedaan. Als het dodelijk is, hoe kan het dan dat wij er in de werkplaatsen nooit één stuk hebben zien gaan? En hoe kan het dan dat al die auto’s met kilometerstanden van meer dan 2 ton die voor een habbekrats verkocht werden en worden niet allemaal stuk gaan? De meeste rijders gooien 10w40 of 15w40 in hun V6. En dat is vaak niet eens de dure soort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij de ZPJ 12v kan 10W40 wel, maar vanaf 2ton merk ik wel dat het “mooie” ervan af is. De meeste mensen vinden het al lang best dat de motor start en redelijk goedkoop rijdt….
Wanneer een 5W40 of 0W40 wordt gebruikt in de ZPJ, zal die beter presteren en zuiniger zijn.
Het “dodelijke” van een 10W40 sloeg meer op de ZPJ4 24v, daar heeft PSA genoeg hoofdpijn van gekregen met dure modificaties aan de kleppentrein. Uiteindelijk werd bij de laatste modificatie een 5W40 voorgeschreven, alleen voor de ZPJ4.
PSA kwam weer als laatste fabrikant om een “moderne” 5W40 motorolie voor te schrijven vanaf 2004. Pas toen er problemen ontstonden met vervuiling en kapotte hydraulische klepstoters werd 10W40 afgeschaft. PSA had dit dus veel eerder moeten doen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-11-2009
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Heb het momenteel erg druk met werk dus vandaar al even niet meer geupdate,
Sinds afgelopen vrijdag heb ik het kentekenbewijs binnen, dit was iets vertraagd omdat door de feestdagen de bpm aangifte nog niet behandeld was. Overigens moest ik volgens mijn eigen berekening nog € 28,00 bpm betalen, na controle van de douane zelfs nog maar € 10,00 en deze wordt/is waarschijnlijk kwijtgescholden.
De kentekenplaten heb ik gisteren binnen gehad en morgen moet ze voor de APK hoewel ik er wel al gewoon mee rijd.
Jammer genoeg heb ik wel zo’n lelijk nieuw kenteken maar dit wist ik van te voren.
Heb afgelopen maandag de motorolie gewisseld voor de 0W40 (tevens oliefilter vervangen), verder heb ik er een radio met bluetooth en usb ingehangen. Hiervoor heb ik via ebay een adapter besteld voor de stuurbediening maar die heb ik nog niet binnen.
Verder heb ik nieuwe velours matten besteld en onder andere een setje stoffen zonnekleppen met verlichting aan bijrijderskant.
Ondertussen heb ik inclusief de rit naar de rdw een kleine 600km gereden, vandaag kreeg ik zowaar wat informatie binnen over de boordcomputer (tijd en temperatuur hebben altijd goed gewerkt maar de rest niet, nu kreeg ik ineens een gemiddelde snelheid en een gemiddeld verbruik, alleen geen actiradius. Na resetten krijg ik wederom geen informatie meer). De stekker op de km teller onder de motorkap heb ik al een keer los gehad en met contactspray ingespoten, ik vermoed dat het in de stekker op de boordcomputer zit of in de boordcomputer zelf. Ben er alleen nog niet helemaal achter hoe ik hier goed bij kan komen. Heb hier op het forum alleen uitleg terug kunnen vinden over de demontage van het type twee dashboard.
Maandag gaat ze naar een citroen specialist voor inventarisatie van de technische staat en het te plegen onderhoud, tot nu toe heb ik tijdens het rijden geen vreemde dingen opgemerkt.
En ik wil er ook nog een set winter banden onder hebben
Fotos heb ik nog niet gemaakt, dit probeer ik binnenkort te doen.
Groeten,
Tom
goed bezig Tom! En wel vlug laten taxeren en all-risk verzekeren!! Mijn boardcomputer is ook half overleden. Krijg alleen 30L / 100km en uiteraard de tijd. Ga er binnenkort een nieuw display inzetten en hou je wel op de hoogte of dat gewerkt heeft. Slaat de naald van je km teller ook een beetje heen en weer onder de 50-60 km/u? Bij mij wel, vraag me af of mischien de meting dan niet klopt en de computer er dus niets van kan maken. Aan de andere kant, de temp geeft ze ook niet aan. We zullen zien!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dat klinkt al goed . Ben je as zaterdag ook bij de nieuwjaarsborrel van de XMclub?
@DSuper, de zwiepende naald van de km teller zit waarschijnlijk in het tellerwerk net als bij de CX. Het vervangen van de km kabels helpt niet (mag wel, heb ik ook gedaan), bij de tandwielen van het tellerwerk moet er wat vet bij en dan zou die weer normaal moeten zijn .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !