@erik vertogen:
dat bedoel ik ook met af en toe. zolang je de tank niet leeg is, wordt het een mengsel, dat met dat lood, dat wist ik niet eens. ik hou ongeveer bij of de verhouding in de tank nog bij de 96 ligt.
half tankje dit, twee keer half tankje dat, en als je (bijna) leegrijdt, dan 98 tanken.
zo, zo is het wat zorgvuldiger.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
M’n bx wil diesel dus ik doe niet mee…
met regelmaat trouwens 45% zonnebloem en 55% diesel..totdat ik een 2 tank systeem erin heb gezet.
De diesel is momenteel weer naar 99,9 eurocent gezakt dus ik ben nog steeds blij dat ik een dieseltje heb gekocht.
Rien
Caroline81 schreef:Wat is nou precies pingelen? En waarom gaat een motor pingelen als je een lager octaan getal gebruikt dan voorgeschreven?
Even gegoogled en onderstaande tekst geleend van:
Pingelen/ detonatie
Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangevoerd en gemengd worden. Als aan deze voorwaarde wordt voldaan, zal alle benzine kunnen verbranden en dan zal de grootst mogelijke hoeveelheid warmte ontwikkeld worden. Men noemt dit ook wel het: chemisch juiste mengsel of de stochiometrische mengverhouding. Bij een normale verbranding bedraagt de vlamsnelheid ongeveer 30m/s. Hoe armer het mengsel wordt gemaakt, hoe verder de vlamsnelheid afneemt. Ook extreem rijke mengsels zorgen voor een verlaging van deze snelheid. Extreem hoge verbrandingssnelheden van zo’n 500m/s doen zich voor tijdens zeer explosieve verbrandingen. Men noemt dit ook wel Detonatie. Deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes. Detonatie en pre ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger, drijfstang of cilinderkop. Detonatie is te herkennen aan een metaalachtig geluid uit de cilinder, alsof iemand met een hamertje tegen de binnenkant van de cilinder tikt.
Het detoneren ontstaat ook meestal aan de rand van de zuiger (o.a. door een verkeerde squish)
ZO ziet het er qua druk in de cilinder uit (rechter grafiek dus detonatie)
Octaangetal en klopvastheid
De bekende getallen 95/98 staat voor het octaan gehalte.
Het octaangetal kenmerkt de klopvastheid van een brandstof voor een motor.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid.
Klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16
Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toerentallen (tijdens acceleren)
MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toerentallen (detoneren bij hogere snelheden)
De motor methode onderscheidt zich van de research methode door mengsel voorverwarming,een
hoger toerental en een veranderlijke instelling van het ontsteektijdstip,waardoor een hogere
thermische belasting van de te onderzoeken brandstof ontstaat.
Hoe komt men nou aan een RON of MON getal? Nou er wordt met een speciaal ontwikkelde motor een brandstof getest. Bij deze motor kan de compressie tijdens het draaien van de motor worden verandert en kan worden gekeken bij welke compressie verhouding de brandstof vanzelf gaat ontbranden en dus gaat detoneren. Brandstof die pas gaat detoneren bij een hoge compressie verhouding krijgt dan een hoog octaan getal en brandstof dat al bij een laag octaan getal gaat detoneren krijgt een laag octaan getal. Bijvoorbeeld Euroloodvrije benzine heeft een octaan van 95 en super een octaan van 98, dit betekent dat een motor sneller kan gaan detoneren met Euroloodvrij dan met super benzine. RON dat komt heel bekend voor want bij de benzinestations staat dat getal bij de soort benzine die getankt kan worden. Dit getal heeft natuurlijk een betekenis en wordt er niet zomaar bijgezet. Super met of zonder loodvervanger heeft een octaangetal van 98, Euroloodvrij heeft een getal van 95 en normaal loodvrij heeft een getal van 91. Het MON getal is bij snellopende motoren eigenlijk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het RON getal, het MON getal bedraagt bij pomp benzine over het algemeen 10 tot 8 punten lager dan het RON getal. Wat is er nou zo belangrijk aan deze getallen en wat is dan het verschil tussen RON en MON? Nou bij het testen van het MON getal wordt de test van de brandstof uitgevoerd onder zwaardere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een hogere luchtinlaattemperatuur en geeft dus een andere waarde. Dit kan in de racerij er voor zorgen dat met een brandstof met een hoger MON getal de turbo druk hoger kan worden opgevoerd of dat de compressie hogere kan worden gemaakt van een motor.
Verhogen van de klopvastheid:
Normale destillaat benzine heeft een lage klopvastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten ontstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet sprake zijn van een over zo hoog mogelijk octaan niveau over het gehele kooktraject. Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuul structuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso-parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte kettingen (n-parafine). Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol, ethanol, methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal. Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal aantasten. nadeel: 98 heeft een langere aansteektijd dan 95.
Ontstekingstijdstip kan je proberen te vervroegen cilinderwand wordt namelijk warmer bij een te late ontsteking en krijg je dus nog meer
last van detonatie! Je kunt een koudere bougie proberen die worden iets minder warm en zul je wat minder last hebben van detonatie.
Maar in de praktijk valt het mee.
Een 125cc crosser zoals een Honda cr125 met standaard cilinderkop heeft een compressie verhouding van 8,8:1 (japanse manier) en dan heb je helemaal geen last van detonatie.
En aangezien 98 niks beter brand als 95 is het gewoon onzin.
Eerder tankte ik ook altijd 98 maar sinds dat ik aan een motocross tranings week mee heb gedaan en o.a. Toine van Dijk (paar keer Nederlands Enduro en motorcross en werkte bij hz-motors) vertelde dat het gewoon onzin is,gooi ik het er niet meer in. Als je een andere cilinderkop erop heb (vhm kop ofzo) dan moet je er trouwens wel 98 of hoger ingooien.
Meeste motoren hebben dus duidelijk geen problemen om met normale brandstof (95/98) te rijden.
Meeste dutsjes enz. die mensen in zuigers zien staan zijn van lager, zuigerveerdeeltjes enz .
Alternatieve brandstoffen
Methanol geeft bij verbranding minder energie af dan bij verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine en dus moet er ook meer brandstof worden gegeven om goede prestaties te kunnen leveren. Methanol heeft als eigenschap dat bij verdamping er veel warmte wordt onttrokken aan de omgeving en dat is heel ideaal bij gebruik van een turbo. Ook is methanol beter bestand tegen detonatie en kan er dus worden gereden met een hogere compressie of een hogere turbodruk dan bij gebruik van benzine. Het enige dat wel heel gevaarlijk is dat bij het branden van methanol geen vlammen zichtbaar zijn en dat het vrij agressief is voor een heleboel rubbersoorten en zelfs voor magnesium delen dus de carburateur en motor delen moeten bestand zijn tegen het gebruik van methanol.
paso schreef:http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/031128_octaan.html
ik tank met eenders wat altijd 95 tenzij het een diesel is
Vindt onze 205 niet leuk.
Die lust alleen 98 en hoger.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
@Caroline81
Hier de testresultaten van de ADAC:
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kraftstoffe_Umwelt/PKS/BPKS/default.asp?ComponentID=102565&SourcePageID=102586#0&TL=2
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Gewone ontbranding: benzine verbrandt vanaf je bougie als een ‘vlamfront’ door je hele cylinder. De benzine ontploft dus niet, maar verbrandt.
Pingelen: benzine verbrandt vanaf meerdere punten in je cylinder als meerdere vlamfronten. De vlamfronten raken elkaar en op die plaatsen kunnen er gaten ontstaan in je cylinderwand/kop/zuiger.
Oorzaak: als je een gasmengsel snel samenperst, wordt het warm. Hoe meer je het samenperst, hoe warmer het wordt. Het wordt dus in de cylinders van de motor ook warm. Op een gegeven moment wordt het zo warm, dat het uit zichzelf ontbrandt (zoals bij een diesel hoort te gebeuren). Bij super98 ligt deze temperatuur hoger dan bij euro95. Daardoor heb je, bij een hoge compressie (hoe hoger de compressie, hoe meer het benzine/lucht-mengsel samengeperst wordt, hoe hoger de temperatuur van dit mengsel) super98 nodig omdat euro95 te snel en ongecontroleerd ontbrandt.
Overigens, dit zeg ik allemaal uit mijn hoofd, eventuele correcties/aanvullingen zijn welkom !
En wat er ook in m’n tank komt: octaangetal moet minimaal 98 zijn. Ik heb ook wel op BP ultimate gereden. Reed goed, maar ik kon geen verbetreing ontdekken. Ik ben ook wel eens weggereden bij een pomp: daar verkochten ze shell pura. Octaangetal: 95. Op mijn vraag of ik dat mocht tanken, zeiden ze ja, en duwden ze me een foldertje in de handen. Daarop stond dat alle auto’s het vraten, maar dat je bij auto’s met een bouwjaar voor 1990 het instructieboekje moet raadplegen. Nou heb ik bij mijn Eend uit 1987 geen instructieboekje, maar ik kan me niet voorstellen dat er iets in staat in de trant van “U kunt gerust Shell Pura tanken, ook al is dat pas over ca. 17 jaar beschikbaar”.
Schijt aan originaliteit.
Bedankt Alcyone. Maar ik vraag me af of je dat artikel zelf wel goed gelezen hebt?
Ten eerste is de nederlandse versie van de Vpower octaangetal 97. Dus dat is al niet vergelijkbaar.
ermittelte Leistung (kW) Mittelwert
ermittelte Elastizität 60 - 100km/h (s) Mittelwert
Überholvorgang 60 - 100km/h (s) Mittelwert
Ik had het over verbruik geloof ik. Daarbij zou ik niet mijn uitspraken willen baseren op een test waarbij 4 auto’s worden getest en er niet eens gezegd wordt hoe ze de tests hebben uitgevoerd. Nee voorlopig vertrouw ik op klantenervaringen als je het niet erg vindt.
Conclusie is een beetje dat iedereen met een (relatief) nieuwe cit 95 tankt en dat de oudjes bijna allemaal op 98 lopen. Een enkeling wisselt af en toe en nog minder rijden op de dure v-powers enzo. Ik heb net een tank v-power in mijn clio gehad en nu weer een lekker goedkope Tango tank…. merk niets hoor, geen enkel verschil!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Caroline81 schreef:Bedankt Alcyone. Maar ik vraag me af of je dat artikel zelf wel goed gelezen hebt?
Ten eerste is de nederlandse versie van de Vpower octaangetal 97. Dus dat is al niet vergelijkbaar.ermittelte Leistung (kW) Mittelwert
ermittelte Elastizität 60 - 100km/h (s) Mittelwert
Überholvorgang 60 - 100km/h (s) MittelwertIk had het over verbruik geloof ik. Daarbij zou ik niet mijn uitspraken willen baseren op een test waarbij 4 auto’s worden getest en er niet eens gezegd wordt hoe ze de tests hebben uitgevoerd. Nee voorlopig vertrouw ik op klantenervaringen als je het niet erg vindt.
Ik ben een klant
Verschil is 0,0
ja, je portomonee is eerder leeg
Test gedaan bij nu ongeveer 6 auto’s.
lijkt me betrouwbaar genoeg. Zelfde bestuurder (moi) verschilldende merken, motoren maar zelfde rijstijl.
Heb enkel bij een oude auto op carbs gemerkt dat ie wat stiller ging lopen maar zuiniger zeker niet.
Bovendien is de test inderdaad gedaan met Vpower 100 wat in duitsland te krijgen is—> de nederlandse Vpower lijkt me dus NOG slechter werken dan deze test (een magere 0,4% verbetering en net zo vaak een 0,4 % verslechtering. ) Zulke kleine verschillen vallen bij mij onder de catogorie: meetverschillen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Mijn Xsara rijdt altijd op Shell V-power of BP ultimate. Alleen als het echt niet anders kan gaat er 95 in.
Ik merk wel degelijk dat ik met V-power en BP ultimate meer km’s kan afleggen op een volle tank. Je kan zeggen dat het iets is dat ik me verbeeld, maar ik ga er van uit dat mn dagteller niet liegt…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Mijn Xsara rijdt altijd op Shell V-power of BP ultimate. Alleen als het echt niet anders kan gaat er 95 in.
Ik merk wel degelijk dat ik met V-power en BP ultimate meer km’s kan afleggen op een volle tank. Je kan zeggen dat het iets is dat ik me verbeeld, maar ik ga er van uit dat mn dagteller niet liegt…Xsara_Coupe
Och, je hebt er veel meer voor betaald, dus misschien zit het wel in je rechterteen die onbewust minder straf naar beneden wil gaan op het moment dat je VPower tankt. Alle tests verwijzen naar een amper of niet merkbaar (half procent plus of min, dat is dus 40 km op een tank meer of minder) verschil met gewone benzine en daar is het ook helemaal niet om begonnen. Wil je dit echt goed uitmeten dan moet je met jouw auto onder precies dezelfde omstandigheden met 2 verschillende brandstoffen meten. Dat is zo goed als onmogelijk, al is het maar vanwege de temperatuur: die van buiten, en die van de getankte brandstof, die je echt niet in de hand hebt. Tank eens een paar keer achter elkaar vol met 95 en vergelijk het dan nog eens?
Voor alle BX-dieselaars die in dit draadje behoorlijk onderbelicht blijven wil ik overigens wel geroepen hebben (fijn, dat vrijheid van meningsuiting): tankt vooral géén V-Power diesel!
Je zult niet de eerste zijn die er ellende mee krijgt; ik hield er zelf een enorme brandstofpomplekkage aan over die gelukkig weer net zo snel verdween als de VPower uit de tank.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Jazeker heb ik de test goed gelezen, waarom denk je dat ik er mee zwaai?
Waarom zou V-Power 97 niet te vergelijken zijn met V-Power 100. Het is allebei V-Power en de duitse zou de betere moeten zijn, dus je klantenervaringen zijn zowiezo al dubieus. De duitse heb je wat aan in motoren met een compressieverhouding van 1 op 11,5 of op 5 KM hoogte. Daar hebben we al ander spul voor: vliegtuigbenzine (en das geen kerosine).
Hogere prestaties door de brandstof betekent dat de motor meer haalt uit dezelfde hoeveelheid brandstof en dus efficienter is, dus zuiniger als dat nodig is. Simpel.
Die klantenervaringen van jou vind ik niets waard waarbij ik aan een test van de ADAC evenveel waarde hecht als eentje van de TüV of TNO.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb met mijn visa ook slechte ervaringen met V-power. Maar toch zijn er een hoop mensen die er heel tevreden over zijn. Lijkt me dat je dat niet zomaar uit kan vlakken. En of dat dan allemaal suggestie is? Dan verklaar je toch wel een hoop mensen voor gek lijkt me.
Ik heb in mijn informatie staan dat elk land een ander soort V-power heeft. De V-power in nederland is meer op milieu gericht (zoals de pura) en heeft een andere samenstelling dan de duitse. Maar heb dat alleen vluchtig doorgelezen dus zou het moeten opzoeken om de precieze verschillen te weten.
Ik ken heel die ADAC niet maar het test-verslag is aardig kansloos. Als je dat wilt vergelijken met TNO beledig je toch wel een paar mensen lijkt me.
Vind de sfeer een beetje grimmig worden…... Ieder mag natuurlijk zelf uitmaken wat ie tankt en waarin ie gelooft. Een test van de Adac is, lijkt mij, redelijk betrouwbaar alhoewel ze laatst ook een Logan op zn dak hebben gekregen buiten de test om en in de kranten hebben gemeld dat de Logan onvielig is….. Als je denkt dat je er goed aan doet om V-power te tanken moet je dat doen. Ik wilde eigenlijk meer weten of het voor de oudere auto’s, en dan vooral die met carbs, beter is om te tanken. Of dat ze zelfs op 95 lopen…. je raadt al waarom: wat zal ik eens in mn Sport gaan gooien (als die ooit weer rijdt ). Maar ik denk dat ik er maar 98 in ga gooien. Kan geen kwaad geloof ik!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Grimmig? Lijkt me niet. Het is maar een discussie hoor…