1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Citroën, made by Karmann Ghia
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 14 januari 2010 01:11 PM

Deze optie zou de consument in ieder geval veel ellende besparen. Een C5 is een fantastisch concept, maar de uitwerking van dit concept is hondsberoerd. Neem bijvoorbeeld dit lullige foutje: Wanneer je de achterruit sproeit gaat eerst de sproeier aan en wat later de ruitenwisser bewegen. Een grandioos idee, want zo heb je meteen water op je blad waardoor er minder slijtage is aan wisser en ruit en sneller resultaat.

Nadeel: De sproeier zit rechts gemonteerd en het ruitenwisserblad zit aan de linkerkant. Guust Flater kon het bedacht hebben. Verder zijn er veel (geheimzinnige) storingen en is de- en montage erg complex, waardoor de onderhoudskosten erg hoog zijn. Dit alles heeft ook zijn weerslag op de afschrijving van de auto, mocht je een nieuwe willen kopen.

Uiteindelijk zal dit PSA (bij Peugeot moet het zo mogelijk nog erger zijn, met name de 407 schijnt een drama te zijn) Vanwege de vele reparaties ben ik tijden geleden overgestapt van merkdealer naar buurtgarage, dus uiteindelijk ondervindt de Citroëngarage er ook nadeel van.

De kans dat Fransozen ooit een goede auto zullen ontwerpen is nihil. Ongelukkige mix van arrogantie, gebrek aan praktisch inzicht en vergaande slordigheid.

Voor mij wordt de optie om naar een Toyota over te stappen steeds reeëler. Met pijn in mijn hart, maar ergens bereik je een grens waarop het te dol wordt.

Daarom zou het een goede zaak zijn wanneer Citroën haar fantastische ontwerpen door een autobouwer als Karmann Ghia liet verbeteren voordat de auto op de weg komt. Minder storingen en meer met “stop-and-go” te repareren.
Autorijden zou er beslist fijner op worden.

Profiel  
 
Gepost: 14 januari 2010 02:08 PM
  [ # 1 ]

Wat een prachtig betoog… Maaruh, zowel Karmann als Ghia zijn ouderwetse plaatslagers, oftewel carrosseriebouwers. Karmann Ghia is een model Volkswagen van weleer dat bij de firma Karmann gebouwd werd (of Ghia daar tussen zat voor het ontwerp zou ik niet weten). Ik vraag me ondanks deze kwinkslag wel serieus af of zo’n kleine carrosseriebouwer werkelijk meer verstand heeft van het bouwen van moderne auto’s dan een groot conglomeraat.

Profiel  
 
Gepost: 14 januari 2010 02:10 PM
  [ # 2 ]

Overigens zou het ook best leuk zijn dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen alvorens ‘ons merk’ af te beginnen kraken Very Happy

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 14 januari 2010 02:10 PM
  [ # 3 ]

Karmann is bijna failliet en Ghia is een ontwerpbureau uit Turijn. Lijkt me een leuke combinatie Mr. Green

Profiel  
 
skremar
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007

- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
Gepost: 14 januari 2010 02:45 PM
  [ # 4 ]

lol, ik lig in een deuk. Zo mooi onderbouwde kritiek. Zelf eigenlijk nooit last gehad van die slechte techniek. Onderhoudskosten zijn minimaal. Waarschijnlijk zijn alle 5 de Citroën ervaringen uitzonderingen (de citroenen vn mijn oma inbegrepen)

mvg

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25627
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2010 03:23 PM
  [ # 5 ]

Ok. Volkswagen. Nemen we de golf 4. Heb je OOIT wel eens een koplampje vervangen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 14 januari 2010 03:28 PM
  [ # 6 ]

Ik rijd een C5 HDI break uit 2001. Daarvoor reed ik Xantia’s vanaf 1996. Goede auto’s behalve de laatste, een Exclusive 110 pk HDI. Bijna fl 70.000, = prachtige wagen, alleen de motor hield op warme dagen in. Garage onderkende dit probleem, importeur ook, tot die het niet meer wist en toen kwam de mededeling dat de auto volgens de computer geen storingen had, dus er was geen probleem.

Nadat ik de Xantia totall loss reed -veilig was ie wel- kocht ik een demo C5. Het aantal problemen van mijn C5 valt relatief mee. Wel de koppakking met 150d km. Bleek een typisch 81kw hdi verhaal te zijn. De boardcomputer -nam Citroen Nederland coulancehalve op zich, beslist netjes- Overigens is die computer volgens mij weer stuk. de radio, gordels die zichzelf na gebruik niet oprollen, een rammel achterin en nu dus het geheimzinnige startprobleem. Verder een reeks aan kleinere ongemakken die ik dan maar op de koop toeneem.

Inmiddels heeft mijn C5 315.000 km gelopen en daarmee verdween de meeste ergernis, nu kan ik het op de km stand gooien. Alleen zaken als dat startprobleem zijn dan weer typisch Citroën, je kunt de halve electronica vervangen en dan moet je nog maar afwachten of je de juiste sensor hebt. En de auto eens per week onorthodox met startspray starten is ook geen optie.
Door die lullige electronica sta ik in feite voor een totall loss, met een auto die met gemak nog een ton meegaat. Draait de motor in de soep dan is dat makkelijker te accepteren.

Overigens wil ik het merk niet afkraken, sterker nog, ik wil graag nog lang Citroën rijden. Maar dan moet de kwaliteit op een aantal punten beslist beter. Wat ze met die C5 presteerde, dat is een regelrechte schoffering aan de klant. Je koopt een auto voor meer dan € 30.000, = en de wagen blijkt van problemen en fouten aan elkaar te handen.
Voor dat geld moet een auto domweg goed zijn.

Karmann Ghia is een autobouwer die meer doet dan die VW, waarmee ze beroemd zijn geworden. Het gaat mij niet zozeer om dit bedrijf, maar zo zijn er meer bedrijven in de automotive sector. Ik weet dat ik nu wel de knuppel in het hoenderhok gooi, maar dit lijkt me wel de uitgelezen plaats om de kwaliteit eens ter discussie te stellen….. en vooral de alternatieven.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 januari 2010 03:29 PM
  [ # 7 ]

wat dacht je van de roestgaten in de golfjes in de tijd dat PSA al roestvaste auto’s bouwde?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 januari 2010 03:30 PM
  [ # 8 ]

En elektronica: Heb je de verhalen gehoord van de mercedessen net na de invoering van VAN/CAN?


De C5 is daar één van de eersten mee geweest.

Profiel  
 
Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 14 januari 2010 04:26 PM
  [ # 9 ]

Nergens last van met m’n C5, al 340.000 km niet overigens ....


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 14 januari 2010 04:32 PM
  [ # 10 ]

@ EW: je hebt gelijk, alleen zijn dat opmerkingen in de klasse: Mijn buurman heeft ooit een moord gepleegd, dan mag ik wel eens een winkeldiefstalletje plegen. Ik ben overigens met je eens dat Europese auto’s over de gehele linie kwalitatief zeer matig zijn, daarom zou ik ook eerder geneigd zijn om een aziatische auto te kopen.

Overigens meen ik dat Mercedes en VW wel bezig zijn met een inhaalslag op kwaliteit.

Alleen, verlang nou teveel als ik een storingsvrije auto wil? Kunnen we wijzen naar de tekortkomingen elders. Dan lijkt het mee te vallen, maar daarmee blijft het probleem staan.

Ik hoopte eigenlijk dat we hierover eens een boom zouden kunnen opzetten. Je weet nooit wat er voor creatieve ideeën uitkomen.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 januari 2010 04:33 PM
  [ # 11 ]
bogaard77 schreef:

Ok. Volkswagen. Nemen we de golf 4. Heb je OOIT wel eens een koplampje vervangen?

Ik vind dat bij zo’n C5 ook niet echt lekker makkelijk hoor.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 14 januari 2010 04:35 PM
  [ # 12 ]

Grootste nadeel van een jap is dat alles ineens tegelijk op is…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 januari 2010 05:04 PM
  [ # 13 ]

Welkom Bernardo! Zo.. je valt lekker met de deur in huis zeg.

Grappig trouwens, je hebt het over de tegenvallende kwaliteit van de C5, een Citroën die ik altijd gekscherend Passat noem.
Hoe dan ook, het schijnt moeilijk te zijn; een combinatie van avontuur, elegantie, stijl, comfort en kwaliteit voor een betaalbare prijs. Wat mij betreft komt de C5 daar dan toch heel aardig in de buurt, en zeker beter dan de beste Aziatische concurrent uit een zelfde prijsklasse.

Terugkomend op je verhaal over EW’s moordende buurman, Jouw verhaal komt mij over als; Jij hebt een maandagmorgen-exemplaar aan de haak geslagen (demo-auto, wellicht veel korte ritjes vol gas zonder warmrijden, diverse chauffeurs met diverse rijstijlen, weet ik veel.. hij was in ieder geval niet nieuw maar wel goedkoper dan nieuw) dus zijn alle C5’s slecht.

Profiel  
 
oops
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009

- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gepost: 14 januari 2010 05:08 PM
  [ # 14 ]

Misschien is het beter om op zoek te gaan naar een goede garage/dealer ipv een ander merk.
Een goede garage met kennis en ervaring kan je een hoop ergenis en herhalingsbezoeken besparen.

Dit type c5 zijn goede auto’s, inmiddels zijn de verschillende “problemen” wel zo’n beetje bekend en voor een goede dealer of Citroenspecialist gewoon op te lossen.

Als je na 315.000 km klaagt over o.a. een ruitensproeier,startprobleem en een rammeltje denk ik dat je er een goede auto aan hebt (gehad)


ALs je een mercedes van dit bouwjaar en km-stand rijdt (die nieuw wel iets meer dan €30.000 kost)heb je wel wat meer te klagen. Rotte portieren,achterschermen,elektronica en verstuivers…..
Die gaan pas vaak kapot. Op zich kan dit een keer gebeuren maar dan zouden ze wel op een normale manier te vervangen moeten zijn, en dit is helemaal waardeloos. Die krengen zitten zo vast dat ze er vaak niet uit willen zonder de cilinderkop eraf te halen.

Over kwaliteit gesproken

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 14 januari 2010 05:37 PM
  [ # 15 ]
Bernardo A. schreef:

Karmann Ghia is een autobouwer….

Lezen is ook lastig;

Zoals eerder hier door meerderen aangegeven. Karmann is een zo goed als failliete carrosseriebouwer en Ghia is een ontwerpbureau uit Turijn.

De Karmann Ghia was een door Karmann verbouwde VW die de modelnaam ‘Ghia’ heeft meegekregen.

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook