Beste mensen, Mijn naam is nils, en ben hier nieuw op het forum, hierbij stel ik dan ook meteen mijn eerste vraag,
als ik mijn saxo 1,5 diesel na 6 uur na het rijden wil starten, duurt het 20 seconden voor hij wil aanslaan, of zelfs niet. eens hij een minuutje gedraajt heeft kan ik hem de volgende 3 uur heel vlot starten. ook borreld er iets waneer ik hem nie gestart krijg onder de olievuldop.
*batterij in orde, gaat vlot rond
*Nieuwe gloeibougies.
Graag had ik reacties gehad wat de oorzaak is.
Alvast bedankt,
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Graag eerst even voorstellen voor je een vraagje komt stellen, da’s wel zo leuk voor de anderen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Graag eerst even voorstellen voor je een vraagje komt stellen, da’s wel zo leuk voor de anderen
excuseer, bij deze dan aangepast. grtz
Welkom
Dat borrelen is volgens mij niet zo bijzonder, de olievuldop zit op het kleppendeksel en daaronder draait de nokkenas die door de olie gesmeerd word.
Mogelijke oorzaken:
1 of meerdere kapotte gloeibougies.
Als deze in orde zijn, dan kun je de klepspeling eens controleren, de 1.5D staat er wel bekend om dat de kleppen om de 100.000km gesteld moeten worden. Ik hoop dat het de gloeibougies zijn, dat is nog vrij snel en goedkoop te fixen, kleppen stellen is lastiger en neemt veel meer tijd in beslag.
Als de gloeibougies en klepspeling in orde zijn, dan zul je het moeten zoeken in een lekkage in de brandstof aanvoer.
ZX1.4i schreef:Welkom
Dat borrelen is volgens mij niet zo bijzonder, de olievuldop zit op het kleppendeksel en daaronder draait de nokkenas die door de olie gesmeerd word.
Mogelijke oorzaken:
1 of meerdere kapotte gloeibougies.
Als deze in orde zijn, dan kun je de klepspeling eens controleren, de 1.5D staat er wel bekend om dat de kleppen om de 100.000km gesteld moeten worden. Ik hoop dat het de gloeibougies zijn, dat is nog vrij snel en goedkoop te fixen, kleppen stellen is lastiger en neemt veel meer tijd in beslag.Als de gloeibougies en klepspeling in orde zijn, dan zul je het moeten zoeken in een lekkage in de brandstof aanvoer.
Bedankt voor uw reactie, denk je dat kleppen stellen of lekkage in leidingen de oorzaak is voor koude start, want warm start hij namelek heel goed. En gloeibougies zijn allemaal vervangen, mischien is het een zekering van de gloeiers, omdat hij enkel koud niet start? grtz
Als 1 of 2 gloeibougies het niet doen, dan krijg je een koude motor met de huidige temperaturen nauwelijks gestart, laat staan als ze alle 4 het niet doen. Ik denk dat het met de gloeibougies wel goed zit, daar zal het probleem niet zitten.
Kleppen slaan in op de zitting, waardoor ze strakker komen te staan, hierdoor blijft de klep langer bediend (open staan) waardoor je compressie verlies krijgt. Een warme motor heeft meer compressie en zal daarom sneller aanslaan, een diesel motor moet het van zijn compressie hebben, het is een zelfontsteker. Klepspeling is redelijk simpel te meten, kleppendeksel eraf, de nok recht naar boven laten wijzen en met een voelermaatje de speling opmeten, let op, wel bij een koude motor doen.
Luchtlekkage is ook mogelijk, maar dan zou de motor de eerste 10 a 20 seconden na het aanslaan, ook slecht moeten lopen. Ergens in de buurt van de accu zit een “knijpballetje”, dit is de handopvoerpomp, knijp hier een paar keer in tot deze hard word, zet wel eerst het contact aan. Start dan de koude motor, slaat deze nu wel snel aan, dan heb je ergens een lek.
ZX1.4i schreef:Als 1 of 2 gloeibougies het niet doen, dan krijg je een koude motor met de huidige temperaturen nauwelijks gestart, laat staan als ze alle 4 het niet doen. Ik denk dat het met de gloeibougies wel goed zit, daar zal het probleem niet zitten.
Kleppen slaan in op de zitting, waardoor ze strakker komen te staan, hierdoor blijft de klep langer bediend (open staan) waardoor je compressie verlies krijgt. Een warme motor heeft meer compressie en zal daarom sneller aanslaan, een diesel motor moet het van zijn compressie hebben, het is een zelfontsteker. Klepspeling is redelijk simpel te meten, kleppendeksel eraf, de nok recht naar boven laten wijzen en met een voelermaatje de speling opmeten, let op, wel bij een koude motor doen.
Luchtlekkage is ook mogelijk, maar dan zou de motor de eerste 10 a 20 seconden na het aanslaan, ook slecht moeten lopen. Ergens in de buurt van de accu zit een “knijpballetje”, dit is de handopvoerpomp, knijp hier een paar keer in tot deze hard word, zet wel eerst het contact aan. Start dan de koude motor, slaat deze nu wel snel aan, dan heb je ergens een lek.
Ok, zal het morgen is proberen als de motor afgekoeld is, motor loopt inderdaad eerste minuut wat ratelachtig, als die warm is draajt hij vlotter en stiller.
Alvast bedankt.
Vergeet niet nog een keer te gloeien, tussen contact aanzetten en handmatig pompen zal vast wel meer dan de 30 seconden voorgloeien zitten. Het contact moet je aanzetten, om de afsluiter in de pomp te openen.
Hoe lang heb je deze auto al en wat is de km-stand, of wat heb jij er tot nu toe mee gereden?
ZX1.4i schreef:Vergeet niet nog een keer te gloeien, tussen contact aanzetten en handmatig pompen zal vast wel meer dan de 30 seconden voorgloeien zitten. Het contact moet je aanzetten, om de afsluiter in de pomp te openen.
Hoe lang heb je deze auto al en wat is de km-stand, of wat heb jij er tot nu toe mee gereden?
Ok, dus contact op, pompen, contact terug af en op tot gloeilampje uit is en starten.
Auto heeft nu 110.000 km
Heb hem op 108.000 gekocht.
Groet.
Weet je of de D-riem al vervangen is? het is wel de km-stand ervoor.
Als deze riem breekt, loopt de motor in de soep.
Stuur me anders effe een PB of email, als je in de buurt woont, wil ik wel even naar je auto kijken.
ZX1.4i schreef:Weet je of de D-riem al vervangen is? het is wel de km-stand ervoor.
Als deze riem breekt, loopt de motor in de soep.Stuur me anders effe een PB of email, als je in de buurt woont, wil ik wel even naar je auto kijken.
Distributieriem word deze maand nog vervangen. Dat is hel vriendelijk, maar ik woon ik Belgie dus, toch bedankt.
Laat meteen de kleppen stellen, als de riem er toch af gaat, is het iets meer werk om de nokkenas eruit te halen en de kleppen te stellen. Gaat namelijk met klepstelplaatjes onder de stoterbussen, en daarvoor moet helaas de nokkenas eruit.
Mocht het toch een luchtlek zijn, dan heb ik een vermoeden waar het zeer waarschijnlijk zit, maar goed, eerst maar eens kijken of dat het is.
ZX1.4i schreef:Laat meteen de kleppen stellen, als de riem er toch af gaat, is het iets meer werk om de nokkenas eruit te halen en de kleppen te stellen. Gaat namelijk met klepstelplaatjes onder de stoterbussen, en daarvoor moet helaas de nokkenas eruit.
Mocht het toch een luchtlek zijn, dan heb ik een vermoeden waar het zeer waarschijnlijk zit, maar goed, eerst maar eens kijken of dat het is.
Hey, vandaag heb ik voor de koude start in die handopvoerpomp geknepen tot deze hard was, geen reactie, maar na 2 seconden starten was de druk er weer meteen af en kon je weer gaan duwen. wel hoorde ik toen ik er op kneep een borrelend geluid dooe de slangen stromen. enig idee?
Groetjes