Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
De meeste forummers zullen mijn alias inmiddels wel eens voorbij hebben zien komen, maar voor diegene die dat nog niet hebben of voor de geïnteresseerden onder u: ik ben Niels, zesentwintig lentes jong en ik ben voornemens een CX aan te schaffen! Opgegroeid – zoals zovelen die hier zitten – in een Citroen familie. Mijn ouders hebben er al heel wat versleten: tweemaal een 2CV, daarna kwam een GSA, toen kwam een witte BX, direct opgevolgd door een rode BX (break). Als hobby / zondagauto ernaast een tweetal DS’en. Eéntje diende als donor voor de andere. En dat heeft geloond, de ‘hoofd’ DS was werkelijk waar fantastisch. Zelfs zó mooi, dat garage Timmer mijn vader opbelde met de vraag of de dame in hun showroom mocht pronken. Dat mocht natuurlijk wel! Helaas bereikte ons een aantal dagen daarna een tweede telefoontje van dezelfde garage, met slecht nieuws. De garage was afgebrand, natuurlijk mét onze prachtige DS. Dat dit diepe wonden heeft geslagen, is duidelijk. De drang naar een nieuwe oldtimer was ruw weggeslagen en sinds die dag is er helaas geen Citroen meer bij ons geweest. Tot nu! Na een Japanner en een Duitser versleten te hebben is mijn vader inmiddels bezig zich te oriënteren op de C6 markt, en ik heb al regelmatig (vanaf mijn 18e ongeveer) laten doorschemeren wat voor prachtige wagen ik de CX wel niet vind. Véél mooier dan de DS, in my humble opinion Dus ben ik mij nu al een aantal maandjes aan het oriënteren via dit forum en nog tal van andere websites. En het mooie is: ik heb nog nooit in een CX gereden, en toch vind ik de auto zo ontzettend mooi dat niets mij in de weg gaat staan om er één aan te schaffen! Dit is pure liefde vanaf het eerste moment dat ik een CX heb gezien. Mijn vader heeft onlangs ook toegegeven dat hij stiekem toch ook de CX mooier vindt dan de DS
Afijn: toen ik begon met oriënteren werd me al snel duidelijk dat de eerste stap is: denk goed na over welke CX je wilt. Deze stap dient niet overhaast te worden gemaakt – zo las ik overal – maar dient goed overwogen te moeten worden! Zo gezegd zo gedaan. De keuze voor een Serie 1 of een Serie 2 was de moeilijkste. Het karakteristieke, nostalgische van de Serie 1? Of juist het moderne, uniformere Serie 2? Nu, die knoop heb ik doorgehakt toen ik onlangs bij CitRoy ben langs gegaan. Ik heb daar in een aantal CX’en gezeten en toen ik in een Serie 1 Pallas ging zitten, wist ik het echt: hij rook helemaal naar de DS zoals wij die vroeger hadden! De keuze was direct gemaakt: het moet een Serie 1 worden. Dit doet me denken aan vroeger en aan de DS, dit is hoe een echte oldtimer moet ruiken en voelen. Zo. Dat het een Prestige moest worden, was sneller duidelijk. Snelheid doet me niets, luxe daarentegen doet me alles
Mijn overweging is dat ik een koning te rijk wil zijn als in aan het rijden ben in my future CX, en hoe kan dat nou beter dan in een Prestige? Dus uiteraard moet de Prestige full option zijn! Airco, leer, electriek enz. Alles moet erin
Dus dames en heren: een Serie 1 Prestige!
Nu heb ik al een paar op het oog gehad en ben ik met een aantal verkopers in contact. Het voordeel is: ik heb ab-so-luut geen haast en ik wacht liever te lang dan de welbekende kat in de zak. Vandaar dat ik nu besloten heb om een draadje te openen zodat ik mijn (onnozele leek) vragen kan bundelen en zodat iedereen die wil een steentje kan bijdragen aan de zoektocht!
Ik zal hieronder de CX’en posten waar ik op dit moment mee bezig ben.
Way out in the water, see it swimming.
Je had het al een keer aangekondigd. Het zat er dus aan te komen. Mooie aanleiding. Jammer van de DS. Ik volg je verhaal bijna helemaal, op het ‘Prestige-aspect’ en het ‘kat in de zak-aspect’ na. De hoge dakrand van de meeste Prestiges spreekt mij niet zo aan. Dezelfde luxe kan ook in een Pallas of een GTI worden verkregen. En de beenruimte achterin is in een Pallas of GTI ook niet bepaald krap. Een (zeldzame) laagdaks Prestige heeft alles, de luxe en geen lelijke dakrand, maar ook weer het nadeel van een 4 bak. Wat betreft geen kat in de zak te willen kopen, zul je denk ik niet te hoge verwachtingen moeten hebben. Een echt goede CX met alles erop en eraan die hard en technisch okee is, gaat over het algemeen niet voor echt weinig van de hand.
Ik zou zeggen, kom aanstaande zondag naar Arnhem. Dan kun je vast wel even in een CX proefrijden. De mijne mag je wel uitproberen in ieder geval.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
we gaan de zoektocht nauwgezet volgen !!
een beetje mooie prestige kost wel wat geld. er zijn altijd mechanische zaken die een auto van die leeftijd nodig heeft, en het roestduiveltje komt ook vast een keer om de hoek kijken - moet je je niet door laten afschrikken. allemaal aan te pakken en te overzien - tenzij je meer roest dan CX hebt.
houd dus rekening met een reserve investering voor de diverse zaken.
suc6 !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Erg leuk om te lezen Ik moet zeggen dat ik ook regelmatig droom van een prestige dus ik begrijp je helemaal
Weet je al of je een automaat of een handbak wil? Per sé een laagdaks of mag hoogdaks ook?
Er is denk ik maar weinig keuze als je direkt een hele mooie wilt en dat zal ook niet goedkoop zijn.
Mogen we vragen welk te investeren bedrag je voor ogen hebt in verband met het verhaal kat in de zak ?
Mooi werk Niels! Ik ben benieuwd! Ik heb trouwens weer een andere optie voor een stalling, ik houd je op de hoogte!

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Nee, per sé laagdaks hoeft niet. Het punt is namelijk, dat ik ook nog eens 1.95 lang ben. En ik vraag me oprecht af, of ik daar ook last van ga krijgen in een laagdaks. Daarvoor moet ik er dus een keer in eentje gaan zitten
Verder zou een automaat mooi zijn, maar met een schakelbak kan ik ook nog wel leven. Leer en airco (volgens mij is airco alleen in de laagdaks niet standaard, maar alle Prestiges daarna wel) zijn wel een must. En het mooie van geen haast hebben is: hoe langer ik wacht, hoe meer ik kan sparen!
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Niels,
Leuke zoektocht. Je gaat zeker tegen iets moois aanlopen - wat daarna weer een beetje tegen gaat vallen
Zelf zou ik ook het liefst een prestige hebben. Ik heb er bewust van afgezien omdat het mijn dagelijkse auto is die altijd buiten staat. Prestiges kunnen vanwege hun verlenging eerder gaan roesten, en ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen en een GTi gekocht.
Ik ben benieuwd!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Een CX hoort met automaat te zijn joh! Koop je zo een luxe en comfortabele auto, moet je nog zelf in de bak roeren ook…

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
1.95 is eigenlijk te lang voor in een CX, maar laat dat je niet weerhouden! Ik heb graag een lange bak en ben dus geen fan van de automaat in de CX.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ben 1.90meter en het past allemaal net. Aangezien je een optie-freak bent zul je de hoogteverstelling niet onder de stoel vandaan willen halen. Maar dat scheelt wel weer. Maar ga eens rijden in plaats van alleen maar zitten, dan merk je het snel genoeg.
Wat bedoel je met elektriek? Elektrische ramen? Want veel meer elektriek zit er ook niet in een Prestige.
Verder sluit ik me bij Robin aan. De genoemde opties waren ook op de Berline leverbaar, zij het dat airco een wat schaarser iets is dan op een Prestige. Maar het bestaat. De meerwaarde van een Prestige zit hem toch in de beenruimte achterin. En waar zit jij het meeste…? Juist.
Maar ik begrijp het wel, dat je voor het topmodel gaat. Het zal in de genen zitten, als je vader naar een C6 zoekt…
Heb je verder nog een voorkeur voor een smalspoor of een breedspoor (vanaf ca. 1981)?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Nelis Infra schreef:En het mooie van geen haast hebben is: hoe langer ik wacht, hoe meer ik kan sparen!
Toch zou het handig zijn als je een indicatie kan geven. Uit ervaring kunnen deze een genen je dan vertellen of het reëel is, of hoe een stapsgewijs je plan te realiseren.
Ik denk zelf, dat 1.95 zou moeten kunnen in een CX met een laag dak. Als je geen haast hebt op de weg, is een automaat heerlijk. Het aspect ‘benen kwijt naast de versnellingsppok’ is dan ook opgelost. Het aanbod staat om de mijne uit te proberen.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Nelis Infra schreef:Leer en airco zijn wel een must.
leer heeft vaak wat aandacht nodig, maar dat kan prima. als het leer op en top netjes is, kost de auto naar verhouding meestal veel meer.
ga er van uit dat de airco het in die CX-en van die leeftijd niet meer doet (anders heb je geluk en valt het mee). ga dus uit van een revisie van dat systeem.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je kan ervan uitgaan dat wanneer je een CX uit Frankrijk haalt de airco het niet meer doet. Als je een CX in Nederland van een Nederlandse liefhebber koopt, doet ie het waarschijnlijk wel.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat is er mis met die auto van Rik dan?

Totaal aantal Berichten: 943
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ik weet zo niet uit m’n hoofd of die airco heeft. Verder een schitterende auto natuurlijk.
Maar ergens in een ander topic zegt Nelis Infra dat hij geen 6 mille heeft voor de auto. Maar ik heb toch het idee dat dat wel de prijsklasse is waar dit soort auto’s te koop zijn…..