Hoi,
Ik heb sinds een paar dagen een raar probleem met de koplampen van mijn XM. Als ik de verlichting aanzet, dan gaan wel de kleine lampjes op de hoek (stads verlichting?) aan maar de koplampen niet. De eerste paar keer gingen ze wel aan als ik een klopje op de lampen gaf (links kloppen ging links en rechts allebeide tegelijk aan), maar nu helpt kloppen ook niet meer…
Iemand enig idee waar ik dit zou moeten zoeken? Relais bevroren ofzo??
Joost
Totaal aantal Berichten: 158
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik zou beginnen met de relais en de stekkers controleren die in het voorfront zitten
oops bedoelt dan het 2e relais aan de passagierskant (boven achterkant van de koplamp), even pootjes schoonmaken en WD-40 of zo
WD40 is geen schoonmaak- danwel geleidemiddel
Maar ik gok dat het idd in het relais, danwel de beruchte -voet zit.
Ouwe mopperkont
Sjaak81 schreef:oops bedoelt dan het 2e relais aan de passagierskant (boven achterkant van de koplamp), even pootjes schoonmaken en WD-40 of zo
Ok, bedankt voor de info, zal het straks ff controleren.
Ok, ik ben ff weze checken en ik kreeg hem er in 1e instantie bijna niet uit..
Toen zag het als volgt uit:
Het relais is wel dood denk ik, maar kan ik de voet nog wel gebruiken? Of zit daar nu de sluiting?
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Voetje goed schoonmaken. Wat ik in idt soort gevallen doe is met een breekmesje (want die hebben een lekker smal en dun blad) in het roestige gaatje krabben. Net zolang tot de contacten weer redelijk blank zijn. Tussendoor en achteraf bespuiten met contactspray o.i.d. Dan gaat het eigenlijk altijd wel goed. Voor gebruik vaseline(spray) erop anders kan je straks weer opnieuw beginnen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Heb even een relais bij de sloop gescoort en nu doet hij het weer!
Bedankt.
Ik zou toch ook nog even het voetje zo goed mogelijk schoonmaken
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Wees erop bedacht dat koplampen in een (serie 1) XM niet gezekerd zijn. Ik heb ooit dezelfde verschijnselen gehad als jij, met smeulende relais als gevolg, maar het oorspronkelijke probleem lag in de kaalgeschuurde kabelboom die van links naar rechts onder de radiator loopt. Ik kreeg dus uiteindelijk (bijna) brand onder de kap.
Ik weet niet of serie 2 gezekerd is….
Je moet beter lezen denk ik…
Matthijs309 schreef:WD40 is geen schoonmaak- danwel geleidemiddel
Maar ik gok dat het idd in het relais, danwel de beruchte -voet zit.
Je kunt ook de voet vervangen door losse kabelschoentjes, maar wel goed afschermen dan natuurlijk.
Kan wel, is niet zo praktisch. Als je het relais, of erger meerdere relais, er eens af hebt moet je verrekte goed in de gaten houden welk kabelschoentje op welk pootje hoort. Als dat 1 maal door elkaar gaat, ben je nog wel ff aan het puzzelen hoe het wel moet.
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Grootj schreef:
Ik wil je niet bang maken, maar ik zie helemaal boven aan op deze foto een toch wel erg aangetaste veerschotel, als ik jou was zou ik daar even op letten.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Gewoon ff nieuw voetje scoren, kost dat nou.
Ga je toch geen brand of storingen voor riskeren.
XM TCT Ambiance`94
En een nieuwe veerschotel.