patje74 schreef:Maar de klepel hangt o,a, bij een fabrikant van de door jou genoemde loodvervanger injectors.
Dit staat er op de door jou aangegeven pagina;LPG enters the combustion chamber as a gas, has a far higher octane rating (112) and generates higher combustion temperatures adding extra stress to the hot and dry valves and valve seats.
Tja ik weet het oversimplificatie noemen we dat. Marketing…
Octaangetal heeft er natuurlijk helemaaaaaal niks mee te maken en de verdampingwarmte (doordat het als gas binnenkomt ; ook een vaak aangevoerd argument dat LPG heter zou zijn) valt totaal in het niet bij de verbrandingswarmte. Aldus becijferd en bewezen door natuurkundigen/chemici en dat zijn twee dingen die je zelf ook vrij gauw kan vinden. Toch wordt ook dat vaak beweerd. Maar beweerde de Paus (toch wel een autoriteit van formaat) niet tot voor vrij kort nog dat de aarde plat was? En nog niet eens zoveel honderd jaar daarvoor dachten de meeste geleerden het ook.
Het is natuurlijk makkelijker uitleggen. “LPG brandt heter” is korter dan zo’n chemisch verhaal en zo is die uitleg wijd verspreid. Alles lijkt er ook op te wijzen natuurlijk, dus de conclusie is snel getrokken, maar het ligt dus net even ingewikkelder.
patje74 schreef:Maar een feit is dat de kleppen heter worden, of dat nu door verbranding komt, door het feit dat de kleppen hun warmte niet goed kwijt kunnenomdat LPG schraaler is of door en kombinatie van die twee.
Maar zeker niet omdat er geen klepsmerende stoffen in zitten! (zelfde klok/lepel verhaal, of nog erger) De kleppen worden niet gesmeerd door de brandstof, wel komt er een laagje op de kleppen waardoor er een beter kontakt met de zetels is. Hierdoor kunnen de kleppen hun warmte beter kwijt.
Je hebt gelijk, hier ben ik zelf schuldig aan oversimplificatie. Een laagje wat direct metaal/metaal contact verhindert heb ik voor het gemak smering genoemd. In feite is dat ook wel min of meer de definitie van smering natuurlijk… maar niet zo gebruikt. Meestal hoort er nog wat meer beweging bij.
Overigens oversimplificeer ook jij ; ik ben helemaal niet overtuigd dat de kleppen werkelijk heter worden. Naar mijn idee is het klepcontact met de zetels gelijk of misschien juist iets slechter met een laagje ertussen, maar dat laagje is juist wat de boel heelhoudt. Wat er zonder smering… sorry… laagje ertussen gebeurt is dat het hete metaal aan elkaar vast smelt op microscopisch kleine puntjes (zgn. “microwelds”) en door het losbreken daarvan vindt die erosie van kleppen en zetels plaats. In het engels even schaamteloos gekopieerd uit een artikel van een metallurg (is dat de NL vertaling van “metallurgist”?):
This “micro welding” is known as adhesive wear and can occur at any temperature. Metals in contact under pressure can “weld” at microscopic asperities.When the components subsequently move, this micro weld is broken, tearing out a small area of metal. The torn out chunk sticks to the other component and is termed adhesive metal transfer. Adhesive wear is also known as galling. The other form of wear is abrasive wear, which is due to the presence of harder particles which wear away or abrade the softer metal. In adhesive wear, some of the torn out particles become free and may also oxidize and these can cause abrasive wear.
Dit is exact wat er gebeurt als kleppen en klepzetels verslijten (“ingeslagen” raken, om nog maar een vage term van stal te halen). Lood(vervanger) voorkomt dit, en bepaalde bestanddelen van loodvrije brandstof verminderen het ook wel iets.
patje74 schreef:Daarbij komt dat je stelling dat je bij een hetere verbranding meer vermogen hebt, ook nogal wankel is. Je kan een zeer hete maar korte verbranding hebben waarbij het rendament lager ligt dan een lange maar minder warme verbranding. (wederop klok/klepel verhaal)
Niet mee eens, het draait uiteindelijk om de energie en de eindtemperatuur van het gehele mengsel, die hoger ligt dan de ont/verbrandingstemperatuur van beide brandstoffen. De ontbrandingstemperatuur is eigelijk vooral van belang voor de ontsteking en verder nauwelijks aan de orde, de verbranding is zo heet als de energie die vrijkomt. Dat kan natuurlijk sneller of langzamer gaan maar ook DAT blijkt nauwelijks te verschillen tussen beide brandstoffen (flame front speed). En de eindtemperatuur van het gehele mengsel is bepalend voor zowel motorvermogen als hitteproblemen.
Helaas ben ik de referenties even kwijt, ik heb het zaakje ooit eens samen met wat anderen uitgezocht, doorgerekend enz op een ander forum… om dat helemaal op te gaan diepen
Overigens sorry dat ik misschien wat uit de hoogte reageerde, zo te horen heb je je er iets beter in ingelezen dan ik eerst dacht Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik het met je eens ben
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
karel schreef:Vlamtemperaturen in graad Kelvin (= celsius + 273): propaan (bijna gelijk aan LPG): 2243K; benzine 2470K
Ook een leuk weetje. Heb je die van butaan toevallig ook? Dan heb je het nr.2 bestanddeel van LPG ook gehad…
EDIT: Never mind, hier staat meer:
http://www.altenergy.com/PDF Files/PropDataPdf.PDF
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:karel schreef:Vlamtemperaturen in graad Kelvin (= celsius + 273): propaan (bijna gelijk aan LPG): 2243K; benzine 2470K
Ook een leuk weetje. Heb je die van butaan toevallig ook? Dan heb je het nr.2 bestanddeel van LPG ook gehad…
EDIT: Never mind, hier staat meer:
http://www.altenergy.com/PDF Files/PropDataPdf.PDF
Ik houd het op C of K; megoed. Van Butaan heb ik niets paraat nee.
Nr 2 bestanddeel; boeiende stelling. Uit de google cache (stond op http://www.cira.wvu.edu/afvtp/AFV_proprev.html) LPG en gehalte propaan en butaan:
Country Propane Butane
Austria 50 50
Belgium 50 50
Denmark 50 50
France 35 65
Greece 20 80
Ireland 100 _
Italy 25 75
Netherlands 50 50
Spain 30 70
Sweden 95 5
United Kingdom 100 _
Germany 90 10
En in de VS voornamelijk propaan, al wisselt dat sterk.
Ich bin ein Breaker
Weer wat geleerd (de prop/but verhouding)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…