Ook ik heb een aanjagerprobleem…
MeGa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 13 september 2005 02:48 AM

Hallo iedereen, ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Maarten en ben sinds febr. 2005 de blije eigenaar van een Picasso 2.0HDi van eind 2000.
Het is mijn derde citroën na 2 BXen (beide 1.9TZi Break) en ik voel me zo langzamerhand best wel een citrofiel Very Happy . Het onderhoud heb ik altijd (met raad en daad van een automonteur) indien mogelijk zo veel mogelijk zelf gedaan wat telkens naderhand weer een bijzonder voldaan gevoel gaf…

Nu heb (ook) ik een probleem met de aanjager van de kachel. Hij doet zonder aantoonbare reden van de een op de andere dag niets meer, wat ik ook instel op het display van de (geregelde ) airco. Nu heb ik het forum een beetje doorgespit en jullie komen (bijna) altijd op een defecte regelmodule uit. Maar bij mij meet ik op de dikke rode draad (dit is toch de voeding) geen 12V. Wordt deze spanning door een relais geschakeld en zo ja weet iemand ook welke dat dan is? Alle zekeringen die iets te maken hebben met de airco en/of de aanjager zijn goed.

Heeft iemand een tip waar verder te zoeken? En als het toch de module zou zijn hoe is deze het makkelijkst uit en in te bouwen, het is allemaal wel erg compact in elkaar gebouwd, wat dat betreft waren de BXen veel “sleutel-vriendelijker”..  Confused  Smile

Greetzz Maarten

Eerst een BX 19TZi Break, veel plezier van gehad dus de tweede werd weer zo’n multifunctioneel vervoersmiddel. Nu dan een Picasso die door de buurvrouw gekscherend een cavia wordt genoemd…  ‘K mis de hydraulische vering wel een beetje Sad

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 13 september 2005 03:39 AM
  [ # 1 ]

kan ook je contact slot zijn, als je in je zekeringenkast kijkt, zie je een twee polige zetekker met 2 dikke draden, daarboven zit nog een dikke draad, daar moet spanning op staan als de motor loopt, als daar geen spanning op staat is je contact slot defect.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

MeGa
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 september 2005 09:23 AM
  [ # 2 ]

Ok, dat zal ik vanmiddag na m’n werk zeker checken maar is het dan niet zo dat er dan meer niet zou functioneren ??

Greetzz Maarten

Eerst een BX 19TZi Break, veel plezier van gehad dus de tweede werd weer zo’n multifunctioneel vervoersmiddel. Nu dan een Picasso die door de buurvrouw gekscherend een cavia wordt genoemd…  ‘K mis de hydraulische vering wel een beetje Sad

Profiel  

MeGa
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 september 2005 02:50 AM
  [ # 3 ]
oldenhage schreef:

kan ook je contact slot zijn, als je in je zekeringenkast kijkt, zie je een twee polige zetekker met 2 dikke draden, daarboven zit nog een dikke draad, daar moet spanning op staan als de motor loopt, als daar geen spanning op staat is je contact slot defect.

@ Mr. Oldenhage: U heeft volledig gelijk. Op die bovenste dikke draad (rood) kwam geen spanning. Heb draad doorverbonden met andere draad (oranje): aanjager blaast weer…
Kwam door proberen erachter dat als je de sleutel in het slot steekt de aanjager alleen werkt als je de sleutel omhoog trekt (ik kan er een elastiekje aan laten trekken Laughing  Laughing ). Maar in ieder geval heel erg bedankt voor de tip.

Maar nu heb ik weer een vraag: Is het mogelijk dat ik het bewuste schakelcontact repareer/vervang zonder dat ik een nieuw contactslot moet aanschaffen met alle gedoe wat daar bij komt. Ik heb (blijkbaar) geen sleutelcode (of radiocode) bij de aankoop gekregen dus wordt het vervangen van het complete slot sowieso een probleem.

Greetzz Maarten

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 september 2005 02:55 AM
  [ # 4 ]

repareren van een slot heb ik geen ervaring mee, nieuw slot is de oplossing die zekerheid geeft. Voor 15 euro, kan ik de sleutelcode en transpondercode opvragen.

(Die 15 euro wordt mij ook door berekend.)

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

MeGa
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 september 2005 03:07 AM
  [ # 5 ]

@ Mr. Oldenhage: Ik weet wie de vorige eigenaar is geweest en welke dealer de picasso heeft onderhouden, mocht ik daar niet verder geholpen kunnen worden dan neem ik zeker contact met u op.
Maar ik wil eerst het contactslot aan een onderzoekje onderwerpen Wink .
Hoe dat afloopt zal ik zeker posten…

Greetzz Maarten

Profiel  

vtscoupe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 15 september 2005 12:11 AM
  [ # 6 ]

Vraag bij de dealer direct om een ontlast relais voor je contactslot, voorkomt meteen andere problemen Wink

Profiel  

MeGa
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 september 2005 01:36 AM
  [ # 7 ]

Zo’n ontlastrelais is misschien niet onverstandig…

Maar heb inmiddels contactslot uitgebouwd en gecheckt. Wel heel voorzichtig want er zitten best veel veertjes in Confused . Aan het electrisch schakelgedeelte is niet al te veel te doen, is verlijmd. Er zaten wel 2 bevestigingsschroefje beetje los, daarna alles weer netjes ingebouwd.
Aanjager werkt nu probleemloos Very Happy maar de sleutel heeft wel veel speling in het slot. Deze week voor de zekerheid gegevens opvragen bij de oorspronkelijke dealer. Zal binnenkort wel een nieuw contactslot nodig hebben… Wink Maar eigenlijk vind ik dat een contactslot niet binnen 5 jaar zo veel mag verslijten dat je er allerlei electrische problemen mee krijgt. Heb ik bij al mijn vorige auto’s nog nooit meegemaakt… Valt dat niet ondeer 1 of andere garantie??  Confused

Greetzz Maarten

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 18 september 2005 03:05 PM
  [ # 8 ]
MeGa schreef:

Zo’n ontlastrelais is misschien niet onverstandig…

Maar heb inmiddels contactslot uitgebouwd en gecheckt. Wel heel voorzichtig want er zitten best veel veertjes in Confused . Aan het electrisch schakelgedeelte is niet al te veel te doen, is verlijmd. Er zaten wel 2 bevestigingsschroefje beetje los, daarna alles weer netjes ingebouwd.
Aanjager werkt nu probleemloos Very Happy maar de sleutel heeft wel veel speling in het slot. Deze week voor de zekerheid gegevens opvragen bij de oorspronkelijke dealer. Zal binnenkort wel een nieuw contactslot nodig hebben… Wink Maar eigenlijk vind ik dat een contactslot niet binnen 5 jaar zo veel mag verslijten dat je er allerlei electrische problemen mee krijgt. Heb ik bij al mijn vorige auto’s nog nooit meegemaakt… Valt dat niet ondeer 1 of andere garantie??  Confused

Greetzz Maarten

Garantie kun je wel vergeten met een auto van 5 jaar oud Wink
En aangezien het een diesel is zullen er ook wel aardig wat kilometers op staan?
Voor het contactslot is trouwens een los electrisch deel te bestellen.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 18 september 2005 04:19 PM
  [ # 9 ]

algemene garantie 2 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie 12 jaar

Nee dus, als je er zelf mee gaat knutselen is de garantie al helemaal niet meer van pas, of wel?

Profiel  

MeGa
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 september 2005 12:17 PM
  [ # 10 ]

@ Blade_: De huidige km-stand is 133887 km dus dat lijkt mij niet overdreven veel in 5 jaar, toch? Ik bedoel maar: mijn 2e BX (uit 1990) had ong. 268000 km op de teller maar nooit een probleem met het contactslot gehad. Het lijkt wel dat “de nieuwere” auto’s veel sneller slijtagedefecten krijgen, ik hoor dit tenminste regelmatig…

Profiel  

krekwakwol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
Gepost: 28 februari 2011 03:55 PM
  [ # 11 ]
MeGa schreef:
oldenhage schreef:

@ Mr. Oldenhage: U heeft volledig gelijk. Op die bovenste dikke draad (rood) kwam geen spanning. Heb draad doorverbonden met andere draad (oranje): aanjager blaast weer…

Heb ook de bovenste rode draad verbonden met de oranje draad, zodat de aanjager weer werkt, kan dat gevaarlijk zijn als ik het zo laat?

Gr. Harry.

Profiel  

krekwakwol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
Gepost: 28 februari 2011 04:02 PM
  [ # 12 ]
MeGa schreef:
oldenhage schreef:

Greetzz Maarten

Heb ook de bovenste rode draad verbonden met de oranje draad zodat de aanjager weer werkt maar kan dit ook gevaarlijk zijn als ik het zo laat?

Gr. Harry.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 28 februari 2011 05:27 PM
  [ # 13 ]
krekwakwol schreef:
MeGa schreef:
oldenhage schreef:

Greetzz Maarten

Heb ook de bovenste rode draad verbonden met de oranje draad zodat de aanjager weer werkt maar kan dit ook gevaarlijk zijn als ik het zo laat?

Gr. Harry.

Bij ons in de garage hebben we geregeld een citroen saxo binnen met dat probleem, en wij verbinden ze ook gewoon aan elkaar, en hebben nog nooit een probleem gehad, dus als je mijn mening vraagt is het niet gevaarlijk, maar als je 100% zeker wil zijn moet je een nieuw steken…. al zou ik dat niet doen in ieder geval…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook