1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
onderscheid veerbollen S1 v6 24v hydroactive
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 10:23 PM

Momenteel zit mijn 1992 S1 v6 24v bij de monteur - z’n meest favoriet plekje. O.a. is hij bezig alle veerbollen te vervangen. Aan de voorkant blijken er x5 te zijn, en hij probeert ze te onderscheiden. L + R zitten boven - da’s makkelijk. De vooraad/main accumulator zit vast aan de hp regulator - ook duidelijk. Maar dan zitten er nog x2 - de voorste hydractiefbol en de diravibol. Hier kan hij ze niet onderschieden, en zelf ben ik wezen zoeken naar en schema/foto/beschrijving van wat waar is, maar geen geluk. Volgens hij zit eentje vlak bij de radiator, en dan zit er nog een net daaronder en naar links/bestuurderskant.

Kan iemand hier wat helderheid geven? En wat voor bolletje moet de diravibol zijn (in bar)? Bij voorbat dank!

- Keith

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 januari 2010 10:41 PM
  [ # 1 ]

Diravibol zit links voor in bij de radiateur en de hydractiefbol zit onder de auto onder de rechter voorzitting ongeveer.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 10:45 PM
  [ # 2 ]

Gegevens van de bol en een plaatje van waar die aan vast zit. Zo moet je hem denk ik wel kunnen identificeren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 10:50 PM
  [ # 3 ]

Bedankt, Brian voor de razend snel reactie…maar ik zie geen plaatje, al zijn jou woorden duidelijk.

- Keith

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 10:50 PM
  [ # 4 ]

...en weet iemand de juiste druk, of boltype voor de diravibol?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 10:52 PM
  [ # 5 ]

Sorry had even wat problemen met het plaatje

Als het niet leesbaar is kopieer dan ff de link van het plaatje en zet in de url grote voor foto

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 11:02 PM
  [ # 6 ]

Brian - is dat plaatje niet de main accumulator/vooradbol? Die is wel te vinden, de anderen twee die ik noem niet. Monteur zegt dat een staat rechtop (die bij de radiator) en diegene daarachter/iets naar links/bestuurderskant ligt opzij. Er is geen bol onder de passagierstoel/rechter voorzitting.

- Keith

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 11:13 PM
  [ # 7 ]

Keith,

Deze info heb ik van de service.citroen.com Zal dus wel kloppen. Locatie van de bol heb ik geen idee, maar ik dacht dat je aan de montageplaat hem dan wel zou kunnen herkennen.
In essentie is de Diravi voorraadbol volgens mij niet anders dan een gewone voorraadbol.
De voorraadbol zit op de HD-regelaar en dat is een groter geval dan het dingetje dat hier aan de bol zit. Bij mijn type 2 zit de HD-regelaar bij de radiator, de voor-hydractiefbol op het hydractiefblok voor in de buurt van de voorste hoogteregelaar. Je kan er goed van onderaf bij.

Waar de diravibol moet zitten weet ik niet, ik heb geen ervaring met Diravi, nóg geen ervaring bedoel ik. Zie mijn onderschrift Smile

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 14 januari 2010 11:21 PM
  [ # 8 ]

Het plaatje van Brain laat de Deravi bol zien, die zit achter het linker voorwiel, De accumulator zit achter je radiateur en de hydractive voor zit ongeveer in het midden in je subframe. De hydractive achter zit achter een warmte schild ook aan het sub frame, maar dan achter.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 11:22 PM
  [ # 9 ]

Plaatje 1 hd-regelaar type 1:

Plaatje 2 Hydractiefblokken type 1 tot orga 5928 (links is voor, rechts is achter):

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 11:24 PM
  [ # 10 ]
kees05 schreef:

Het plaatje van Brain laat de Deravi bol zien, die zit achter het linker voorwiel, De accumulator zit achter je radiateur en de hydractive voor zit ongeveer in het midden in je subframe. De hydractive achter zit achter een warmte schild ook aan het sub frame, maar dan achter.

Even om wat verwarring te voorkomen:
Zowel de voorraadbol als de diravibol is een accumulator, beide zijn namelijk bedoeld om een drukvoorraad op te slaan. Voorkeur verdient de term accumulator niet te gebruiken tenzij wordt aangegeven of het om de main/hoofd accumulator gaat of de diravi accumulator

Zelfde geldt eigenlijk ook voor de term voorraadbol, maar over het algemeen wordt de hoofdvoorraadbol bedoeld als er voorraadbol wordt gezegd.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 11:26 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de info. Nogmaals, de vooraadbol is makkelijk te identificeren, want die zit aan de hp regulator—de diravibol en de voorste hydractiefbol niet.

Ik kan zelfs met leesbril de url van de plaatje niet lezen, maar is dat niet de main accumulator/vooraadbol? M.a.w. niet nodig…alhoewel ik snap dat alles iets anders is bij een S1 met diravi.

Iemand bekend met S1 v6 24v hydractief met diravi?

- Keith

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 januari 2010 11:29 PM
  [ # 12 ]

rechter klik op het plaatje, iets van ‘kopieer koppeling’ of ‘kopieer locatie’ Dat plakken in je browser, en grote toevoegen voor foto:


Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 11:37 PM
  [ # 13 ]

Bedankt - groter = beter, maar de url is niet te kopieeren. Je krijgt alleen het plaatje te kopieeren. In de grotere plaatje ik neem aan dat de 1ste (DRUKACCUMULATOR) is de diravibol? In de plaatje net daaronder zien wij de main accu/vooraadbol aan de HP regulator? en vervolgens de twee daaronder de hydractievebollen?  Best verwarrend…nogmaals bedankt.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 14 januari 2010 11:41 PM
  [ # 14 ]

Ja, het klopt, wat je zegt.
Groet.
Kees.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 14 januari 2010 11:42 PM
  [ # 15 ]

Fantastische! Ik stuur de plaatjes aan naar de monteur…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook