Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Dag menschen!
Mijn Xantia Break is ongeveer 4 maand geleden naar Citrotech in Oldenbroek geweest om een rondje bollen te lopen. Nieuwe voorraadbol, twee nieuwe achterbollen en de rest gevuld. Nou sinds een klein maandje zakt de dame al na een half uur ter aarde met haar kont. Is in dit geval de antizinkbol kaduuk of is er iets anders aan de hand? Het lijkt mij dat als laatstgenoemde bol kapot is, ze helemaal met haar buik op de grond moet liggen, maar voor blijft ze gewoon op rijstand… Ze rijdt verder nog wel overheerlijk.
Ik hoop dat iemand dit euvel kent en een (doe het zelf) oplossing er voor heeft.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Kun je eens aangeven wat voor Xantia je precies hebt? Heeft ie een smac bol (anti inzak voorziening)?
Zakkende kont kan ook liggen aan inwendige lekkage van achterveercilinders of remservo.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik heb even de openingspost aangepast. Ik bedoelde, is de antizinkbol kaduuk (ipv de voorraadbol). Het is een 1.8i 16v Break op LGP uit 2000. Hij heeft idd “SMAC”. Inwendige lekkage houdt dus in dat er geen LHM op straat ligt, maar dat het wel te zien is aan het niveau in het LHMvat wat daalt???
Edit: De Xant is niet hydractief
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Nee, inwendige lekkage wil zeggen dat de opgebouwde druk in het systeem weglekt, waardoor de achterkant bijv. snel inzakt.
Ik zou beginnen met de smac bol op druk laten testen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Awww zo! Er lekt geen LHM, maar druk (lucht, dus). Als de motor draait bouwt de pomp weer druk op. Doordat het lek te klein zou zijn zakt de kont tijdens het rijden niet naar de grond. Zou ik het lek dan kunnen constateren door een overijverig tikkende pomp? (Of heb ik nou nog steeds de werking van de hydropneumatische vering niet in de smiezen?)
Als de antizinkbol kapot zou zijn, waarom zakt dan alleen de kont en blijft de neus op rijhoogte? Ook na meerdere dagen stilstand.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Er bestaat ook zoiets als vloeistofdruk hoor
Omdat voor wel omhoog blijft staan vermoed ik dat het interne lekkage in je veercilinders of eventueel de remservo betreft. Het zou ook nog kunnen zijn dat je anti-inzakKLEP achter kapot is maar dat komt heel erg weinig voor.
Het zal wel een zoektochtje worden, ik hoop voor je dat je er snel uit bent…
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ok, bedankt voor de hulp. Ik zal eens even kijken.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik heb ondertussen eens mijn SMAC-bol laten controleren. Hier is niks mis mee. Voord de rest heb ik er eerst geen aandacht aan geschonken (geen goed voorbeeld voor andere Citrofielen) Het probleem is dus nog steeds aanwezig, en was niet bekend bij de garage. Dus ik probeer nog ff wat meer info te vergaren en dan moet ik er binnenkort toch maar eens onder kruipen.
Iemand nog suggesties??
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Aangezien je zegt dat de anti zinkbol (SMAC-bol) goed is zoek ik de Oorzaak in de hoogteregelaar.
Aan de onderkant tussen de achterwielen zit ergens bij de hoogteregelaar een plastic ‘stangetje’ met aan beide kanten een soort kommetje die weer ergens omheen vallen. Als dit wat versleten is, laten ze los. Hierdoor weet de regelaar niet in welke stand de auto staat en zal ie of helemaal naar beneden of helemaal naar boven staan.!!! hier heb jij geen last daarom zou ik de hoogteregelaar in zijn geheel vervangen ivm interne slijtage waardoor de LHM te snel retour gaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
WOW, das een mooi helder plaatje. Daar kan ik wat mee! Dank jullie!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Bij een platte antizinkbol dondert de auto NA het starten op de grond en doet de rem het de eerste 30 seconden niet.
Bij een hoogteregelaar die niet werkt kan je niet normaal rijden en dat heb ik niet gehoord hier.
Er wordt hier nog een verdachte vergeten….
En dat is voor mij nog wel de hoofdverdachte!
De achterste anti-zink klep!
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
minimaal
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Kun je bij de Xantia geen last krijgen van je achterste veercilinders?
Is een kwestie van de auto op de vierkolomsbrug (of een andere voorziening waarbij de auto op haar wielen staat en je toch ruimte overhoudt als ze naar beneden dondert) zetten en de retourleidingen van de veercilinders even loshalen.
Mogen wat sputteren, maar zeker geen stroom vloeistof geven.
leidt ook bij de C5 regelmatig tot een kont op de straat.
Gevolg ervan is dat je hydraulisch systeem veel harder moet werken.
citroofreak schreef:Ik heb ondertussen eens mijn SMAC-bol laten controleren. Hier is niks mis mee.
Ik heb ook een tijd lang last gehad van een inzakkende achterkant bij mijn vorige Xantia, de SMAC-Bol was goed volgens de garage of werd gevuld, uiteindelijk een nieuwe laten monteren en weg waren de problemen.