Mijn excuses voor het oneigenlijk gebruik van je foto en het schenden van jouw copyright.
Maar hij is wel duidelijk.
Ronjo
Een late update, alhoewel. Had wat koude start problemen die inmiddels opgelost zijn, maar nu doet de aanjager het nog niet. Ik heb inmiddels wel alles los zitten.
De weerstand zoals de afbeelding hierboven aangeeft zie ik gemonteerd op de ventilator die ik er inmiddels heb uitgehaald.
De motor van dat apparaat getest en die werkt nog, maar de weerstand is kapot. Volgens mijn monteur kan ik het beste op zoek gaan naar een sloopventilator, omdat de weerstand ingebouwd zit in de ventilator zelf. Maar als ik het hier zo lees, is de weerstand toch nog te vervangen en repareren?
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Is er misschien een ervaringsdeskundige op het forum aanwezig die mij hier eventueel mee zou willen/kunnen helpen?
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De twee glanzend ronde gevallen op de weerstandsmodule zijn transistoren die je bijvoorbeeld bij Conrad (http://www.conrad.nl) online kunt kopen. Dan uitboren en de nieuwe (met wat koelpasta) monteren en vastsolderen.
Ik heb dat destijds op mijn werk laten doen omdat we daar een reparatieafdeling hadden die dat netjes konden doen, hoefde ik zelf niet te klooien. Uiteindelijk was in inclusief verzendkosten nog geen twee tientjes kwijt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
OEPS IETS TE LAAT.
Het is echt niet zo moeilijk.
Als je de Fan-motor uit de behuizing haalt kun je de module waar de transistoren op zitten door 2 boutjes los te draaien verwijderen.
De twee transistoren los boren,aangezien die met klinknagels vastzitten.
Daarna los solderen.
De vervangende transistoren zijn type MJ11015.
Benodigde boutjes M 4 om de transistoren te monteren.
Alles in omgekeerde volgorde monteren.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iemand een idee wat zo’n ding bij de dealer kost?
Ik had geinformeerd en de gehele ventilator met interne weerstand kost 185 euro exclusief btw bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud heb.
Weet niet wat deze kost bij de dealer.
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Bij H-BASE kost de weerstand €118 excl.BTW
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dat is zeker een uurtje solderen waard
Thanks voor jullie reacties. Ik ga hier van de week mee bezig, ik zal wat foto’s proberen te maken en te posten. Denk wel dat het handig is voor mensen die hetzelfde tegen zullen komen!
Ik wist trouwens niet dat deze weerstand in z’n geheel los te koop was!:) Maar we gaan eerst solderen…....alles ligt toch al los!:)
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Explorer Electronica in Almelo heeft de transistoren op voorraad voor €6,95 p.s.! Dus ik kan dit weekend aan de slag!:)
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Heb de transistoren gesoldeerd op de regelaar. Maar helaas nog niks!:(
Stekkertjes doorgemeten, maar hier komt op geen enkele manier spanning op. Zou het probleem in de schakelaar zelf nog kunnen zitten?
Past: Rover 214 SI, Opel Vectra 1.6i, Citroen Xantia 1.8i SX, Citroen Xantia 2.0i SX
Present: Citroen Xsara Coupe 1.9 TD
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zelfde probleem. Aanjager werkt alleen in stand 4.
Ik zal van het weekend het eens allemaal open maken om het even te bekijken daarna even een weerstandje bestellen en als ik jullie verhalen zo lees wordt het daarna weer top.
Ik ga er even vanuit dat beide vervangen moeten worden??
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Aan alle niet electronici: er zijn verschillen tussen weerstanden en transistoren hoor! Het plaatje wat het eerste in dit topic is gezet door Michiel1 een weerstand, en die kun je goedkoop en best wel zelf vervangen.
Als je aan die transistoren gaat beginnen (plaatje van Ronjo), is er wat meer kunde nodig dan alleen maar een soldeerbout. Ik heb het nog niet zelf in de hand gehad (mijn blower heeft nog geen kuren), maar zit die MJ op een printplaat? Dan voorzichtig desolderen. Een stukje zuiglint kan, maar als het te heet stookt is het einde printplaat. Zit er tussen de MJ en die koelplaat een isolatieplaatje, dan ook vervangen. Hier kan de spanning doorgeslagen zijn, en daarmee heb je sluiting. Net als wanneer je het niet meer terugzet, maar dat lijkt me ook een potje gezond boerenverstand. Let ook op met boutje/moertje, wellicht zit er een isolatiebusje?
Zit er een printplaat onder, dan kun je ook nog latente schade aanrichten door electrische ontladingen (static, knetteren). Of zijn er andere componenten al gesneuveld door een vorige reparatiepoging.
Nogmaals, ik weet niet wat er allemaal aan onderkant van de transistoren zit. Maar neem het ook niet te lichtvaardig op, je kunt onbewust onbekwaam van kwaad naar erger gaan….
Ik hoop, dat ik degene, die wel weten wat ze doen, niet voor het hoofd gestoten heb, maar als ex-electronica reparateur (afgehaakt toen de SMD uitgevonden was) weet ik dat ook vermogenstorren kapot kunnen als ze nieuw zijn….
Succes…