Iemand ervaring met openluchtfilter ??
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 januari 2010 08:14 PM

Hoi allemaal,

Ik hoorde vanmiddag van iemand dat hij veel plezier had van zijn openluchtfilter in zijn auto.
Ietje meer vermogen en geluid, maar vooral dat de auto soepeler weg rijdt vanuit 1e versnelling en beter oppakt naar de andere versnellingen. Voor een benzine auto krijg je het gevoel of het zo soepel gaat als met een diesel, dit klinkt natuurlijk heel goed.

Heeft iemand hier ervaring met zo een openluchtfilter bij een 1.8 16V Xsara Picasso??
En wat zijn de eventuele nadelen?? En kan je het zomaar plaatsen in een Picasso?


Groet,
Bob

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 januari 2010 08:26 PM
  [ # 1 ]

Ik had een K&N 57i filter in mijn Xsara coupé met dezelfde motor.

Een 57i-kit is een complete vervanger van het luchtfilterhuis door een aanvoerbuis naar de MAP-sensor in combinatie met een conisch luchtfilter en een speciale aanvoerbuis voor koele lucht van buiten de motorruimte.

Dit zorgde inderdaad voor een sportiever (wat rauwer, brommender) motorgeluid dat eigenlijk alleen hoorbaar was tijdens accelereren en dus niet op constante snelheden. Echt veel verschil merk je niet qua prestaties omdat de veranderingen zo klein zijn dat je er heel snel aan went. Wel leek de motor inderdaad iets soepeler op te pakken op lagere toerentallen, maar dat is vaak ook te bereiken door goed onderhoud (frisse olie en bougies).

Het grootste verschil merkte ik eigenlijk toen ik het originele filterhuis met papieren filter had teruggezet. Geluid een stuk tammer en voor het gevoel minder lekker doortrekken.

Een andere mogelijkheid voor een open luchtfilter is het zogenaamde inlegfilter, deze komt als vervanger van het papieren filter. De prestatieverbetering zou hetzelfde moeten zijn als een 57i-kit maar zul je niet zo’n sterke verandering hebben qua geluid.

In beide gevallen heb je wel als voordeel dat je het filter zelf kunt reinigen en hergebruiken, dat gaat bij een papieren filter niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 januari 2010 08:31 PM
  [ # 2 ]

Zou je met een inlegfilter ook bereiken dat ie soepeler oppakt bij lage toeren, net zo als dus een openluchtfilter doet ?

Bob

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 15 januari 2010 09:50 PM
  [ # 3 ]

Als je in sprookjes gelooft moet je zo’n open filter monteren.


De waarheid is dat de meeste van die open filters een hoop herrie maken en voor MINDER pk’s zorgen omdat ze warme lucht(is dus een mindere lucht dichtheid ne dus minder lucht per kubike meter tov koude lucht) aanzuigen in plaats van koude.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 15 januari 2010 10:10 PM
  [ # 4 ]

Er zit toch een soort slang bij die je ergens voor aan de bumper vastmaakt, deze vangt dan de koude lucht op, en het uiteinde richt je dan op het openluchtfilter, zodat deze de koude lucht krijgt?

Tenminste, zo heeft iemand met zo’n filter het mij uitgelegd. Maar is dit inderdaad waar?
Anders een dure grap voor een beetje meer motorgeluid, en verder niets….

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 16 januari 2010 01:05 AM
  [ # 5 ]

Zo’n filter merk je echt wel. (in het begin Wink)
Het is idd. de kwestie om dat ding op een plek te hangen waar die veel koude lucht pakt.


Zoiets dus:
Klik
Klik

Profiel  
 
Macau
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 16 januari 2010 03:19 PM
  [ # 6 ]

Een open filter werkt alleen als deze gevoed kan worden met koude lucht (zoals de K&N 57i kit) anders zal het alleen nadelige invloed hebben.
Het verbruik zal in de meeste gevallen wel stijgen vanwege het verslavende geluid dat zo’n filter produceert bij het optrekken.

Echte vermogenswinst zal minimaal zijn zijn, hooguit een PK of 4/5 en dat zal je echt niet gaan voelen onder je rechtervoet.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 19 januari 2010 05:10 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad..mee gereden en getest bij vorige auto’s, en zat over gelezen.
Beste resultaat? Inlegfilter met aangepast luchtfilterhuis (extra gat erin en extra koude lucht buis aanleggen).
Anders is het niet.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 19 januari 2010 05:18 PM
  [ # 8 ]

Even aanvullend op hierboven;

Als je toch wilt opvoeren zou je ook direct je EGR klep kunnen afdekken met een blikken plaatje. En je oliedamptoevoerslang op je plastic huis op je gasklephuis loshalen, afdoppen en de slang in een blikje laten uitkomen.
Dan merk je pas verschil.(heb ik gedaan namelijk en het scheelt enorm kwa gasrespons)

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 30 januari 2011 04:02 PM
  [ # 9 ]

Grijzenmuis,

Zou daar een foto van kunnen plaatsen? ik ga van de zomer naar frankrijk en dan wil ik graag mijn egr klep afdichten en dat van die olieslang is nieuw voor mij dus vandaar de vraag van de foto.

René

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 januari 2011 05:56 PM
  [ # 10 ]

Ik zou het niet doen!
Maakt op den duur schade,LMM die kapot gaat, en erger want de filter laat meer miniscule zand/stof deeltjes door dan een orginele filter. In de winter niet zo maar in de zomer des te meer!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 29-09-2009

Gepost: 31 januari 2011 05:00 PM
  [ # 11 ]

Dit lijkt me in het geval van een moter met turbocompressor helemaal overbodig.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook