Hallo, Ik ben Rob, ben de trotse bezitter van een Xsara Picasso uit 2003. Heb me zojuist bij dit forum aangemeldt omdat ik met een aantal vragen zit.
Sinds een tweetal weken valt om de haverklap het dashboard uit, geen kilometerteller meer zichtbaar, geen controlelampjes, benzine niveau etc. Ook de radio en airco werken dan niet. Het niet functioneren gebeurt steeds bij het starten van de auto, het is niet voorgekomen dat dit tijdens het rijden gebeurt….
Volgens instructieboekje heb ik zekeringen F4 en F15 gecontroleerd, hieraan is echter niets te zien, deze zijn OK. Na een halve tot een dag en dan blijkt alles weer te werken. Dit gaat dan een dag of 2-3 goed en dan werkt het weer niet. Dit herhaalt zich nu al sinds 2 weken….
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee gehad of een idee hoe ik dit euvel kan verhelpen???
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Dit schijnt wel eens meer voor te komen. Het elektische gedeelte van de Picasso kan een eigen leven gaan leiden. Op zich niet erg, maar wel vervelend.
Als het alleen om het dashboard gedeelte zou gaan, dacht ik in de richting van de twee stekkers aan de achterkant van het dashboard gedeelte, deze zitten misschien niet goed vast. Maar aangezien deze stekkers zich vastklikken aan het dashboard kun je dit bijna uitsluiten. Zeker omdat de radio en het airco gedeelte vrolijk meedoen aan de lichtparade.
Wat ook wel eens voorkomt is dat na het plaatsen van een niet-fabrieksradio, het elektische gedeelte een eigen leven gaat leiden. Heb je onlangs de radio vervangen door een niet-fabrieksexemplaar?
Tot zover mijn technische kennis.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Nee, er zit nog steeds de originele radio/CD speler in. Er zijn verder ook geen andere “rare” toeters en bellen ingebouwd…..
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Mmmm..
Wat je nog kunt proberen is het dashboard vervangen door een ander exemplaar. Ik bedoel het gedeelte met de snelheidsmeter en boardcomputer. Deze kan voor storingen zorgen.
Testen met een ander exemplaar kan het een en ander uitsluiten.
Misschien bij de dealer aan het diagnose apparaat? Misschien dat er ergens een storing zit die nu door het apparaat uitgelezen kan worden.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Heb zojuist getankt (heen en terug +/- 8 km). Op de heenweg wederom niets werkt, na het tanken terug naar huis, nog steeds werkt niets. Auto op oprit geplaatst, was net uitgestapt en afgesloten, komt mijn vrouw net thuis met haar auto, hierdoor Picasso aan de kant moeten zetten.
Je raad het al, alles werkt momenteel weer als vanouds (benieuwd hoelang het nu weer duurt).
Ga morgen eerst langs de dealer voor uitlezen….......
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Mogelijkheid is ook nog dat het electrische gedeelte zo koud is dat het niet werkt. Nadat een auto is gebruikt, straalt de motor nog warmte af, hierdoor kan het electrische gedeelte weer gaan werken. Met de computer in de auto is het namelijk wel zo.
Heb vanmorgen de dealer gebeld, wegens ontsteldende drukte was het heleaas niet mogelijk om even langs te komen voor een diagnose, “schrijndende” gevallen gingen voor…....Ik kon een afspraak maken voor ergens volgende week…...
Stond hier toch wel van te kijken, het uitlezen neemt toch niet zoveel tijd in beslag, of wel?
Maar goed, heb op eigen initiatief de accu voor een tiental minuten losgegooid (je weet maar nooit), alle zekeringen, stekkers etc. nogmaals getest, Hierna een tiental keren de auto afgesloten met AB, weer geopend, gestart, afgesloten enz. Daarna de hele middag op pad geweest…..
Ik moet het afkloppen, maar tot nog toe is het vandaag niet meer voorgekomen dat alles weer uitviel (dit gebeurde de laatste dagen iedere dag wel een keer).
Ik hou jullie op de hoogte!!!!
Schrijnende gevallen?
Voor de wet moet je een werkende teller hebben, anders kan je de boete dan naar de garage sturen? (leuk dreigement )
Kan je er niet bovenop gooien dat je angstig bent dat het licht ook nog kan uitvallen omdat je dat op het citroen picasso forum gezegd is… en het stomme ervan is dat dat nog ‘zou kunnen’ ook want de picasso houd wel van electronische verassingen. Eventuele ongevallen veroorzaakt doot het malheur komt ook voor de rekening van de garage.
Kan je allemaal de garage vertellen, worden ze vanzelf bang en ben je zo aan de beurt.
(maar als je eenmaal zover bent dat veel het niet meer doet zou ik er niet zo op vertrouwen..)
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
het is nu zo’n 11 dagen geleden dat de accu er even af geweest is, sinds die tijd geen problemen meer gehad. Heb toch zitten denken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bedacht me opeens dat ik enkele weken van te voren een paar maal bij een parkeerplaats met slagbomen heb gestaan, zijraam (elec) zat echter vastgevroren, je hoort de electronica dan wel proberen om het raam te openen, na enkele pogingen hoor je echter niets meer. Nadien werkte de ramen wel, maar misschien dat electronica hierdoor toch van slag was??
Tot nu toe blijft alles in ieder geval werken (afkloppen!!!!!!)
- Xsara Picasso 2.0 HDI
En? Werkt alles nog naar behoren?
Ja hoor, sinds de accu er even af is geweest, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan!
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Dat heb ik al vaker gehoord, dat als je de accu eraf haalt veel van zulke “problemen” weg zijn. Bij de ANWB hebben ze mij dit ook ooit geadviseerd toen ik een storing had. De melding is er niet mee weggegaan, maar dat kwam omdat er uiteindelijk 2 weerstanden vervangen moesten worden.
Van om te lezen dat nu alles goed gaat. Het blijven toch fijne auto’s!