Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Renault prefereert Elf olie, Citroen Total en Simca Fina olie…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Wat de vivcositeit betreft blijft het verwarrend, zelfs in de boekjes is er verschil nl in de vraagbaak ven p.h.olving staat alleen 10W40 en in het orginele instructieboekje staat total integral 10W40 of 15W40. Dus ik ga maar weer bij de LIDL halen dat zit er nu al jaren in.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Op m’n kousevoetjes ga ik dit topic weer even omhoog halen, ik moet (naja, moeten) namelijk een groot onderhoud gaan doen aan onze 2 BX’en, de 14 TGE van ‘92 en de 19 GTI van ‘91 en ik heb mij voorzien van zowel 10W/40 (semi-synth) olie als 15W/40 (mineral). Welke olie kan ik het best bij welke BX gaan doen?
Mijn Haynes zegt gewoon SAE 15W/40 of 20W/50, ongeacht welk model.
ik gebruik altijd 15W/40, voor de bx (1600 tzi) en ook voor de peugeot 205 1400 dezelfde motor als in de bx 1400. deze haal ik altijd bij de lidel maar dan ververs ik twee keer per jaar (ik rijd niet zoveel) voor die prijs kan dat dan ook.
beide auto’s hebben er nu ruim 250000 km op zitten en ik gebruik die olie nu al jaren zonder problemen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
De GTi lust volgens de boekjes 10W40, dus als je die toch hebt, kun je die er het beste ingooien.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
bearwil schreef:De GTi lust volgens de boekjes 10W40, dus als je die toch hebt, kun je die er het beste ingooien.
Ik vind wel vreemd dat Haynes dan gaat voor de 15W40
Ik heb dr vandaag Total 10W40 ingegooid.
Mijn instructieboekje en de BX Vraagbaak houden het allebei op 10W/40 voor de 1.6 en 1.9 benzinemotoren, dus Haynes zit hier waarschijnlijk niet goed. Overigens heb ik ook tijden met 15W/40 gereden en nooit problemen gehad.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Goed, dan gaat de 10W40 in de GTI en doen we de 15W40 in de TGE.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik las eens dat goedkope olie in een turbodiesel in ieder geval geen succes is, de olie wil lekken langs het lager en zorgen voor carbonafzettigen die op een dag de turbo gaan vernielen.
Sinds ik turbodiesel rijd zit er Lidl olie in maar nu dat ik van m’n reserveblok de vastzittende turbo heb gedemonteerd kwam ik binnenin inderdaad een dikke plak ellende tegen.
Dus bij de volgende oliewissel krijgt ie speciale hevvie-doetie-turbo olie.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Wel, mijn bevindingen zijn voorlopig positief. Nu ja, deels. Ik heb de 10W40 in de GTI gedaan en zolang mijn olie niet warm is, gaat mijn oliemeter allerlei rare sprongetjes maken. Ik geloof dus dat hij iets te dun is, en van zodra hij wat warm wordt hij een goede dikte heeft.
Maar goed, verder loopt alles als een klokje, dus geen probleem, lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat is nieuw voor me, olie die dikker wordt als de temperatuur stijgt. In een multigrade, bij ‘t stijgen van de temperatuur rollen de molecuulketens zich uit, zodat de olie minder snel dun wordt zoals een monograde. Dikker zal echter niet gaan, zowiezo niet met een minerale of half-syntheet. Als ze in de ruimtevaart speciale vloeistoffen gebruiken die anders doen hoor ik ‘t graag.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Alcyone schreef:Dat is nieuw voor me, olie die dikker wordt als de temperatuur stijgt. In een multigrade, bij ‘t stijgen van de temperatuur rollen de molecuulketens zich uit, zodat de olie minder snel dun wordt zoals een monograde. Dikker zal echter niet gaan, zowiezo niet met een minerale of half-syntheet. Als ze in de ruimtevaart speciale vloeistoffen gebruiken die anders doen hoor ik ‘t graag.
Ik heb het dan natuurlijk over de viscositeit.
Viscositeit is de mate van dikte/vloeibaarheid van een olie.
Deze dikte/vloeibaarheid is het gevolg van de weerstand tegen vervorming.
Dus stroming, die wordt veroorzaakt door de krachten tussen de moleculen van een vloeistof.
Hoe groter de inwendige weerstand van een olie is, des te moeilijker zal zij stromen. We zeggen dan dat de viscositeit hoog is.
Is de inwendige weerstand gering, dan spreekt men van een lage viscositeit (dunne olie).
Bij temperaturen onder 0°C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 10W en voor temperaturen boven 0°C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40.
Als je een betere uitleg hebt waarom mijn meter op een koude motor vreemd doet en eenmaal hij warm is niet, mag ik het graag horen. Ik ben ook maar een leek.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Natuurlijk heb je het over viscositeit, ik ook.
De oliedrukmeter in een BX vind ik zelf geen betrouwbaar meetinstrument, meer een gadget. Als de oliedrukschakelaar maar werkt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mijn oliedruk schiet met 0.5 bar omhoog als ik m’n lichten aanzet!