Sorry mijn fout, te snel gelezen, gaat dus om de spanner van de multi-riem, etc etc.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sjaak81 was me nét voor
De multiriem heeft een eigen, automatische, spanrol. Uit eerdere posts van Jeroen maak ik op dat DIE spanrol volgens de garage de bossdoener is.
De spanrol die door de diverse instanties genoemd is als standaard te vervangen onderdeel is de spanrol van de DISTRIBUTIERIEM, niet die van de MULTIRIEM.
Desondanks: om bij de distributieriem te komen moet óók die automatische spanrol van de multiriem losgenomen worden. Dat is meteen hét moment om dat onderdeel heel goed en vooral kritisch te onderzoeken op slijtage. Dat heeft men klaarblijkelijk verzuimd, waardoor er nu schade is ontstaan.
Kortom: een kleine nuance in de diverse spanrollen, maar dat maakt de zaak niet minder lastig. Hoe dan ook: het vervangen van de spanrol van die genoemde multiriem is GEEN standaard handeling!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Beste forumgenoten,
Afgelopen week heb ik veel steun gehad via forumbericheten en pb’s. Deze info was zeer waardevol gebleken. Vanmorgen is bij de garage de expert van hun verzekeringsbedrijf langs geweest en heeft mij in het gelijk gesteld. Zij hadden de spanrol van de multiriem moeten vervangen.
Zoals Robin Visser mij al vertelde zal ik de spanner en de kosten van de normale inbouwtijd van de spanner moeten betalen. Dit had normaal gesproken ook betaald moeten worden. De schade is voor rekening van de garage. Gelukkig kan ik binnenkort weer met de XM op stap.
Nogmaals iedereen bedankt en de waarde van dit forum heeft zich voor mij al dubbel en dwars bewezen.
Groeten,
Jeroen
Das gelukkig goed nieuws man!
moet je nu overigens ook op zoek naar een nieuwe garage ? Je gaf aan dat je daar al een jarenlange goede relatie had. Is die nu compleet om zeep?
Als het een goede garage is niet, lijkt me….
Hoe gaan ze nu de exacte schade vaststellen dan? Kop eraf? kleppen controleren ed? Of is het weer riempje erom en hopen dat het goed gaat?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Het moeilijke in deze zaak vind ik dat je afstand moet nemen. Het emotionele scheiden van het rationele. Aan de ene kant vind ik dat de garage de fout sneller had moeten toegeven, aan de andere kant snap ik ook dat zij een expert in willen schakelen. Misschien zijn ze dat ook wel verplicht, dat weet ik niet. Het duurt daardoor langer en levert toch ook wel stress op. Tenminste bij mij wel.
Ik probeer volgende week in een gesprek met de garage de verhoudingen weer op het oude niveau te brengen. Niet dat we elkaar van alles beschuldigd hebben, maar ik wil dat we elkaar gewoon weer recht in de ogen moeten kunnen aankijken, zonder dat daar een bijsmaak bij ontstaat.
Ik zal dan ook wel horen wat er allemaal gedaan gaat worden. Ik ga er van uit dat de kop er af gaat, want dat was het punt waar de garage mij afgelopen dinsdag voor op belde. Nu duidelijk is wie wat betaald ga ik er van uit dat deze reparatie ook uitgevoerd gaat worden. Gezien mijn ervaringen die ik heb, kan ik daar wel van uit gaan.
Groeten
J.Werges schreef:De schade is voor rekening van de garage.
Om het preciezer te maken: de gevolgschade van de gemaakte fout is gedekt door de verzekeringsmaatschappij. De schadeveroorzakende handeling zelf moet de garage opnieuw doen. Ik heb van Mari Bruurmijn, destijds schade-expert bij Bovemij, lang geleden een paar keer het standaardvoorbeeld moeten aanhoren: bij het verversen van de olie, wordt verzuimd de dop na het aftappen weer goed aan te draaien. De dop valt er uit, de motor loopt vast. De garage moet dan een nieuwe dop aanbrengen en de verzekeringsmaatschappij neemt de kosten van het in de soep draaien van de motor voor haar rekening.
In het geval van Jeroen ligt het iets anders. Verzuimd was de spanrol te vervangen. Als gevolg daarvan draait alles in de soep. Alle gevolgschade van het verzuim komt mijns inziens voor rekening van de verzekering. En het vervangen van de spanrol had Jeroen moeten betalen en niet de garage, als de reparatie goed was uitgevoerd en dus direct al was vervangen.
Hopelijk kijkt de garage hier niet mee. Want voor zover er nu nieuwe onderdelen moeten worden gemonteerd, waar de oude nog voldeden (kleppen ?) dient verrekening van nieuw voor oud plaats te vinden. Het arbeidsloon is wel gedekt door de verzekering. Wijzer word je er al met al niet van…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Das idd een wetje die stelt dat je van een verzekeringszaak niet beter mag worden.
Dan ga je bij vervanging van oude kleppen door nieuwe een leuke vraag krijgen. Wat is een oude klep nog waard en hoveel beter word je dus van een nieuwe klep.
Naar mijn idee is datniet te bepalen. Kon het wel, dan zou je dus ook moeten kunnen vaststellen hoelang een klep mee gaat en dat kan dus niet. Kortom een nieuwe is net zo goed als een oude. gok ik zo. Behalve dan bij de SM jongens, maar die swappen standaard de klepjes al
Nou, hier het volgende slachtoffer.
Gisteren, twee straten van thuis (op de terugweg) even stoppen bij een kruising.
“KNOEK” zei de motor en daarna klonk het alsof ik een bak knikkers aan het rammelen was. Uiteraard moest ik wel even de auto aan de kant krijgen en dat ging gepaard met flink wat herrie. Motor draait nog wel, gelukkig. En de dynamo/aircoriem ziet er ombeschadigd uit. De pompriem trouwens ook. Grote kans dat de distributie een tandje is verschoven…
Vanmorgen maar even wat geregeld met een bekende garagehouder, vervangend vervoer gaan halen (Xantia Break) en hij komt m’n dame komende dinsdag even op ‘t plateau laden. De distributie is zo’n 6000 KM geleden vervangen, dus dit moet gewoon niet mogen. Ik heb er goede hoop in dat het garantiewerk wordt.
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Lijkt wel een virus ....X1M1… xmsiaanse griep
Daffodil31LE schreef:De distributie is zo’n 6000 KM geleden vervangen, dus dit moet gewoon niet mogen.
Waarschijnlijk hetzelfde als bij de XM van Lucas, D-riem stond niet op tijd, waardoor een sleper brak.
Het is triest dat men niet de timing controleert na het aanbrengen van de nieuwe riem, de officiele procedure telt 2x een controle.
Die van Daffodil en Lucas lijken mij aan de hand van wat ik er nu over lees, beide in aanmerking te komen voor een afhandeling tussen garagehouder en verzekeringsmaatschappij.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Lijkt wel een besmettelijke ziekte, vooral onder de XM’s.
Er is ergens ook een topic over een TCT die niet meer lekker loopt na een D-riem wissel.
Robin Visser schreef:Die van Daffodil en Lucas lijken mij aan de hand van wat ik er nu over lees, beide in aanmerking te komen voor een afhandeling tussen garagehouder en verzekeringsmaatschappij.
Ik hoop het wel; morgen wordt ze opgehaald.