Hoi,
Ik heb een Xantia 2.1TD al een geruime 8 jaar in bezit.
Echter begon van de zomer de multiriem van mijn hd pomp er af te lopen.
Deze vervangen echter bleek toen snel dat de nieuwe er ook met een rot gang vanaf liep
en tevens mijn HD pomp naar de fielesteinen bracht.
Na inspectie wat er nu daadwerkelijk aan de hand was bleek de (voor mij niet bekend) HD
pomp van links naar rechts te kunnen schuiven waardoor hij niet meer in lijn stond vergeleken de resterende poelies.
Na een hoop geklooi had ik door hoe het werkte (dat dacht ik tot nu).
Vanmorgen vroeg zou ik weggaan maar ik moest een paar tellen wachten waardoor hij stationair voor de deur stond te draaien.
En daar kwam het bekende geluid ineens weer op en ja hoor de multiriem ging er weer bijna af.
Nu was de onderste bout losgetrild en liep ook nog eens tegen de poelie van de HD pomp aan.
Gelukkig dat hij niet in 1 van de viergaten is gesprongen dan waren de rapen gaar geweest.
Maar wat ik nu niet begrijp is hoe maak ik die verdomde pomp goed vast.
Als ik de onderste bout aan trek gaat die HD weer naar links waardoor hij niet meer in lijn staat met de rest.
De bovenste bout heb ik aangetrokken echter blijft hij schuiven over volgens mij een spanbus die om de bovenste bout heengaat en tot overmaat van ramp brak die bout vanmiddag ook nog (deze is gelukkig nog te vervangen.
Wie o wie heeft de gouden tip voor mij
Groet
Marko
Om losrammelen van boutjes te voorkomen kan je een beetje middelsterke locktite (schroefdraadborgmiddel) op het schroefdraad doen.
Wat betreft het schuiven: dat zie ik niet echt voor me. Een foto zou handig zijn.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Ik ben er al achter.
De onderste lange bout bestaat uit drie diktes.
het dikste gedeelte is de kop hierna komt er een iets dunnere gedeelte die in de bevesting komt en daarna een lange dunne pen die door de hd pomp gaat.
Mijn fout hierin was dat de het gedeelte dat in de bevestiging hoort er nog uit stak.
Hierdoor schoof het hele zaakie van links naar rechts.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Groet
Marko
Helaas maar vanmorgen bleek weer dat hij naar rechts was geschoven met een halve centimeter.
En wederom mijn multiriem er weer vanaf gevreten.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet op lossen.
Gaat aardig in de papieren lopen zo met al die multiriemen die ik moet vervangen.
Groet
Kites
Is je krukaspoulie nog wel in goede staat?
Ja alles is in goede staat.
Alleen de HD pomp kan verschuiven.
Als ik hem helemaal naar rechts schuif (wat de juiste stand moet zijn).
En dan de onderste moer aan draai om hem vast te zetten gaat hij weer naar links waardoor hij uit lijn komt ten opzichte van de rest van de poelies.
Op de bovenste aansluit punt zit door het gat van het aansluit punt een spanbus en deze schuift.
Ik zat al te denken om het dit af te slijpen maar ik ben bang dat het gietdeel kapot gaat door de krachten die er eventueel op komen.
Hij zit er niet voor niets dacht ik zo.
Ik snap er werkelijk geen sikkepit van.
Kites
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Foutief gepost, sorry