Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ga binnenkort eens rondneuzen voor een citroen op diesel…
Als ik naar mijn ‘eisen’lijstje kijk, kom ik uit op een Xsara 2.0hdi of een Xantia 2.0hdi.
Van de Xsara weet ik dat deze in principe tegen de 1 op 20 aan zou moeten kunnen hikken mits relatief veel snelweg en een lichte rechtervoet (heb ik wel).
Hoe zit het met de Xantia? Is zo’n verbruik realistisch of mag je blij zijn als je 1 op 18 haalt?
Ik ga vanaf binnekort zo’n 30 à 40dkm p.j. rijden (kan het nog niet precies inschatten) en een relatief klein verschil in verbruik kan ik op jaarbasis best wel voelen in mijn portemonnee.
Staat natuurlijk tegenover dat een Xantia relaxter rijdt dan een Xsara…
Anyone?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wij hebben een Xantia Break Hdi 110pk .
Deze auto verbruikt tussen de 1: 17,5 en 1 : 18,5.
Dit verbruik is gebaseerd op 35000 km. (afgelopen jaar)
60% autosnelweg.
Ik ben geen hele stevige rijder, maar dat gaat met deze motor haast vanzelf…..
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Tnx! Klinkt ansich niet verkeerd…. Het is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van wat je koopt.
Het zal gauw 10 jaar oud zijn en meestal heeft het minimaal 2.5ton al gereden.
Een Xantia heeft ansich wel mijn voorkeur vanwege iets meer ruimte en de hydropneumatiek.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Die van ons heeft nu 265.000 km. gelopen.
Het verbruik viel mij ook heel erg mee.
DaanDigi heeft heeft een Xsara Hdi. Die rijdt stevig. Misschien weet hij ook wel wat zijn auto verbruikt ter vergelijking.
Jeroen
25trd schreef:Een Xantia heeft ansich wel mijn voorkeur vanwege iets meer ruimte en de hydropneumatiek.
Is ook sleutelvriendelijker onder de motorkap, daar heb je (veel) meer ruimte, tenzij je voor de HDI met 110PK gaat, maar dan nog heb je meer ruimte. Mocht je ooit een lekke kop krijgen, en dat schijnt te gebeuren bij de 2.0HDI, dan kun je deze bij een Xantia met ingeboude motor vervangen, bij een Xsara niet.
Mijn Xantia 2.0 HDi 90 PK haalt een gemiddelde van 1:17. Dit gemeten over 45000 km. Ik maak relatief veel file- en stad kilometers en 40 % is snelweg.
Mijn rijstijl is wel rustig.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mijn Xsara 110pk HDi verbruikte 5,8 liter/100 over de laatste vijfenvijftigduizend kilometer.
Een Xantia weegt iets meer maar heeft een betere stroomlijn, ik denk niet dat het verbruik echt veel zal verschilen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Hé Rob, de computer van de xsaar geeft nu 6,6l/100km. Dat is als Drikus stuurt…..bij mij gaat ze al gauw naar 7,2!!
Dat is dus voor een 90pk van 2002 met ondertussen 316k.
7,2 is misschien wat lomp, maar onder de 6,5 lijkt mij vrij optimistisch!
Als je echt goedkoop wilt ga je voor een AX 1,5D.
O,ja het schatje wil niet verkopen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een 110 pk is hoe dan ook zuiniger dan de 90 pk. Mijn broer had op dezelfde wintersport rit beduidend minder brandstof nodig met zijn Evasion HDi dan ik met mijn Berlingo HDi (en we reden gewoon achter elkaar).
DigiDaan schreef:Een Xantia weegt iets meer maar heeft een betere stroomlijn, ik denk niet dat het verbruik echt veel zal verschilen.
Vergeet niet de HD-Pomp, deze vraagt continue wat vermogen en dus brandstof.
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Dat kan kloppen Graddus, het koppel van een 110 is aanmerkelijk hoger!!
Alleen komen mij de cijfertjes die hier worden genoemd een beetje onwerkelijk over.
De 2.0HDI 90pk die we hier hebben staan is bij ons vanaf nieuw en de verbruiken zijn al die tijd gelijk geweest!
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik rijd zo’n 50% tussendoor wegen, 50% snelweg. Met onze Xatia break 2.0 HDi met 90 PK (zonder intercooler, 275.000 gelopen, geen olie verbruik) reed ik eerst lekker door, verbruik ongeveer 1:16,5. Toen Bos de accijns op diesel verhoogde ben ik gaan kijken hoe zuinig mogelijk was. Ik haalde op een gegeven moment 1:21,5. Dit extreem zuinig rij-gedrag had wel tot gevolg dat de motor zich inwendig ging vervuilen, bij de eerst volgende APK moest de roet-meting tweemaal uitgevoerd worden.
Ik kreeg toen het advies minimaal 1 keer per rit even plank gas te geven en doe dat nu dan ook eenmaal per rit van 40 tot 80 in de drie plankgas door te trekken (met warme motor). Met deze gegevens heeft de Xantia een gemiddeld verbruik van zo’n 1:18,5.
Chip-tunen zou misschien nog wat verbetering kunnen brengen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik zit inmiddels ook al stiekem te loensen naar een C5 break 2.0hdi bij voorkeur met automaat… Eens neuzen wat dat verbruikt, nog afgezien van het feit of dat in het budget gaat passen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Goh, ik zat als C5 hdi 110 PK 2003 rijder nu net eens te neuzen bij de Xantia’s.
Onze Break met 257.000 kilometer, handgeschakeld, komt uit op 1 op 16 in de winter, 1 op 18 in de zomer. Het verschil wordt mede veroorzaakt door de banden, op winterbanden gebruikt hij duidelijk meer dan op zomerbanden.
Ik rij niet echt rustig, maar zeker niet ruig. Gemiddeld dus zeg maar. 40% snelweg, 40% binnenweg, 20% stad.
Een automaat zal iets meer brandstof gebruiken, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-2009
- Xantia 1.9td type2 break
Jullie vergeten allemaal dat de xantia hdi zwaarder weegt als een xantia 1.9td, de mijne weegt
namelijk 1335kg ( break ) en een break maar dan met hdi motor zit net weer over de 1350kg.
Dan kun je met de hdi net wel iets zuiniger zijn maar je bent het weer kwijt aan meer wegenbelasting.
Een HDi90 break staat vooor 1320 kilo in de RDW-boeken.
Een 110 is ongetwijfeld zwaarder.