1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
hogedruk leiding vervangen
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 18 januari 2010 01:43 PM

heb ik weer pech.
BX break, 12 oops 22 jaar oud.

LHM lampje knippert. Kijk ik voor het linker achterwiel, hangt daar dus LHM. Zal wel retour zijn denk ik en ik zet de wagen in de hoogste stand om hem op te bokken.

Ging ie me toch opeens sissen en er kwam stoom uit. Er liep een klein venijnig straaltje uit 1 van de hogedrukleidingen. Zo dun als een kattehaar. Nu kan ik dus niet meer rijden want de LHM is op en de auto is laag. Ik krijg de krik er niet eens meer onderuit, behalve als ik hem vervang voor een steun dan natuurlijk.

Zo krijg ik hem ook niet van Vlaardingen naar Delft om bij van Bemmelen te komen.

Hoe kan ik die reparatie zelf uitvoeren? Is dat ingewikkeld? Of heeft er iemand nog slimme suggesties? Wat kost zo’n reparatie eigenlijk?

De wagen is een 16TRI van ‘87.

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 januari 2010 01:47 PM
  [ # 1 ]

leiding vervangen is even priegel werk maar goed te doen!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 januari 2010 01:51 PM
  [ # 2 ]

En als het er maar heel fijn uitspuit, is dan bijvullen en tot daar rijden geen optie? Wel wat LHM mee nemen voor de zekerheid uiteraard.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 18 januari 2010 02:17 PM
  [ # 3 ]

Met een lekke hogedrukleiding zou ik niet gaan rijden. Je kan kijken of je deze leiding nog nieuw kan krijgen. Toen bij mijn BX deze leiding lek was, heb ik een andere leiding die ik nog had liggen gebogen zodat ik deze hiervoor kon gebruiken. Je kan ook de trekhaak gebruiken om de wagen iets op te krikken. Daar gaat de krik wel vaak onderuit mocht de auto tot op de grond zakken.

Je hebt trouwens de jongste BX van de hele wereld Wink.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 18 januari 2010 02:19 PM
  [ # 4 ]

als het voor het linker achterwiel is, dan is de kans aanwezig dat het 1 van de 4 hd leidingen is die tussen de tank en de dorpel zitten. Die lopen van voor naar achter, gaan bij de tank omhoog en lopen dan over je subframe heen. Achter het subframe buigen ze naar het midden van de brug en lopen ze via T-koppelingen naar de veerpoten en remmen.

Er zijn 2 leidingen op constante druk (vering), 1 alleen bij remmen, en de laatste is een retour. Als hij al sist en spuit bij gewone stand dan zal het wel vering zijn.

Het is in principe wel te doen, maar dan moet je wel rekening houden met behoorlijk wat werk. Subframe moet je laten zakken, en daarnaast zit het allemaal nogal weggestopt boven je middendemper. Die moet dus ook weg. Kijk eens op http://www.citroenbx.nl daar staat het met foto’s.

Als je hem bij bemmelen moet krijgen kun je zo’n private berger uit wateringen bellen. Hij rijdt voor 60 euro incl als de rit van wateringen naar vlaardingen, naar delft, naar wateringen <80 km is. Hij heeft mijn bx ook al eens op gehaald. De kar is kantelbaar zodat ook in de lage stand er nog wel iets van te maken is. hij adverteert op marktplaats.

Die andere drie leidingen zullen ook wel in slechte staat zijn. Kan dus wel prijzig worden.

Profiel  
 
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 18 januari 2010 02:46 PM
  [ # 5 ]

Het zit inderdaad bij dat stuk waar 4 leidingen door een kunstof blokje samengehouden worden, vlak voor de wielkast. Het straaltje spoot regelrecht (uit 1 leiding) richting tank, maar wel zo dat in 5 min de druk daar weg was. En in 5 min. kom ik niet bij van Bemmelen, was ook niet van plan er mee te rijden zo.

Hij is trouwens 22, heb ik aangepast nu.

Tja, en dan had ik al problemen met het uitlaatspruitstuk. Hij lijkt wel een kever. Begin me nu wel af te vragen of dit geen bodemloze put wordt.

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 18 januari 2010 02:49 PM
  [ # 6 ]

anders vraag je van bemmel voor een offerte? dan weet je een beetje waar je aan toe bent.

Profiel  
 
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 18 januari 2010 04:37 PM
  [ # 7 ]

Nou, van Bemmelen wil over de telefoon geen prijsopgave geven, maar onder druk: 1 leiding zou rond de €250 gaan kosten, maar het kan natuurlijk meer worden als er meer leidingen stuk gaan of aan vervanging toe zijn.

Uitlaatspruitstuk kan wel een dag sleutelwerk worden als de tap-einden afbreken (?).

Bergen is een verhaal apart. Vd. Velde uit Delfgauw kwam langs, wilde het ritje wel voor € 65 doen maar kreeg hem (natuurlijk) niet op zijn Mercedes. Grondspeling is te laag waardoor hij met de uitlaat vast loopt. Andere berger in de buurt op Marktplaats is v.d. Laak, die wil het voor € 75 doen maar gaat het met zijn auto ook niet redden.

Wie weet er een berger in de regio Delft die geen € 125 rekent, zoals Vreugdenhil? Marktplaats helpt me niet meer verder.

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 18 januari 2010 05:11 PM
  [ # 8 ]

oei, das een flinke smak geld dan. Kun je het niet zelf aanpakken? Leiding kost 4 euro per meter. Ben je alleen wel een poosje aan het klussen. Wink

Maar wat heeft het uitlaatspruitstuk ermee te maken? Je kan een bx uitlaat toch loshalen op de flens aansluiting?

Die berger uit wateringen heet op marktplaats Elscom.

Profiel  
 
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 18 januari 2010 06:34 PM
  [ # 9 ]

Daar zie ik nogal tegen op als ik lees hoeveel werk dat is, op straat en ik begeef me op onbekend terrein. Ben wel techneut en kan ook wat sleutelen maar geen id wat ik allemaal ga tegen komen. Tijd heb ik wel.

Dat verhaal van de uitlaat was meer een side-issue vanwege komende investeringen, of reperatiekosten nu eigenlijk wel nog realistisch is. Mijn BX klinkt als een kever en moet in maart weer voor de APK. Dan moet ik aan dat spruitstuk ook wel wat doen.

Die Elscom ga ik opzoeken. Bedankt voor de tips.

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 19 januari 2010 12:52 PM
  [ # 10 ]

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en vind toch de kosten om het te laten doen niet verantwoord. Dus wil ik het toch proberen zelf te doen (het is mooi weer vandaag, werkt inspirerend). Kan ik hier wat geestelijke bijstand krijgen?

Ik kan op http://www.citroenbx.nl geen foto’s vinden van het hydrolisch systeem, heb inmiddels wel Haynes manual in electronische vorm en vraagbaak van ander type BX in bezit.

Dat “subframe laten zakken” heb ik nog geen beeld bij, waar gaat dat precies over?

ALs ik nou leiding zelf monteer, hoe maak ik dan de verbinding met de rest van het systeem? Als ik per meter koop, moet ik ook zelf daar flensen op zetten of laat ik dat van te voren afmonteren? En waar kan ik het beste het benodigde materiaal halen?

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2010 01:23 PM
  [ # 11 ]

Je subframe is de unit waar je motor en bak op staat. De eigenlijke aandrijflijn. Die weegt het nodige en die laten zakken op straat lijkt me in de winter onbegonnen werk.

Leidingen hebben wartels en flensjes. Die kan je maken met een flare tool die zo’n 300 euro kost….
Je kan leidingen ook kant en klaar kopen. kosten idd een paar euro.

EDIT. subframe achter is waar je achterwielen aanzitten. Weegt minder maar is wel een aardige klus!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2010 01:27 PM
  [ # 12 ]

Als de auto nog omhoog komt kan je em starten en op een kar rijden toch?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
twinkel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-2009

Gepost: 19 januari 2010 01:39 PM
  [ # 13 ]

De LHM spoot er uit, dus ik denk niet dat ie op druk gaat komen, als ik hem zou bijvullen dan.

Hmm zelf doen bij ons op het parkeerterrein is dus niet echt een optie.

Heeft er nog iemand opbeurende ideeen? Wink

BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 januari 2010 01:40 PM
  [ # 14 ]

beetje lhm erin en inderdaad op een kar zetten kan goed!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 19 januari 2010 02:20 PM
  [ # 15 ]

hier staat het ongeveer http://www.techniek.citroenbx.nl/Onderhoud-4b.html

opties
- je gaat met die kar naar een doe-het-zelf garage. laroloods.nl in vlaardingen. kost 30 euro per dagdeel van 3 uur. zorg dat je die leiding op maat laat maken bij een specialist. lees je goed in zodat je weet wat je te wachten staat. en hou rekening mee dat die wartels vast zitten, en soms zelfs afbreken.
-Als je een eigen oprit voor je huis hebt kan het daar ook wel. Ik heb het ook gedaan buiten. Niet optimaal, maargoed, het kan wel, meteen alle 4 gedaan. Subframe zakken betekent gewoon 2 bouten van je frame los halen, en aan de andere kant een paar slagen los. Met een hydraulische krik kun je dan heel gecontroleerd het frame zo’n 5 tot 10 cm laten zaken. dat is genoeg om de leidingen over de brug te halen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook