ik heb een C5 nieuw model met de volgende bandenmaat 215/55/16
nu wil ik winterbanden op de orginele velgen gaan zetten moet ik dan deze maat aanhouden of mag ik ook iets smaller gaan naar 205 of 195?
Heb onder mijn vorige C5 type 1 de winterbanden van mijn Xantia gemonteerd, zonder problemen (185 65 15) enige nadeel is dat de snelheidsmeter niet meer kopt. Onder mijn nieuwe C5 overweegs 205-65-16 te zetten is bijna dezelfde omtrek maar stukken voordeliger dan 215.
van AMI 8 tot C5
Gewoon op “zomer"banden blijven rijden, da’s nog stukken voordeliger.
Winterbanden:
[list] hoger verbruik
meer lawaai
lagere maximum snelheid (begrensd op 190km/h)
kortere levensduur (50% )[/list:u]
boven 5C:
[list] minder grip
langere remweg
slechtere waterafvoer[/list:u]
Op de snelweg in Nederland (en een groot deel van Belgie) is het wegdek eigenlijk vrijwel altijd boven de 5C dan heb je dus een nadeel met winterbanden.
niet doen dus, behalve als je in de ardennen woont.
je kunt dan natuurlijk ook andere velgen aanschaffen bij de winterbanden, dat ziet er dus niet uit, bovendien moet je het bandenspanningscontrole systeem herporgrammeren (niet op SX/ligne prestige denk ik)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Gewoon op “zomer"banden blijven rijden, da’s nog stukken voordeliger.
Winterbanden:
[list] hoger verbruik
meer lawaai
lagere maximum snelheid (begrensd op 190km/h)
kortere levensduur (50% )[/list:u]
boven 5C:
[list] minder grip
langere remweg
slechtere waterafvoer[/list:u]Op de snelweg in Nederland (en een groot deel van Belgie) is het wegdek eigenlijk vrijwel altijd boven de 5C dan heb je dus een nadeel met winterbanden.
niet doen dus, behalve als je in de ardennen woont.
je kunt dan natuurlijk ook andere velgen aanschaffen bij de winterbanden, dat ziet er dus niet uit, bovendien moet je het bandenspanningscontrole systeem herporgrammeren (niet op SX/ligne prestige denk ik)
Heb je al ooit met winterbanden gereden? Ik dacht dat het toch algemeen bekend was, maar dan toch even een kopie getrokken van de website van Vredestein:
“Bij temperaturen beneden +7° C hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Niet alleen de kans op slechte weersomstandigheden is bepalend voor het moment van montage van uw winterbanden, maar bovenal die gemiddelde dagtemperatuur van +7° C is maatgevend. Voor noord-west Europa betekent dit dat u het best uw winterbanden kunt laten monteren aan het eind van September. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in April; dus rijdt u met winterbanden als de “R” in de maand is”
En nog eentje van onze eigen bibendum:
“’s Winters is de weg altijd minder betrouwbaar dan bij warm weer; ongeacht of u te maken hebt met sneeuw, ijzel of gewoon een nat wegdek, de grip is altijd minder dan in de zomer.
Dankzij de specifieke vorm van de winterband, die het water onder de band afvoert, vermindert een winterband de risico’s van aquaplaning.
Een winterband heeft een veel betere grip en een uitstekende rijeigenschappen, dankzij het profiel dat dieper is dan bij een zomerband. Het profiel van een winterband heeft namelijk veel meer lamellen dan een zomerband, zodat hij meer grip heeft in sneeuw. Een winterband heeft een bijzonder rubbermengsel met silica dat zich aanpast aan de koude temperaturen en zorgt voor een groter remvermogen.”
In Nederland, net als in België, worden de wegen des winters ook kouder dan 5 graden celsius. De winters in deze contreien bestaan vooral uit nachtvorst en vorst aan de grond met als gevolg—> bevroren ondergrond en dus ook wegen die kouder zijn dan 5 graden celsius. Tel daar nog eens de enorme hoeveelheid regen bij op die hier vanaf oktober tot maart ongeveel valt en voila, meer dan genoeg redenen om met winterbanden rond te gaan rijden. Het is voor je eigen veiligheid. Ik heb nu 1 jaar zonder winterbanden gereden omdat ik een lease-auto overnam van iemand en dat doe ik dus nooit meer. Als je eenmaal winterbanden gehad hebt, wil je niet meer zonder, en dan gaat het niet om hard rijden maar om veilig rijden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Sinds twee jaar gaat bij mij half november de DS in winterslaap en de Michelins ‘Engergy’ van de Xantia ook. Tot begin april rijd ik op winterbanden van het inferieure merk Hankook. Dat bevalt uitstekend. Ik woon en werk in het buitengebied en heb met de winterbanden meer grip op koude en vooral ook vuile (bietencampagne) wegen. Ook op onverharde wegen, natuurterreinen en dergelijke kom in met de Xantia in de hoge rijstand net zover als menig 4wd.
Dus plus: grip, bochtengedrag en remvermogen in de winter
Min: minder geschikt om over de snelwegen te raggen en je voelt de banden altijd wat ‘zoemen’ in het stuur.
En na de winter is de eerste rit op de Michelins weer een verademing wat betreft comfort en wegligging.
M&M schreef:eviltwin schreef:
lagere maximum snelheid (begrensd op 190km/h)
Ook de winterbanden zijn er tegenwoordig in Categorie H , V of zelfs W
De draadstarter had het geld niet eens voor 215s dus winterbanden in W of Y zitten er dan zeker niet in.
@Bas
Het verhaal van Vredestijn zegt hetzelfde als ik alleen benadruk de negatieve aspecten van winterbanden in het Nederlandse klimaat. Zei zeggen net als alle andere bandenfabrikanten dat het beneden een bep. temperatuur beter is. Ik zeg dat het boven een bepaalde temperatuur slechter is. In Nederland zitten we te weinig op zulke lage temperaturen dat je het voordeel kan merken.
@GeraldDSuper
De effectiviteit van winterbanden is helemaal weg als ze een beetje slijten, dat mensen er net zo lang op doorijden als op “zomer"banden wil nog niet zeggen dat ze dan nog werken.
Ik heb regelmatig door Duitsland getoerd in de wintermaanden, op “zomer"banden, en ook met Duitse collega’s mee, die winterbanden hadden, en ik heb nooit iets positiefs aan die krengen kunnen ontdekken. Ik heb ze ook nooit gemist op wintersporten naar Frankrijk of Oostenrijk.
Maar ik moet toegeven dat ik ze niet op mijn eigen auto heb gehad, dat ben ik ook niet van plan.
Ik heb met AX-jes, Xmmen, Xantia’s en C5s vele malen op ijs, sneeuw of pap getaan en nog noooit een probleem gehad met een gebrek aan tractie of stabiliteit. Sterker nog toen ik mijn C5 net had, heb ik het ESP getest op een volkomen verijzelde parkeerplaats, dat ding bleef perfect in het spoor.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
De draadstarter had het geld niet eens voor 215s dus winterbanden in W of Y zitten er dan zeker niet in.
@Eviltwin: de draadstarter rijdt een Citroën C5 phase II en vraagt alleen maar of dezelfde bandenmaat aangehouden moet worden…...
@Bas
Het verhaal van Vredestijn zegt hetzelfde als ik alleen benadruk de negatieve aspecten van winterbanden in het Nederlandse klimaat. Zei zeggen net als alle andere badnenfabrikanten dat het beneden een bep. temperatuur beter is. Ik zeg dat het boven een bepaalde temperatuur slechter is. In Nederland zitten we te weinig op zulke lage temperaturen dat je het voordeel kan merken.@Eviltwin: Aan alle positieve kanten zitten negatieve kanten en uiteraard willen bandenfabrikanten graag winterbanden verkopen. Maar zoals gezegd, aan alle negatieve kanten zitten ook positieve kanten. Aangezien het bijna onmogelijk is om iedere ochtend je banden te gaan verwisselen omdat het toevallig die dag beneden de 7 graden celsius is om ze de volgende dag weer om te wisselen voor je “zomer"banden omdat het weer boven de 7 graden celsius is, kiezen mensen bewust voor een periode van winterbanden en een periode van “zomer"banden omdat je mag verwachten dat het in de winter niet vaak boven de 7 graden celsius uitkomt, zelfs niet in Nederland. Ik zeg niet dat je het hele jaar op winterbanden moet gaan rijden…
@GeraldDSuper
De effectiviteit van winterbanden is helemaal weg als ze een beetje slijten, dat mensen er net zo lang op doorijden als op “zomer"banden wil nog niet zeggen dat ze dan nog werken.
Ik heb regelmatig door Duitsland getoerd in de wintermaanden, op “zomer"banden, en ook met Duitse collega’s mee, die winterbanden hadden, en ik heb nooit iets positiefs aan die krengen kunnen ontdekken. Ik heb ze ook nooit gemist op wintersporten naar Frankrijk of Oostenrijk.
Maar ik moet toegeven dat ik ze niet op mijn eigen auto heb gehad, dat ben ik ook niet van plan.@Eviltwin: heb je dan ook nagevraagd aan je collega’s waarom ze winterbanden monteerden?
Ik heb met AX-jes, Xmmen, Xantia’s en C5s vele malen op ijs, sneeuw of pap getaan en nog noooit een probleem gehad met een gebrek aan tractie of stabiliteit. Sterker nog toen ik mijn C5 net had, heb ik het ESP getest op een volkomen verijzelde parkeerplaats, dat ding bleef perfect in het spoor.
@Eviltwin: ESP is misschien wel fijn op een verijzelde parkeerplaats maar daar haal je geen snelheden van boven de 50 km/uur. Mijn BX bleef vroeger ook perfect in het spoor op de parkeerplaats als het gesneeuwd had of geijzeld, maar het was toch verdomd moeilijk om datzelfde te doen op een snelweg… Datzelfde geldt voor mijn C5. ESP is een Stabiliteits Controle Systeem, maar zal alleen maar werken als je banden ook daadwerkelijk grip hebben op de weg. Dat is hetzelfde principe dat je probeert te remmen op een snelweg als het geijzeld heeft en je ABS wanhopig probeert mee te helpen om je op tijd stil te laten staan. Dat werkt ook niet zonder grip van je banden… Het is mooi dat alle auto’s tegenwoordig standaard van die veiligheids voorzieningen aan boord hebben maar zonder grip op de weg kunnen zij ook niets en daar zorgt een fatsoenlijke winterband voor. Het gaat er niet om dat je duizenden kilometers hebt doorgebracht op de weg zonder problemen en zonder winterbanden. Het gaat er om dat je die ene, enkele situatie waarin je iets meer grip nodig hebt onder controle kan krijgen. Daarom rijden er steeds meer mensen met winterbanden
Ik heb niet veel andere keuze trouwens. Het hoofdkantoor van mijn bedrijf zit in Zwitserland en om daar te komen moet ik over wegen rijden waar winterbanden zowiezo verplicht zijn (ja, ook voor buitenlanders ja). Wat de meeste mensen ook waarschijnlijk niet weten is dat voor veel wintersport gebieden winterbanden verplicht gemonteerd moeten zijn, net als dat je sneeuwkettingen verplicht bij je moet hebben (Zwitserland en Oostenrijk)..
Maar ja, we leven in een vrij land, ieder moet zijn eigen keuze maken. Dit heb ik hier al vaker gezegd, ik kom iedere avond het liefst thuis zonder ongelukken..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Mijn ervaring met winterbanden:
Ik had ooit, omdat ik veel moest rijden in de winterperiode, op de 205 winterbanden gemonteerd (fulda, veel zijn er niet in 145/13, op velgjes van de sloop voor een geeltje).
Wat een verschil!
Toen ik de Xantia kocht ben ik de eerste winter doorgereden op zomerbanden: Ongeveer tweemaal per week had ik spijt dat ik niet met de 205 (met zijn winterbanden) reed en tweemaal per week pakte ik inderdaad de 205. Om kort te gaan: vanaf november tot begin april rijd ik op winterbanden. Het verschil is werkelijk bijzonder groot! Waar je op verraderlijk wegdek met voorzichtig rijden met de zomerbanden geen marge meer hebt, heb je die met winterbanden nog wel. En doordat ik vaak vroeg op pad ben, is de snelweg vaak nog niet schoon als het ‘s nachts gesneeuwd heeft.
En de extra kosten (slijtage): Ze hoeven maar één keer te voorkomen dat ik glijd en ik heb ze eruit!
voor het aantal dagen dat je ze “nodig” mocht hebben in nederland
is het echt een nutteloze investering.
Gewoon je rij gedrag aanpassen aan de omstandigheden werkt
veel prettiger ,ook voor de mensen die geen winterbanden hebben.
Het is in mijn ogen vergelijkbaar met abs, geeft een gevoel van
schijn veiligheid ( de meeste ongelukken gebeuren met volvo,s :photo ),
Als je zegt ik wil mijn lichtmetalen velgen in de winter vrijhouden van
de pekel aanslag oke.
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Leer is in mijn ogen ook een nutteloze investering, net als lichtmetalen wielen maar daar schijnen ook genoeg mensen geld aan te willen besteden. Ik besteed mijn zuurverdiende geld liever aan mijn eigen veiligheid dan dat ik het uitgeef aan uiterlijke schijn.
En wat is nodig hebben….. Heb jij echt telefoonbediening vanaf het stuur nodig? Of electrische stoelverwarming?
Zoals gezegd, iedereen mag kiezen wat hij/zij wil.. We leven in een vrij land, voor zover je nog van vrij kan spreken.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
mijn vraag heeft niks te maken over goedkoop of duur maar mij is verteld bij winterbanden hoe smaller hoe beter de grip (vandaar)
standaard ligt bij mij 215/55/16 W erop (michelin)
aangezien mijn HDI maar een top van 190 heeft vind ik die W (mijn banden centrale ook) overdreven en voldoet een V of een H ook.
maarja ze liggen erop en dat blijft ook zo wat betreft de zomerband
maar op wintersport met skibox en in belgie en in ned waar de max snelheid 120 is voldoet een H ook, dus
heb ik mijn keus gemaakt en worden het de nieuwe michelin’s alpin
maat 205/55/16 H prijs 155 euro per band incl uitbal ed.
ik kan ook uniroyal 120 euro en goodyear ug 6 voor 128 euro per stk kopen
maar omdat michelin op een citroen hoort worden deze het ook.
trouwens de reden dat ik ze koop is dat het verplicht is in oostenrijk en beieren indien je een ongeluk krijgt zonder winterbanden dan wordt je automatisch in fout gesteld.
Denk eraan dat je snelheidsindex alleen wat zegt over de topsnelheid van de auto en niet over de max. snelheid. Overigens mag het geloof ik met winterbanden weer wel (mits je de auto van binnen volplakt met stickers).
Denk je wel aan je load-index en typegoedkeuring? Formeel mogen er nl vaak maar een paar maten onder de auto. Geloof dat ze daar met name in dld nog wel eens moeilijk over doen.
EW schreef:Denk eraan dat je snelheidsindex alleen wat zegt over de topsnelheid van de auto en niet over de max. snelheid. Overigens mag het geloof ik met winterbanden weer wel (mits je de auto van binnen volplakt met stickers).
Denk je wel aan je load-index en typegoedkeuring? Formeel mogen er nl vaak maar een paar maten onder de auto. Geloof dat ze daar met name in dld nog wel eens moeilijk over doen.
kijk dit is info waar ik wat aan heb :thumbsup
http://www.kodakgallery.com/PhotoView.jsp?&collid=61803373209&photoid=65118799209
je had natuurlijk ook hiervoor kunnen gaan:
is ook verkrijgbaar als 205/55 R 16 94 V XL
Trouwens, het is een beetje onzin om te zeggen dat winterbanden alleen nuttig zijn op die 7 dagen per jaar dat er sneeuw ligt in onze Lage Landen…
Zo vanaf november, als het nattig wordt, bladeren, rotzooi op de weg, nachtvorst, bevroren brugdekken, natte sneeuw, enzovoort,
dan zou ik helemaal niet met zomerbanden willen rijden, en dan al helemaal niet met de W-zomerbanden die Citroen onder de C5 schroeft.
Even iets over de wintereigenschappen van winterbanden & slijtage:
Een winterband heeft af-fabriek iets van 9 mm profieldiepte in de footprint (het gedeelte van de band dat het wegdek raakt).
De insnijdingen in het loopvlak, lamellen genoemd, zorgen voor blijvende flexibiliteit bij lage temperaturen.
Die insnijdingen zijn minder dan bovenstaande 9 mm diep; in de praktijk iets van 7.5 mm maximaal.
Niet voor niets is er in de Alpenlanden een WinterWearIndicator in gebruik; een soort winterslijtageindicator voor je loopvlak.
Dat is een bruggetje in de groeven van de band (bij Vredestein zitten er 2x2 per band in, o.a. in de Snowtrac2 en de Wintrac Xtreme)
Het werkt net zoals bij de normale TreadWearIndicator: zodra het bruggetje gelijkloopt met je groefdiepte, is de band officieel geen winterband meer…
Dan zou je natuurlijk altijd de band nog wel kunnen oprijden tot 3 (of misschien 2 mm, als het niet stortregent ), maar ik zou er NIEMAND meer de winterkou meer mee willen insturen.
Groeten van een Vredestein-medewerker.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
en de maat?
Ik wil wel eens experimenteren voor jullie met die winterbanden. Ik heb de beschikking over een set Michelins, slechts 1 seizoen gebruikt onder een C5 berline hdi 110 prestige. Alleen vraag ik me af of de maat mag, want de berline heeft 195 en de break 205 (zegt geloog ik iets over de breedte?). Ik heb dus nu onder m´n C5 break HDI110 prestige 205 zitten (volgens mij standaard) en de winterbanden zijn dus 195. Iemand een idee of dat mag / kan en veilig is?
Geo.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Onder mijn C5 exclusive zitten 195 banden zonder problemen (geen winterbanden), terwijl hier toch 205 banden onder horen te zitten :