Ben al enige tijd aan het kijken om een CX te importeren uit Frankrijk, de prijzen daar liggen toch wel een stuk lager dan hier, zo lijkt het.
Even in de nieuwe BPM regeling gedoken en ik ben me eigenlijk te pletter geschrokken. Dat wordt toch een dure grap - 15000 (!) volgens de BPM regeling 2010 en 5100 als je de historisch BPM berekening neemt als uitgangspunt (want die keuze mag je maken).
Misschien zit ik er compleet naast, maar dat zijn wel forse bedragen (bovenop de koopprijs van een goede CX uit Frankrijk van ca. 3000). Iemand belastingspecialist hier op het forum?
Vóór 1 januari 2010 werd alleen de aanschafprijs als uitgangspunt genomen - als de auto ouder was dan pakweg 20 jaar mag je 100% afschrijving toepassen en betaalde je dus geen bpm.
De CO2 uitstoot als basis voor de BPM heffing gaat bij de import van een CX uit pakweg 1985 veel geld kosten! In de nieuwe regeling vanaf 1 januari jl. wordt zowel de aanschafprijs (netto catalogusprijs) als de CO2 uitstoot als uitgangspunt genomen, zowel voor nieuwe als te importeren gebruikte auto’s.
Is de auto ouder dan 9 jaar en 6 mnd dan mag je voor de meerdere maanden (dat hij ouder is) nog eens 0,083% erbij optellen per maand (ja: leuker konden ze het al niet maken, maar wel een stuk moeilijker…) dus als hij ouder is dan circa 18 jaar, betaal je geen bpm op grond van zijn leeftijd.
Maar nu de CO2 uitstoot: een GTI uit 85 gebruikt volgens de opgave die ik op autoweek.nl vond, zo’n 10,7 ltr per 100 km. Laten we aannemen dat dat klopt. Als er geen gegevens bij de belastingdienst bekend zijn over de CO2 uitstoot van een model, nemen ze standaard 350 gr CO2 per km voor een benzine auto en je moet zelf maar bewijzen dat de uitstoot lager is. Bij een CX zal dat nog wel gaan maar als je een auto uit de VS haalt die hier nooit is geleverd, heb je een aardig probleem.
Eén liter benzine stoot na verbranding zo’n 2390 gram CO2 uit dus bij een verbruik van 1 op 9,3 is dat 258 gr/km. Kijk je naar de schijven in de regeling, dan moet je per gram dus 126 Euro per gram betalen over het meerdere boven 180 gram/km plus nog eens het basisbedrag in deze schijf van 2380, is dus totaal 12.208 Euro!
Dit valt zó hoog uit dat je mag opteren voor de volle BPM zoals die zou gelden op de datum van 1e registratie, in dit voorbeeld dus in 1985. Op dit datum zou je 5100 Euro hebben betaald.
Ben heel benieuwd hoe anderen die plannen hadden met een CX importeren hier mee omgaan…als mijn bovenstaande conclusies juist zijn, koop ik er maar één in NL die ook al op kenteken staat…
Gehele vrijstelling voor ééntje van 25 jaar of ouder wordt hier en daar wel geroepen maar heb ik niet kunnen vinden in de regeling. Aardig overzicht op: http://www.sclnl.nl/nieuwe-bpm-regeling-2010.html en natuurlijk http://www.belastingdienst.nl














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
auto´s van 25 jaar zijn en blijven vrijgesteld van BPM. Sterker nog, na 19 jaar hoef je geen bpm meer te betalen en dus ook geen co heffing.
Ps, wil je je aub ook nog even voorstellen als nieuwe gebruiker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Drs 5je schreef:
Dit valt zó hoog uit dat je mag opteren voor de volle BPM zoals die zou gelden op de datum van 1e registratie, in dit voorbeeld dus in 1985. Op dit datum zou je 5100 Euro hebben betaald.
Van de betreffende website: De nieuwe regelingen met de CO2-toeslag gelden voor zowel nieuwe auto’s als voor gebruikte auto’s die in de BPM worden betrokken. Het kan echter voorkomen dat de BPM op basis van de huidige wet hoger uitvalt dan op basis van de geldende wet op het moment van eerste ingebruikneming van de personenauto. Daarom kunt u vanaf 2010 direct bij de aangifte kiezen voor de laagste BPM: die van de huidige wet of die van de wet zoals die gold op het tijdstip dat de auto voor het eerst in gebruik is genomen (waar dan ook).
Hier staat volgens mij iets anders dan jouw interpretatie. Er staat niet ‘de volle BPM op het moment van registratie’ maar ‘de BPM volgens de wet die gold bij registratie’.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl























Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En er word toch ook helemaal niet gekeken naar de uitstoot van auto’s van deze leeftijd?
Jelte Feenstra schreef:Van de betreffende website: Daarom kunt u vanaf 2010 direct bij de aangifte kiezen voor de laagste BPM: die van de huidige wet of die van de wet zoals die gold op het tijdstip dat de auto voor het eerst in gebruik is genomen (waar dan ook).
Hier staat volgens mij iets anders dan jouw interpretatie. Er staat niet ‘de volle BPM op het moment van registratie’ maar ‘de BPM volgens de wet die gold bij registratie’.
Ik denk, dat als je uitgaat van de wet, zoals die gold ten tijde van eerste in gebruikname, je alleen uitgaat van die wet en niet van de schijf conform die wet. Kortom, voor een auto uit 1985 volg je het schijvenstelsel uit die wet en niet het tarief van de schijf van 1985. Volgens de wet uit 1985, rij je na verloop van iets van 12 jaar BPM-vrij. Een auto van 1997 en ouder zou dan BPM-vrij zijn.
Ik heb geen andere geluiden gelezen, dan dat oude auto’s gewoon BPM-vrij blijven. Maar we zullen het wel zien. Ik denk, dat het wel losloopt. De financiële consequenties zijn zeer beperkt en waarschijnlijk niet de uitvoeringskosten waard in relatie tot de te behalen belastingopbrengst.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Volgens mij is het inderdaad zo dat de auto’s van 25 jaar en ouder BPM- vrij blijven. Ik kan op de site van de belastingdienst overigens nergens vinden dat auto’s die bijv. 23 jaar oud zijn (een 87-er CX of zo)buiten de Co2-tax vallen, wat voor een 87-er Gti Turbo2 inhoudt dat je 16.000,—euro BPM moet betalen op basis van deze tax. Je mag ook kiezen voor het BPM/BVB-regime van het moment van eerste toelating, dus voor een GtiT2 zo’n 6500,—euro. Degenen die zo’n auto in frankrijk hebben gekocht en nog naar de RDW moeten, die hebben buikpijn, denk ik. Wordt een sloper met NL-kenteken weer wat centjes waard….
We zullen de eerste RDW ervaringen moeten afwachten, wellicht gevolgd door juridische actie, maar ik lees nog steeds dat je kunt opteren voor de oude regeling. Niets €6500 als of de auto nieuw is, maar gewoon de regeling zoals we die altijd al kenden, met afschrijving van de BPM in een kleine 20 jaar.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
ik hoop dat je het bij het rechte eind hebt. We zullen het zien. Als er iemand weet hoe het zit hoor ik het graag. Maar dat ze de invoer van oudere auto’s met hoge uitstoot zullen gaan ontmoedigen op welke manier dan ook staat vast!



Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Na de hele site van de BD doorzocht te hebben, staat het verlossende antwoord
in de brochure op pagina 26 :
Kortingspercentage toepassen
In de tabel hieronder kunt u zien met welk percentage u het bruto
bpm-bedrag van een gebruikt motorrijtuig kunt verminderen.
Voor motorrijtuigen van 25 jaar of ouder hoeft u geen bpm te betalen.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Crap! Ik heb hier nog een fraaie dame staan welke nog ingevoerd moet worden (helaas geen CX, maar toch)
Een uurtje rondklikken op sites van belastingdienst, RDW en aanverwante instanties levert inderdaad nergens een harde toezegging van vrijstelling voor auto’s van 25 jaar en ouder op.
Dat wordt iets minder goed slapen vannacht… Waterman, waar heb jij de info vandaan dat de vrijstelling blijft? Ik zou hier toch wel graag zekerheid over hebben.
Ik volg dit draadje met interesse en eigenbelang, da’s zeker!
*EDIT* : Bedankt Klom00, hier staat het inderdaad duidelijk en onomwonden. Brochuredatum januari 2010, en niet eens het gebruikelijke ‘aan deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend’ voorbehoud.
Toch nog een goede nachtrust zo dadelijk. Truste allemaal!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Staat gewoon in de folder waarvan de link hierboven al gepost is. Wat wel heel sneaky is: tot vorig jaar was ie na 19 jaar en een beetje al bpm vrij… gaat lekker dus…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-11-2009
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Ik heb net een XM van augustus 1990 ingevoerd en moest volgens de na/herberekening van de douane/belastingdienst nog € 10,00 bpm betalen (volgens eigen berekening was dit € 28,00), dit bedrag is kwijt gescholden.
In de toelichting BPM die ik hier nog heb liggen staat onder andere dat voor een auto die voor 1 februari 2008 in gebruik is genomen geen co2 uitstoot hoeft worden ingevuld. En op eventuele BPM toeslagen mag je volgens mij gewoon de afschrijvingstabel toepassen.
Mocht iemand interesse hebben dan kan ik de BPM toelichting mailen.
Groeten,
Tom














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je die auto na 1 januari ingevoerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Staat gewoon in de folder waarvan de link hierboven al gepost is. Wat wel heel sneaky is: tot vorig jaar was ie na 19 jaar en een beetje al bpm vrij… gaat lekker dus…
Als je de tabel narekent is een auto van 17,5 jaar ook al gewoon bpm vrij. Volgens mij is er dus weinig veranderd.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het was laat gisteren….. Maar, weet je dit zeker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het was laat gisteren….. Maar, weet je dit zeker?
Als dat nav mijn opmerking is, reken maar na.
9jr, 6mnd geeft 92%
Elke volgende mnd 0,083%, dus de resterende 8% in 96mnd = 8 jr.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl