Even een vraagje over veerbollen. (Als je de zoekfunctie gebruikt ben ik de komende drie weken nog aan het lezen)
Kunnen de bollen er zomaar afgedraaid worden?
Zijn de bollen uitwisselbaar of heeft elk type Citroën zijn eigen specifieke bol.
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
xmbreak schreef:
Kunnen de bollen er zomaar afgedraaid worden?
Zijn de bollen uitwisselbaar of heeft elk type Citroën zijn eigen specifieke bol.
NEE!! Druk loos maken is wel aan te raden, zet de XM eerst in de laagste stand en waar de hooft druk bol op gedraaid zit (de drukregelaar), zit ook een boutje, met sleuteltje 12 kun je dit boutje lossen, meestal volstaat een slag, soms hoor je een sis soms ook niet. Na deze handeling kunnen de bollen los gedraaid worden, dit zal niet altijd even makkelijk gaan, meestal zal je even met een tang of een hamer en bijtel aan de gang moeten.
In geval van nood kun je bollen uitwisselen, maar elke Citroën met HP heeft zo zijn eigen bollen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dat het systeem drukloos gemaakt moet worden had ik wel begrepen maar daarna kun je dus gewoon de bol eraf draaien.
Verstandig dus om de bollen niet uit te wisselen.
Duidelijk!
Bedankt!
En dat boutje maar een halve slag losdraaien! Want er achter zit een veer met een kogel.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De hydractiefbollen heb je dan nog niet drukloos. Daarvoor zul je nog even een deur moeten open doen. Hierdoor worden de kleppen daar aangestuurd, waardoor de druk ook uit die bollen verdwijnt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Het gaat mij om de sloper. Daarvan is de pomp en de regelaar ontkoppeld. Stond hoog toen ik de boel ging slopen en had toen geen accu om nog iets aan te sturen. Gewoon los draaien? Of vliegen dan de bollen om de oren.
Als er nog druk op staat gaan ze heel moeilijk los, en als je ze los krijgt komt vervolgens de LHM er uit spuiten.
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
xmbreak schreef:Het gaat mij om de sloper. Daarvan is de pomp en de regelaar ontkoppeld. Stond hoog toen ik de boel ging slopen en had toen geen accu om nog iets aan te sturen. Gewoon los draaien? Of vliegen dan de bollen om de oren.
Draai de wartel van de veercilinder eerst los, dan weet je zeker dat de druk er af is, maar zoals je al zegt zijn de pomp en de regelaar al los, dus is de druk inmiddels wel verdwenen.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dan kan er nog steeds druk op de hydractief bol staan.
Hmm, ja. Maar als het de TS inderdaad alleen om de veerbollen te doen is, dan is de niet drukloze hydractiefbol niet interessant.
Overigens, hoe wil je de achterste veerbollen er af krijgen als de dame is ingezakt en niet start omdat ze geen accu heeft? Kuil graven onder de wagen?
(Sorry, rotdag gehad. Zin in een verzetje )
Wim,
Disciplus Simplex
nou pak dan de schep maar uit het hok en graaf heb jij je verzetje
xm 21td bleu balmoral 11_1998 rijd perfect
en ik ben in derry de rnige met een xm
Top! Maar je begrijpt natuurlijk wel dat ik hier voor mijn deur ga graven. Of jij daar bij jou wat aan hebt, betwijfel ik
Wim,
Disciplus Simplex
De auto stond nog hoog toen ik haar hier begon te slopen.
Ik heb er toen gelijk een paar betonnen blokken onder gezet.
Auto zakt dus niet meer.
En als de auto wel was gezakt dan had ik met een boor machine de poelie van de hd-pomp rond gedraaid.
Komt ie vanzelf weer omhoog. (hoop ik)
dat is waar wim maar je wilde een verzetje vandaar mijn antwoord maar het idee is goed alleen kan ik dat hier thuis niet zo doen dan moet het asfalt er uit en is de gemeente minder blij
xm 21td bleu balmoral 11_1998 rijd perfect
en ik ben in derry de rnige met een xm
Flauw hoor, die gemeentes. Je mag ook niks
Wim,
Disciplus Simplex