













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij heb ik je gisteren de A9 op zien rijden met je CX. Ik zal zo eens een foto plaatsen in “gespot en gepost”
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Zo aan het nummerbord te zien, klopt dat inderdaad
Way out in the water, see it swimming.
waterman schreef:Volgens mij heb ik je gisteren de A9 op zien rijden met je CX. Ik zal zo eens een foto plaatsen in “gespot en gepost”
Klopt. Op weg voor een dagje langs de velden:
- 15” stalen alfa velgen 6J ET37,5 gescoord voor nieuwe winterbanden
- een gaaf windscherm voor mijn schuifdak
- een evaluerend gesprek met Nard/Renard over gas-inbouw en wat je slimmer kunt doen.
Productief dagje.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
En wat kan je volgens Nard slimmer doen…?
Productief dagje, alleen is mijn klussenlijstje weer ongeveer gelijk gebleven;
- handrem gesteld (eraf)
- rem RA schoongemaakt om aanlopen te verhelpen (eraf)
- rem LA schoongemaakt (was toch bezig); blijkt het lager stroef te lopen (erbij)
- Alfa velgen met oude winterbanden (Toyo Snowprox 185/65R15 88T) erop, morgen nieuwe GY 195/65R15 91T Ultragrip 7+ erop (halverwege)
- rubber/kit tussen spatbord en frame in wielkats LV laat los, waarschijnlijk na hoge druk spuit om pekel weg te spoelen (erbij)
Wat is dat voor kit? Het zit vol met straatvuil en waarschijnlijk pekel, dus als je het terug drukt (wat op dit moment niet blijft zitten) sluit je zout in op een vochtige plaats.
De kitrand loopt helemaal rond vanaf de luchtstroom geleider voor tot aan onder de spatlap.
Ik denk dat ik het weghaal, de randen goed reinig met leiding water, insmeer met fertan roestomvormer (voor het geval dat). Daarna afkitten met zeewaterbestendige sikaflex; komt qua milieu aardig overeen met de wintercondities in de wielkasten, denk ik.
Of heeft iemand een beter idee?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Ondertussen ben ik net als PE nog steeds benieuwd wat Nard nu te zeggen had over die LPG-inbouw














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat ie em een Bosma-systeem van 3 ruggen + heeft geadviseerd… dat is zo’n beetje hun huismerk..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben me her en der (Evert-Jan, Nard) aan het oriënteren wat er zoal mogelijk is als je verder wilt gaan dan een gas-injectie systeem met nog steeds niet beter dan 1:10. Dat dat meer kost dan de 1700-2000 van een gas-injectie moge duidelijk zijn. Of ik dat er voor heb weet ik nog niet.
Intussen is mijn vraag over die kitrand urgenter. Iemand nog een suggestie?
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Jelte Feenstra schreef:
Intussen is mijn vraag over die kitrand urgenter. Iemand nog een suggestie?
Origineel zit er een rubber rand.
Die kit die je voorstelt lijkt mij geen slecht idee.
Daarbij blijft er nog genoeg ventilatie over richting motorcompartiment, zoals je op de foto kunt zien.
Het wordt, als je het afkit, dus geen compleet afgesloten ruimte.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die rubber rand heb ik alleen op smalspoor auto´s gezien. Op een breedspoor zit het scherm meestal gewoon met kit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Oh, dat wist ik niet. Nou, dan is het toch helemaal opgelost. Die zeekit lijkt mij een mooi goedje.
Inmiddels weer wat verder gekomen.
Lager LA vervangen door een opgeknapte unit van d’Oro. Remleiding LA ontlucht. Was niet nodig, kwam geen lucht uit.
Ultragrips lopen prima. Alleen bij een bepaald wegdek en snelheid > 100km/u wat meer bandgeruis. Als ik de bestelde wieldoppen erop heb zal ik weer eens wat foto’s plaatsen. Ik hoop tenminste dat de wieldoppen toonbaar blijken te zijn.
Kitrand LV verwijderd en ondergrond schoongemaakt en behandeld. Volgende week nieuwe kit erin. en daarna RV ook maar meteen onder handen nemen.
Koppelingskabel gesteld; kon wat strakker. Wat een verschil maakt dat met schakelen. Veel beter ‘gevoel’ aan het pedaal, veel gelijkmatiger (ont)koppelen. Niet verwacht, maar zeer tevreden.
Overigens begin ik te vermoeden dat mijn koude-start problemen wel eens veroorzaakt kunnen worden door een poreuze benzineleiding. ‘s Morgens wel benzine in de leiding naar de injector-rail, maar geen druk. Of is dat normaal?
Wellicht moet ik mijn benzineleidingen eens vervangen/vernieuwen.
Weet iemand hoeveel meter slang ik daarvoor nodig heb? Is het allemaal dezelfde maat (geschat 6mm binnen diameter)?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
‘poreuze benzineleidingen’ zouden levensgevaarlijk zijn maar tegelijkertijd is dat onwaarschijnlijk als oorzaak van de problemen. Op het injectiesysteem (bijv L-jetronic) staat een druk van zo’n 2-2,5 bar, dus gelijk aan een autoband. Als een leiding het begeeft loop je een behoorlijk risico dat je auto afbrandt. Het is dus sowieso zeer belangrijk dat de leidingen naar de rail in goede staat verkeren. Maar door de vereiste druk in het systeem zal de motor niet starten als de druk zeer laag is. Door de druk zal je een lek ook snel zien: de benzine spuit er uit. De druk in het systeem wordt geregeld door een drukregelaar (zit vlak bij de rail) die de druk regelt dmv membraam. Theoretisch zou deze defect kunnen zijn maar dit schijnt niet vaak voor te komen.
Ik ruik geen benzine. Zodra de motor aanslaat, loopt zo ook zonder horten of stoten. Maar toch vind ik na een nacht stilstand geen druk in de brandstofleiding. Een verklaring zou inderdaad kunnen zijn dat de drukschakelaar lek is, waardoor druk weglekt via de retourleiding. Onder normaal bedrijf levert de pomp voldoende druk, maar bij stilstand lekt de druk weg. Ik heb sterk de indruk dat een paar keer spanning geven (pomp aan) zonder te starten, het koud-starten verbetert.
Stof tot nadenken dus!
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl