Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Brian, dit is een normale tellerafwijking. Wil je van deze afwijking af, moet je overstappen naar 205/65 R15 bandenmaat en dan is de teller akelig precies .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Onder mijn TD heb ik inderdaad 205/65, zoals voorgeschreven. Dus de teller is ontworpen op die ene bandenmaat en XM’s met een andere bandenmaat hebben dus een minder nauwkeurige teller?
Kiezen tussen voorgeschreven bandenmaat of nauwkeurige teller…... gelukkig heb ik nog redelijk wat mm’s profiel om daarover na te denken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Spot on met /65 ? Ik heb met de 205/60 op 1 km na de exacte snelheid van tommie. Met de winterslofjes, 185 nog wat, iig ori maat is het precies eender, spot on. Dus ook met/60 kan het .
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Binnen 1-2 km vind ik spot on, dan staat de wijzer nog op (het randje van) het 120 km/h streepje als je 120 rijdt. Dat heb ik dus met mijn TD (205/65) en dat wil ik ook met de V6 (205/60).
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Afgelopen woensdag een verse APK erop. Enige puntje was de linker stuurhoes, die was weer eens doorgesleten door de parkeerremkabel.
Omdat ze toch in Borculo moest zijn voor de APK is het volgende ook gedaan:
1. remmen achter ontlucht, nu duikt ze niet meer bij het remmen,
2. nulstand van de diravi afgesteld. Handjes los is nu rechtdoor. Wel staat het stuur dan nog scheef.
3. even algemeen na laten kijken. Geen verrassingen tegengekomen, tot nu toe lijkt het erop dat dit een goede koop is geweest.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Citrophile schreef:Brian, dit is een normale tellerafwijking. Wil je van deze afwijking af, moet je overstappen naar 205/65 R15 bandenmaat en dan is de teller akelig precies .
Bij 120 km/h heb ik een teller afwijking van ongeveer 6 procent. Overstappen naar 205/65 scheelt drie procent. De helft van de afwijking moet dus nog ergens anders zitten. Misschien de bandjes iets oppompen, maar daar win je hooguit een procent mee.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Brian, zodra je er tijd voor hebt laat de voorwielen netjes uitlijnen nu de diravi goed afgesteld staat. Na het uitlijnen staat het stuur weer recht .
Bij mijn vorige en de huidige XM heb ik de diravi afgesteld en daarna laten uitlijnen, geen moment spijt van gehad
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Brian
Zorg bij het afstellen van het middenpunt van de Diravi dat je op de as van de weg rijdt en niet op het hellende deel, elk asfalt loopt namelijk rond vanwege de afvoer van regenwater.
Ook wind heeft enige invloed, dus voor- of tegenwind rijden.
Helaas heb ik geen Diravi in mijn 2.1 TD, maar wel ervaring met een tweetal CX’en.
Bij een CX kan je er eigenlijk behoorlijk k** bij, twee klembouten en een afstelexcenter bovenop het stuurhuis, bij de XM hebben ze dat nu mooi opgelost.
Het zwarte apparaat op jouw eerste foto is volgens mij de centrifugaalregelaar, die zorgt dat bij toenemende snelheid de bekrachtiging afneemt.
Heerlijk systeem dat Diravi, bij alle CX’en waren/zijn ermee uitgevoerd, belachelijk dat het niet standaard op een XM zit (de ontwikkelingskosten waren toch al betaald).
Zorg ervoor dat je altijd de wagen stilzet met het stuur rijdend in de rechtuit-stand gezet, dus bij fileparkeren weer even naar voren, anders blijven er bij stilstand door de restdruk krachten staan op de delen van de stuurinrichting, kogels e.d., en komt daar sneller dan gewenst speling op.
De CX althans is daar gevoelig voor.
Succes met de afstelling, als je het nauwkeurig doet, stuur je eigenlijk alleen nog bij bochten.
Leer, behalve insturen ook de bocht uit te sturen, je stuur even los laten om de bocht uit te komen, is er niet meer bij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja dat de bocht uitsturen is wel even wennen. Vooral op rotondes is het goed opletten nu.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Al met al kunnen we wel concluderen dat je er een goede koop aan hebt Brian! Value for money!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als je eenmaal diravi gewend bent, is het behoorlijk inschikken wanneer je in een auto moet sturen zonder diravi. Daar kan Dsuper nu ook over meepraten .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik hoor achter het dashboard een reuteltje vandaan komen, het reutelt sneller bij hogere snelheden en soms is het even weg, afhankelijk van stuuracties. Ik vermoed dus dat het in de diravi-regelaar zit of hoe dat ding ook mag heten (zie foto) en dat het het ronddraaiende ding is daarin, die de mate van tegensturen regelt, en dat die aanloopt ofzo.
Klopt dit? Hoort dit? Zo nee, kan het kwaad? Wat kan ik er aan doen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Sweef heeft doorsnede tekeningen ervan op het forum gezet. Misschien wordt de rotor niet goed aangedreven door de kabel(lijkt op een tellerkabel) vanaf de bak. Maak anders dat ding open, het is een centrifugaalregelaar dus veerbelaste massa`s die naar buiten slingeren door het verhogen van het toerental. De centrale as bedient op zijn beurt weer de druk naar het stuurhuis.
Ook heb ik al diverse malen gelezen dat er een “aftakwerk” op de bak slijt door vuil en zand wat ertussn komt, op de aftak zit de aandrijfkabel aangesloten. De storing die zich dan voordoet uit zich in het haperen van de diravi bediening en het akeling licht sturen wanneer de plastic tandwielen van de aftakwerk helemaal versleten zijn. Maar kennelijk heb jij geen last van vreemde Diravi bediening.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De besturing is helemaal OK, dus de aandrijving van de rotor is wel goed. Ik vermoed dat de rotor aanloopt en dat ik dat hoor. Ik kan ongestraft de bovenkant van de centrifugaalregelaar eraf halen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Lijkt me wel dat je de deksel eraf kan halen zonder dat er van alles eruit springt. Misschien zit er iid een massa oid niet meer goed op zijn plek, dat je het hoort aanlopen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !