Storing in ABS
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 januari 2010 11:04 PM

Ik had in het verleden zo af en toe een storingsmelding van het ABS van mijn 2.1 TD serie 1, die ik kon verhelpen door het schoonmaken van de stekerverbinding bij één van de wielsensoren.
Sinds een paar dagen voor Kerst 2009 heb ik een storing, die ik niet meer op deze manier verholpen krijg.
Het frappante is dat de storing meestal wel, maar zo af en toe ook niet aanwezig is.
Ik beschik (nog) niet over het uitleeskastje van Malle Pietje, maar wel over een goede Fluke-multimeter.
Hiermee heb ik alle weerstandwaarden van de wielsensoren en de elektrokleppen, die te meten zijn, gecontroleerd en in orde gevonden, behoudens het volgende verschijnsel.
Als ik rechtstreeks op de steker van een wielsensor meet, meet ik bij alle vier de sensoren een weerstandswaarde van ca. 1010 tot 1020 Ohm, conclusie: de sensoren zijn alle 4 nog heel.
Wanneer ik echter de weerstandswaarde van de wielsensoren meet op de 35-polige steker van de ECU, meet ik in 3 gevallen dezelfde waarde, maar bij de LA-sensor een lagere waarde, namelijk ca. 970 tot 980 Ohm.
Dit verschijnsel kan veroorzaakt worden door een lichte mate van sluiting in de bedrading tussen de ECU en de steker bij de wielsensor.
Hierdoor krijg je namelijk een parallelschakeling van 2 weerstanden, de wielsensor en de sluiting, de totale weerstand is dan kleiner dan de kleinste, dit is de wielsensor, dus kleiner dan 1010 Ohm (heb goed opgelet bij Elektro, 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2).
Als ik de wielsensor los haal en dan weer bij de ECU meet, meet ik inderdaad een weerstand van ca. 300 kOhm.
Mijn vragen zijn nu:
1. zit er tussen de ECU en de wielsensor nog een stekerverbinding, behalve degene bij de wielsensor, die voor dit verschijnsel kan zorgen?
2. wat is het tracé van deze bedrading, met andere woorden, hoe loopt de bedrading onder de wagen?
3. is er een mede-XM-rijder in mijn regio (kop van Noord-Holland), die wel over het kastje van Malle Pietje beschikt en met een uitlezing definitief kan vaststellen dat het probleem zit in de bedrading naar de LA-wielsensor?

P.S. Malle Pietje, was kost jouw uitleeskastje en hoe snel kan jij die leveren?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 20 januari 2010 12:17 AM
  [ # 1 ]

Deze bedrading loopt dicht langs de uitlaat. De warmte hiervan wil nog wel eens problemen geven. Bedrading vervangen is de oplossing.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 20 januari 2010 01:50 PM
  [ # 2 ]

Ik woon in Haarlem en heb een kastje (zelfbouw).
Groet,
Kees.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook