Hoi Hoi,
Ik heb een Citroen AX 1.1. Bij de APK zei de monteur dat de koppakking lekte (zie ook APK DRAMA)
Een vriend van mij heeft echt gouden handjes en heeft een oplossing.
In het handboek van Citroen konden we lezen dat je een hoek van 90 graden moest aftekenen over de momentsleutel en de bouten moest aandraaien in een boog van 120 graden op het laagste weerstandsniveau. Dit is een omslachtige en zeker geen nauwkeurige manier.
Hij heeft de motordeksel opgemaakt en alle bouten van het motorblok met een momentsleutel aangedraaid tot het weerstandsniveau in een bepaalde volgorde (van binnen naar buiten en steeds tegenovergesteld van elkaar).
Hij begint met een bout in het midden van het motorblok. Begin op het laagste weerstandniveau op de momentsleutel. Daarna draai met passen van 2 newton meters per keer totdat de bout zit vastdraait. Als de bout meedraait ga dan verder met 1 newton meter per keer. Ga verder met de andere bouten in een circelpatroon. Doe alle bouten daarna opnieuw met nog eens 2 newton meter en je bent klaar.
Voor deze actie zat mijn oliedop vol met witte yoghurt, na deze actie is het steeds minder erg geworden en op dit moment (ongeveer 3 weken nadat ze zijn aangedraaid) is de oliedop zo zwart als de nacht. Mijn koelvloeistof en mijn oliepeil blijven gelijk.
Mijn auto rijdt zoals hij altijd deed en ik merk onder het rijden dus ook helemaal niets. Geen witte rook (uiteraard alleen nu omdat het zo idioot koud is bij de start) en geen raar geluid.
Groetjes Angela
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Begrijp ik nou goed dat je vriend de monteur de kopbouten dus alleen verder heeft aangehaald, of is dit een uitleg van het aandraaien ná koppakkingwissel..?
In het eerste geval kan deze actie namelijk grote gevolgen hebben: je trekt immers de bouten aan óver hun voorgeschreven aanhaalmoment….als dat maar goed gaat…
Ik heb normaal geen moeite met het voorgeschreven 20Nm + 2 x 120 graden, ik weet dat er monteurs zijn die het louter op moment doen.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk ook dat je hiermee erg moet uitkijken. Als het blok straks in de zomer erg heet wordt kan je wel eens een gebroken bout krijgen. Maargoed. zolang het werkt , werkt het.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb dit wel vaker gezien, het werkt tijdelijk en is eigenlijk alleen maar uitstel van een echte koppakkingwissel. Wat Bogaard zegt, in de zomer zou je er weleens problemen mee kunnen krijgen.
Zou de buiten temperatuur zo veel invloed hebben?
Richard.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Denk het wel,
Mijn motortemperatuur ligt bij vorst een paar graden lager dan bij zomer, en de kop zelf wordt nog veel heter dus die zal ook grotere temperatuursverschillen hebben.
Angela, als die vriend van je eens de tijd hebt: een nieuwe koppakking is 100 euro materiaalkosten (inclusief nieuwe distributieriem, spanrol, waterpomp en vloeistoffen) en een goeie monteur kan dat volgens mij wel in een uur of 4?? Is bij een AX niet zo moeilijk…
2CV 1985
Je ben wel meer dan 100 euro kwijt aan onderdelen, volgens mij ben je de koppakking zelf vergeten in je berekening
Vergeet niet de kopbouten ook te vervangen, dit zijn rekbouten en die moet je vervangen.
Nou zijn er sleutelaars die ze opmeten en laten zitten, in dit geval zou ik ze gewoon vervangen, omdat ze extra aangedraaid zijn.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarbij zijn die bouten ook best betaalbaar. Oude rekbouten gebruiken is toch een beetje verkeerde zuinigheid in mijn optiek
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
(rek-)Kopbouten van een benzinemotor die geen meetbaar lengteverschil (plastische vervorming) hebben volgens specificaties WPH durf ik rustig een tweede keer te gebruiken bij een koppakkingswissel…
Iedereen mag zelf bepalen wat wijsheid is uiteraard, je kunt ook té voorzichtig zijn.
‘Spirit of avant-garde’
Opmeten kan inderdaad, staat ook in de Haynes, het risico voor jezelf.
Afgezien van het risico, ben ik ook wel een beetje lui, 30 euro voor een setje kopbouten is sneller uitgegeven dan 10 kopbouten nauwkeurig opmeten en schoonmaken
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
eBay link naar een AX koppakking met bouten, klepseals en andere pakkingen
drie van onze AX’en lopen er perfect op, 1 al 3 jaar lang bijna.
alleen nog een d-riem/spanrol en waterpomp en je hebt voor nog geen 100 euro je materialen.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
drie van onze AX’en lopen er perfect op, 1 al 3 jaar lang bijna.
alleen nog een d-riem/spanrol en waterpomp en je hebt voor nog geen 100 euro je materialen.
Goeiendag… das goedkoop!!!! ??? ik betaalde voor deze zaken een sloot meer bij de dealert!! Deze Ebay handel zou ik zó doen.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
De prijs is inderdaad zeer scherp, zeker als ik zie wat er allemaal bij zit.
Voor een vergelijkbare kopset betaal je hier in NL bij de automaterialenzaak, al snel het vijfvoudige.
De enige opmerking die ik kan maken is dat de kopbouten en de koppakking niet geschikt zijn voor gietijzeren 1.4i TU motorblokken, deze set is alleen voor de aluminium blokken. Gelukkig komen de gietijzeren blokken niet zo vaak voor in een AX, bij de modellen AX-GT is het wel even controleren.
Aha, daarom mijn verbaasde opmerking…!Ik heb dan een C15 mét Tu3 motor van gietijzer (cyl)en die koppakking + kopbouten zijn aanzienlijk duurder.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk dit soort klusjes zijn.En inferieure onderdelen, ploffen, knappen, of spuiten altijd ergens als je leuk op vakantie bent,of in de spits, pakweg de A2 (en veel regen)!!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Inderdaad, vaak kan goedkoop, duurkoop zijn.
En het risico dat je de verkeerde koppakking heb, niet de juiste dikte, etc.
Kopbouten, klepseals en D-riem set voor een TU motor, zijn bij de dealer altijd goedkoper.
Edit: Off-topic gezeur over vastgeroeste boutjes heb ik verwijderd, het gaat hier om een koppakking bij een type auto en motor waar geen vastgeroestje boutjes voorkomen. Om daarover te discuseren, svp ergens bij Mechanisch of overig een topic opstraten.
Ik heb dit trucje jaren geleden een keer op vakantie gedaan. We hadden toen een Taunus Coupé V6 en één van de cilinderkoppen lekte. Na thuiskomst wel meteen de kop gevlakt en opnieuw gemonteerd. Maar het is en blijft een noodgreep.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.