Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
FOTO OEPDEET!
Waarom ik dus nieuwe wielbouten nodig had:
Zwart is nieuw, zilver-achtig zijn de bouten voor het lichtmetaal. Scheelt in lengte.
De slof in kwestie, Michellin Alpin A3, 185x65 R14:
De velgen die de Citroën dealer leverde voor de Xsara waren dus toch gewoon met ET-waarde van 24 in plaats van 17. Omdat de banden zelf 185 breed zijn in plaats van de standaard 195 was er sowieso een paar mm ruimte over, ET 24 kan dus geen kwaad. Er is nog ruimte zat in de wielkast:
(Ja, de zomerbanden, op lichtmetalen velgen, liggen nog achterin ja.)
Uiteindelijke kostenplaatje: € 511 en wat centjes
Velgen:
- 4 nieuwe stalen velgen, steek 4x108, ET24, breedte 5½J
- 12 nieuwe wielbouten (had er nog 4 bij het reservewiel)
Totaal: € 138 en een beetje
Banden:
- 4-voor-de-prijs-van-3, Michellin Alpin A3, 185/65 R14
- Monteren en balanceren
- Stikstofvulling (uiteindelijk gratis, normaal €2,50 per band)
Totaal: €373 en een beetje
Dan is er, helaas ook nog het nodige aan slecht nieuws geconstateerd…
De voorgaande eigenaar heeft ooit eens een fout gemaakt/laten maken met de slotbouten. Ik heb namelijk wel twee van die sleutels/sleuteldoppen bij de auto maar het lichtmetaal zat dus alleen met reguliere bouten vast, er was nergens een slotbout te bekennen! In verband met jatten van banden doe ik er dus verstandig aan om toch alsnog nieuwe slotbouten te regelen.
Verder kreeg ik goed de gelegenheid om de remschijven te inspecteren. Die hebben stuk voor stuk allemaal een opstaande rand gekregen en het remvlak is verre van netjes recht. Van binnen naar buiten gekeken is het oppervlak gegroefd/gegolfd door ongelijke slijtage. Op zich niet zo vreemd natuurlijk, de voiture zit voorbij de ton (teller @ 110900 km).
Foto van eerder, afgelopen zomervakantie:
Ook behoorlijk gesleten zijn de zomerbanden. Ook hier geldt weer dat ik niet weet hoeveel km ze in totaal hebben gehad, die banden (Michellin Energy’s) zijn door de vorige eigenaar aangeschaft. Daar zit nog een mm of 4 op, dus na de komende zomer zijn ze waarschijnlijk wel toe aan vervanging. Of nou ja, in ieder geval de banden voor.
En als laatste, als we dan toch alles aan het updaten zijn… Met een tussenpoos van misschien anderhalve maand gingen ook beide H7 pitten deaud:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat echt nodig slotbouten?
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat ze de velgen van een Xsara af jatten..
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Arjan Verkade schreef:Is dat echt nodig slotbouten?
Ik vraag me af hoe groot de kans is dat ze de velgen van een Xsara af jatten..
Ik ga dat een beetje laten afhangen van hoe duur een setje slotbouten zal zijn…
Het aantal diefstallen waarbij bij garages meerdere auto’s werden “verlost” van winterbanden is blijkbaar flink toegenomen. ( zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/5679937/__Dieven_dol_op_winterbanden__.html )
Then again, thuis staat de auto in een camera-bewaakte afgesloten parkeergarage en op m’n werk staat deze op terrein met 24-uursbewaking. Dus zal de soep niet zo heet gegeten worden denk ik. Voor het lichtmetaal echter, denk ik dat het wel goed is om opnieuw een set slotbouten te regelen. Op de zomerbanden gaan we immers op vakantie, dus dan is de situatie anders.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
We hebben het hier over 40.000 euro aan waarde.
Ik denk dat de 14” velgjes onder de Xsara daar niet veel aan gaan bijdragen
De 15” zomervelgen zullen ook niet echt in trek zijn.
Denk meer aan de 18” en grotere velgen onder de dure auto’s. Of zelfs de dure velgen onder tuners e.d.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ja het lijkt mij ook niet dat ze die staalen velgjes zomaar jatten hoor! Maar mijn remschijven zien er precies zo uit maar volgnes de garage is daar niks mee aan de hand kan ik daar nog wel ff mee vooruit.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
mafkeessss schreef:Ja het lijkt mij ook niet dat ze die staalen velgjes zomaar jatten hoor! Maar mijn remschijven zien er precies zo uit maar volgnes de garage is daar niks mee aan de hand kan ik daar nog wel ff mee vooruit.
Het gegolfde oppervlak is het probleem niet. De opstaande rand is dat langzamerhand wel. Die is ondertussen toch wel een mm dik.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
En dan hoor je een luid “POC!” en dan denk je “KÖT!”
De dame mag dus weer geharst worden…
Dit gebeurde op de A15, gedeelte Ring Rotterdam. Dat stuk slecht asfalt doet z’n reputatie weer eer aan.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Technoloog schreef:De opstaande rand is dat langzamerhand wel. Die is ondertussen toch wel een mm dik.
Welnee.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Met het lichtmetaal eronder (195/55 R15”) was er te weinig flex in de flanken van de banden om de boel te laten trillen bij het remmen. Nu op 185/65R 14” echter merk ik duidelijk dat de remschijven onder wat steviger aanremmen voor een trilling zorgen. Nog niet extreem, maar toch wel dusdanig dat ik komende zomer eens een nieuw setje blokken en schijven zou willen monteren.
(Trouwens, was jij niet ook de vorige winter voorzien van een * in je voorruit, ook op de A15? Ik kan me vaag zoiets herinneren.)
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, op een parallelweg van de A13 na asfalteringswerkzaamheden, terwijl ik toch echt afstand hield tot mijn voorganger.
Laatst weer een flinke tik op de ruit maar nog geen ster kunnen bespeuren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het kan zijn dat een ster op de rand van het ruit zit, waar de zwarte rand zit. Dan valt een sterretje niet op. Ik heb vaak een door gescheurde ruit gezien, waarbij de scheur onstond uit een sterretje die op de zwarte rand zat.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goede tip Gert
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Bij mij is pas ook al een sterretje gemaakt. En nou gister hoorde ik weer zoon harde pok maar nou zit er een klein putje in mijn ruit ik weet nog niet goed wat ik hier mee aan moet het is iig niet gescheurd.
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Die putjes zijn het probleem niet. Ja, ok, ze zijn vervelend als ze in je directe blikveld zitten maar zolang er geen barst in de ruit zit is het risico op scheurgroei nihil.
Ik zou zo ongeveer de tel kwijtraken denk ik, als ik alle putjes in de voorruit zou gaan tellen. Maar nogmaals, als er dus geen zichtbare scheurvorming bij zo’n putje zit is het safe.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Een sterretje kun je herkennen als je in z’n putje iets zwart/vlek ziet. dit is de folie laag die tussen de 2 lagen glas in zit. Als er in het buitenste glas een gat komt, dan komt de folie bloot te liggen. Hierdoor zie je een vlek bij het putje.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?