1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
remdrukpomp
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 18 januari 2010 09:03 AM

Hoi,

Ik heb bij mijn citroen c35, de remdrukpomp vervangen deze die achter het rempedaal zit,
nu is mijn vraag hoe moet ik deze ontluchten, want als ik de motor start, dan gaat wel de verklikkerlampje uit na enkele seconden, is dit juist of heb ik dan toch nog lucht in mijn systeem.

Mvg

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 18 januari 2010 09:16 PM
  [ # 1 ]

Help me,

ik heb wat leidingen vervangen en de hoofdverdeler die achter het pedaal zit.

nu bouwt mijn systeem géén druk meer op, ik heb bij de hoofd verdeler ontlucht en daar kwam allemaal lhm vloeistof uit, maar bij de verdeler achter het pedaal, daar zit ook een boutje op, als ik deze eruit draai komt er géén lhm vloeistof ik kan de motor zolang laten draaien maar er gebeurt niets.

Toen ik de oude eraf haalden stond er genoeg druk op de voorraadbol, maar nu wil er géén druk opbouwen,

Weet iemand raad en kan mijn vertellen wat ik precies moet doen ?

Want in het werkplaatshandboek staat er niks over in als je de verdeler achter het pedal vervangt wat je dan allemaal moet ontluchten.

HOOP DAT IEMAND RAAD HEEFT.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 19 januari 2010 02:28 PM
  [ # 2 ]

Hoi Ener,

ik begrijp dat je de ontlast schroef helemaal uit de conjoncteur-disjoncteur hebt gedraaid? Anders komt daar namelijk geen LHM uit.
Heb je de kogel (Ø 7mm) die achter die schroef zit opgevangen en weer zorgvuldig terug geplaatst? Deze zorgt namelijk voor de feitelijke afsluiting en niet de ontlast schroef zelf. Zonder die kogel en de schroef bouwt het systeem nooit druk op en pompt de hogedrukpomp de olie alleen maar rond: vanuit het voorraad vat naar de pomp via de dikste leiding/rubberslang, dan via de 6,35mm metalen leiding naar de conjoncteur-disjoncteur en dan meteen via de ontlast schroef via de dunnere rubberslang en leiding terug naar het voorraadvat.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 19 januari 2010 02:31 PM
  [ # 3 ]

Normaal draai je de ontlast schroef maar een klein stukje los en dan zal de druk meteen naar het voorraad vat weglopen. Ook ontluchten doe je op die manier, de LHM met lucht erin gaat dan naar het voorraad vat en daar komt de lucht er pas echt uit. Dus niet verwijderen die schroef!!!
Bij terug montage even op de oring op die schroef letten, dat er geen beschadigingen op zitten, hierdoor kan die anders gaan lekken en dat geeft dan zo’n smeerboel.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 19 januari 2010 03:42 PM
  [ # 4 ]

Okee rinus,

Dus als ik goed begrijp en ik heb het kogeltje weer terug gemonteerd, dan moet ik vanzelf weer druk krijgen.
Ik hoef géén leiding te vullen met lhm vloeistof, en krijg ik vanzelf lhm vloeistog uit de ontlast schroef bij de hoofdrem bij het pedaal, of meot ik nog meerdere plaatsen ontluchten ?

Ener

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 19 januari 2010 06:26 PM
  [ # 5 ]

Je moet dan weer van voor af aan beginnen, eerst kijken of je hogedrukpomp olie krijgt, door dat het systeem bij gesloten ontlast schroef weer druk opbouwt.

Daarna mag je alles gaan ontluchten.

eerst het veiligheidsventiel helemaal links (rijrichting!!!!) boven op het schutbord, daar komt de olie eerst aan, deze heeft geen ontluchtingsschroef, maar dan kun je een leiding los maken. Als je dat hebt gedaan weet je tot aan waar je oliedruk hebt!

Dan je remventiel (als er al een ontluchtinsnippel op zit), de by-pass klep voor de remdrukbegrenzer achter (als die gemonteerd is, heeft 5 leiding aansluitingen en een ontluchtingsnippel, hoeft maar heel even open en dicht).

Daarna “gewoon” je voor en achterremmen ontluchten zoals citroen dat voorschrijft:
hydraulisch systeem drukloos maken met ontlastschroef en door rem te bedienen tot dat de remaccu voor de voorremmen ook leeg is, beide klauwen per as tegelijk doen, slangetjes op de ontluchtingsnippels, nippels open, dan een plank met gewicht (of iemand die wil helpen) op het rempedaal zodat deze continu volledig wordt bediend, motor starten en de ontlastschroef langzaam dicht draaien. Let op er komt dan heel snel veel olie uit de klauwen, als deze schoon is en zonder bellen, de nippels dichtdraaien, motor uit, ontlast schroef weer open enz. en de andere as op dezelfde manier.
Dit is eigenlijk de enige goede manier omdat je met het systeem op de hoge druk heel snel schuimvorming in de LHM krijgt.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 19 januari 2010 08:50 PM
  [ # 6 ]

hoi,

probleem kan het kogeltje niet meer vinden, dat is natuurlijk weer ergens heen gestuiterd, wat nu zijn deze kogeltjes los te krijgen of niet of is er een andere oplossing?

mvg Ener

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 januari 2010 10:39 AM
  [ # 7 ]

Fietsenmakers hebben ook kogels los, je moet dan wel de maat weten.

Citroen!

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 20 januari 2010 08:30 PM
  [ # 8 ]

oke,

Maar weet iemand de maat van het kogeltje? of heeft iemand zo’n kogeltje liggen?

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 21 januari 2010 04:54 PM
  [ # 9 ]

Beste Ener,

Je kunt gewoon eeen drukregelaar van een BX of zo pakken. Die is het zelfde dus ook het kogeltje.

Groetjes, Tonie

C35 FOREVER

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 21 januari 2010 07:08 PM
  [ # 10 ]

Ik had eerder al aangegeven dat het kogeltje 7mm Ø is.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 22 januari 2010 08:52 AM
  [ # 11 ]

hoi,

allemaal bedankt voor de reactie, heb inmiddels een kogeltje dus ik kan weer verder.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 14 april 2012 07:25 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook de remmen ontlucht vandaag, ging eigenlijk verrassend eenvoudig.
-Reservoir mooi vol gieten met verse LHM
-Motor starten, en wachten tot het druk-lampje uit gaat.
-ontlastschroef lossen en weer dicht draaien tot het lampje uit is.
-daarna remmen ontluchten als vermeld

Mooie schone LHM, eerdaags maar eens een gokje wagen voor een frisse APK

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 augustus 2012 12:07 PM
  [ # 13 ]

Ook ik heb een vraag over de remmen.

De pomp blijft hoorbaar en voelbaar pompen, met name bij stationair hoor je het heel goed.
Het lampje op dashboard gaat na ongeveer een minuut uit, er is dan voldoende druk.
Ik heb zaterdag bij de DS club de bollen getest (3 voorraadbollen 62 bar die er 2 jaar op zitten, geven nu 59 bar)
Remmen werken prima, ik heb alle remblokken voor en achter vervangen, het lijkt dat alle remmen voor en achter ook werken.

Het zit mij niet lekker dat de pomp steeds blijft pompen ook nadat voldoende druk is opgebouwd.

Bij het drukloos maken heb ik de gehele bout er uit gedraaid en gewaarschuwd door jullie verhaal goed gelet op kogeltje.
dit heb ik niet gevonden.
Kan het zij dat de vorige eigenaar het kogeltje niet heeft gemonteerd?
of zou hij dan helemaal geen druk meer opbouwen en dus niet meer remmen?
moet er ook ng een veertje in zitten, dat heb ik helemaal niet gezien.

Ik heb alles weer gemonteerd en ik heb druk (lampje uit) en remdruk (het belangrijkste)

zie ook filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=RJ9vQGVW6ig


groet, Rogier

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2012 12:34 PM
  [ # 14 ]

De pomp werkt continu en dat hoort ook zo. Als er geen druk wordt gevraagd, wordt de vloeistof via de retourleiding weer terug het vat in gepompt. Dat kun je ook zien als je in het vaatje kijkt. Als er druk wordt gevraagd hoor je dat als een tik en soms het wat zwaarder lopen van de pomp - en daarna weer ‘loos’ verder.

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 augustus 2012 12:54 PM
  [ # 15 ]

Dank vor de reactie, ik hoor nooit een tik en hij lijkt altijd zwaar te lopen, vandaar mijn vraag

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook