Bak moet sowieso los, bij het terughangen is de bak alvast monteren wel een optie want dat was best wel een geklungel met de motor al gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik vond het best te doen, wel is makkelijker de accu motorsteun pas later in de bak te draaien! (anders moet je hem er onderdoor halen en dat is wel lastig)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
McDean ik weet dat het voor de standaard 1.9 blokjes peanuts is om ‘m er met bak uit te halen. Dit blok neemt echter wat meer ruimte in beslag, en daarom de vraag.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
in welk opzicht meer ruimte? ik monteer liever later het inlaadspruitstuk dan de bak.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Welk opzicht? Wat je zelf al noemt, o.a. het inlaatspruitstuk, ik ben benieuwd of je dat eraf moet halen mocht je de motor en bak in één keer willen demonteren. Maargoed jij weet het blijkbaar ook niet dus wacht ik wel even op Gais tot hij klaar is met takelen .
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Op zich is het blok met bak en al uit de motorruimte te plukken en ook weer terug te hangen.
Maar of je nu wel of niet de bak loshaalt, de radiateur moet je echt weghalen want die is zo stuk, bovendien geeft dat ook behoorlijk wat meer ruimte.
Bij het omhangen van de motor van het afgebrande hok hebben we wel de versnellingsbak losgehaald. Op zich zijn het maar 5 bouten extra en je krijgt er dan tenminste echt fatsoenlijke speelruimte voor terug.
Ook het inlaatspruitstuk “moest” er vanaf, niet persé natuurlijk maar dat is wel weer een stuk praktischer met alle leidingen en kabels die je daaronder los moet halen. Denk dan ook even aan de inlaatspruitstukpakkingkjes, die kosten samen 6 euro maar zijn geheid stuk als je het spruitstuk losneemt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zo op het eerste gezicht lijkt de omvang van het blok van een 16v niet veel groter dan van een sport daarop heb ik het gebaseerd. Het eruit halen van het 1400 blok had ik haast nog meer moeite mee.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De kop en de spruitstukken zijn groter, maar als je het inlaat spruitstuk er af hebt en de radiateur ook weg is heb je in principe ruimte zat. Maar met de bak ook nog weg heb je gewoon wat meer ruimte wat wat praktischer werkt mocht je nog een slang vergeten zijn los te halen. Ook heb je wat meer ruimte om de motor uit de buurt te houden van de octopus en andere fragiele zaken. Maar het hoeft zeker niet, als je voorzichtig bent lukt het ook. Ik vraag me wel af of je tijdswinst hebt, zonder bak kun je een stuk lomper te werk gaan zonder iets te beschadigen en ook makkelijker zaken loshalen die je evt. vergeten bent. Met bak scheelt het je het loshalen van de versnellingsbak maar je moet wel een stuk meer manoeuvreren en voorzichtiger zijn.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Hee Gais,
ik heb je verhaal nu voor de eerste keer gezien en helemaal gelezen.(uurjte of twee) En de fotoos gezien, dit had ik niet gekund. (voor de anderen: ik was de vorige eigenaar). Respect!!
Ik had er ook een nieuwe distrubieset ingezet (0 km’s uiteraard toen je hem kocht)......was er iets mis mee??
Nog wat aanvullende info. Ik heb de auto van Remco gekocht, in denk in 2001. Mijn zoon Martijn heeft de BX gekregen toen ie slaagde voor zijn HAVO. Heeft er weinig problemen mee gehad, wat ik me kan herinneren. Wel onregelmatige stationaire loop en in lage toerentallen ook. Was met nieuwe benzinedrukregelaar opgelost. Remleiding voor vervangen, en LHM lekkage bij de hoogterelaar voor.
Heeft er een paar jaar mee gereden, kocht toen een ZX (fuore of zoiets, wat een fiasco).
Daarna is de Bix verkocht aan Bas. Die heeft er een paar lekke koppakkingen mee gehad. Heeft hem ook een tijd gestald omdat ie hem nog graag wilde opknappen.Hij is tot het einde enthousiast gebleven.
Ik, Peter, heb toen de auto “teruggekocht”. Er een Belgische, identieke bijgekocht. Van een man van 86, ja echt. De motor had weinig km’s gemaakt. Hij had de auto laten keuren, was goedgekeurd. Zette hem op de oprit en toen starte ie niet meer. Heeft een jaartje stilgestaan. Toen zag ik hem in de tuin staan. Heb een bod gedaan dat ter plekke geaccepteerd werd en afgerekend. (ik heb altijd veel geld op zak…....niet dus). Een week later startmotor vervangen en vrijwel gelijk weer lopen. De vrouw van die oude man, een oude vrouw dus, begon te huilen dat de auto weg ging. Ze hadden er zoveel plezier van gehad (reden nu een MAZDA…...misschien huilde ze wel daarom)....zoveel goede herinneringen.
Ik heb toen aangeboden de koop ongedaan te maken maar dat wilden ze beiden toch niet.
De bedoeling was van twee, één goed exemplaat te maken.
Ivm verhuizing toch besloten om te verkopen, aan Gais dus.
Gais, ik ga per 1 april uit de voor jou bekende loods. Als je wilt heb ik nog een achterklep en een voorscherm in de goede kleur liggen. Jij mag die gratis hebben.
Voor andere GTI 8v liefhebbers, ik heb nog een massa motor onderdelen van dit type.Enkele kubieke meters. Mag voor weinig weg. (geen interieurs, geen mistlampen, geen carrosserie)
Van een 16v heb ik wel typeplaatjes en ook nog een hydrauliekpomp liggen. Die is wel duidelijk anders dan van andere modellen.
Veel plezier nog met dit continue project.
groet en tot ziens
Peter
Dsuper
Hey Peter,
Leuk om weer van je te horen, was een beste klus en ik heb nu weer zoiets van, waar ben ik aan begonnen. Dacht dat een 8v al een volle motorruimte had maar met een 16klepper in het vooronder is het helemaal een drama Je kan echt nergens fatsoenlijk bij.
Maarja, ik had gezegd dat ik een rotte 16v met een goed blok af zou wachten en na pakweg een week was deze er en nog in de buurt ook. Ben nu redelijk ver met het strippen van de motorruimte, als ik de rechteraandrijfas loskrijg kan de bak eraf en de motor eruit.
Pomp is altijd welkom en kofferklep en voorscherm(li of re?) moet ik even zien, eerst de 16v maar eens slopen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zit te as vast in het tussenlager? Een goede klap van de bakkant tegen de rand wil dan wel is helpen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nee, de kroonmoer zit vast. Zo vast dat ik hem door de rem heen trek en bang ben mijn gereedschap te slopen.
Denk dat ik het fusee maar loshaal en in de garage vraag of ze hem even los willen ratelen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat kan een behoorlijke b*tch zijn inderdaad. Wij hebben vorige keer een een ratel verlengd met 2 meter en toen sprong ‘ie los. De handrem hield ‘m wel tegen, alleen de schijf was iets verschoven ten opzichte van de naaf.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Trucje:
Schroef een stalen wiel er op, zet deze op de grond met de handrem er op en dan krijg je die moer moeiteloos los.
Wat je ook kunt doen (vooropgesteld dat het om de 16V gaat) is een lomp dikke schroevendraaier tussen de schijf steken in één van de ventilatiegaten en deze klem zetten tegen de remklauw, dat samen met de rem er op is ook zeker voldoende.
Maar optie 1 is altijd de beste.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
He Toni, je hebt dan echter vaak nog wel wat verlengmateriaal nodig. Tenminste, bij mijn wielmoeren wel . Wel een goed idee! Misschien toch maar een keer een luchttol aanschaffen.