Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. achtersubframe is wel te doen. De leiding is denk ik wel te bestellen bij chyparse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat ziet er al met al toch wel uitvoerbaar uit. Ik heb geen oprijlaan maar het parkeerterrein bij ons is bijna helemaal leeg overdag.
Wat betreft de beschrijving op http://www.techniek.citroenbx.nl/Onderhoud-4b.html Daar kom ik een eind verder mee. Die had ik zelf niet zo 1 2 3 kunnen vinden vanaf http://www.citroenbx.nl
Alleen de verwijzing naar het leidingen schema + lengtes werkt niet meer.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ok, even een tussenstand.
Ze staat op 2 bokken, ik kan overal goed bij. Alle 4 de leidingen die naar voren gaan zijn behoorlijk roestig, maar alleen op dat stuk vlak bij het linker achterwiel. De lekkage zit in de bovenste leiding of die daaronder. Dat kan ik niet zo goed zien zolang ik die nog niet gedemonteerd heb.
De rest ziet er eigenlijk ongehavend uit. Ik wil het liefste zoveel mogelijk laten zitten, als het niet tijdens de verbouwing alsnog kapot gaat.
Een stukje verder naar voren, waar de leidingen net weer naast elkaar lopen, zitten verdikkingen in de 2 buitenste leidingen. Zien er uit als koppelingen? kan ik bij die twee leidingen volstaan met vervanging tot dat punt?
Kunnen jullie me vertellen wat voor een specs die leidingen hebben en waar die te koop zijn? En waar ik die uiteinden erop kan laten knijpen? Ik kan ze natuurlijk ook als spare-part kopen maar dat moet uiteindelijk toch weer opgerold worden voor transport, dus heeft weinig zin lijkt me.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Die twee plastic dingen om de leidingen zijn GEEN koppelingen. De leiding in kwestie zal in z’n geheel vervangen moeten worden.
Je kan zelf nagaan welke leiding waarvoor is, interessante oefening
Eentje komt vanaf de veiligheidsklep op je voorsubframe en gaat naar je hoogteregelaar achter,
Eentje gaat vanaf je hoogteregelaar achter naar je remcommando,
Eentje gaat terug vanaf je remcommando naar een T-stuk, dat is de verdeling tussen de achterremmen,
De laatste is de operationele retour van je hoogteregelaar achter, gaat aan de achterkant van je voorsubframe over in een slang.
Lekkage in de buurt van de draagarm kan het gevolg zijn van een kapotte ADAL, zo heb ik eens drie leidingen moeten vervangen die waren doorgesleten door de draagarm. De eerste was al stuk bij aankoop, daarmee vanaf Friesland naar Nijmegen gereden, dat was de remleiding dus daar spoot alleen wat uit tijdens remmen.
Oprollen van leidingen gaat prima als ze nieuw zijn, als je maar zorgt voor een grote diameter. Des te verder buigen des te groter de kans op metaalmoeheid. Een knik betekent weggooien.
In principe zou ik het wel voor je kunnen doen. Wel vaker HD leidingen vervangen op straat.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leiding koop je bij chyparse. Die maken ook de flares aan het eind. Of iemand met een flare set vragen (ik).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
En? Liggen de nieuwe leidingen er al onder?
poe poe, nou ik ben aan de slag
1 leiding “al” geinstalleerd. Heb niet altijd tijd en met vorst, wind of regen laat ik het ook even gaan. Maar het lijkt wel te lukken en krijg er ook lol in.
Ik houd jullie op de hoogte, maar dan moet het wel eerst weer een paar graden boven 0 worden.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooi zo. Goed bezig dan.
Het kan in je voordeel werken als je een paar keer die wartels met kruipolie bewerkt.
Succes met de rest!
even een update: leidingen 3 (voedingsleiding hoofdremklep) en 4 (voeding achterrem) zitten er in. Het was een enorm gepriegel om de boel los te krijgen, ik wil voorlopig de rest van het leidingenwerk intact laten en dan heb je erg weinig ruimte om de wartels los te draaien, als ze al willen (IMAL is mijn vriend).
Waar ik nu tegen aan loop is dat ik voor leiding 3 (achter: 4-voudige verdeler, voor: hoofdremklep) naar schatting 30 cm te veel lengte heb. Je zou bijna denken dat ik een kortere weg gevonden heb, of Chyparse heeft misschien een te lange leiding geleverd (het is de langste van de 4).
Kan ik van dat overschot een mooi veertje buigen of zo voordat ik hem in de remklep leid? Of kan ik dan APK complicaties verwachten? Heeft iemand tips?
Dan in de handleiding die ik gebruik (http://www.techniek.citroenbx.nl/Onderhoud-4b.html) staat bij foto 35 een end onderaan de volgende tekst:
Bij type 1 en 2 zit leiding 3 onder in de remservo en niet van opzij zoals hier te zien is bij type 3 BX
Dan heb ik dus geen type 3 want 1 aansluiting zit onder en 1 zit boven. De bovenste is echter bij mij wel de aansluiting van leiding 3. Leiding 4 gaat er bij mij van onderaf in.
Maakt dat nog uit met die remservo? Als ik in de vraagbaak kijk, lijkt hij symmetrisch opgebouwd, Zijn de aansluitingen van type 3 omgekeerd?
Hebben jullie nog tips hoe de leidingen te behandelen? Ze zien er zo schoon en maagdelijk uit, de oude zaten zo lekker vol met olie en andere drek.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Misschien een lading Tectyl over de leidingen heen als ze straks allemaal zitten?
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Moet je die leidingen nog behandelen ofzo voor je ze daarmee insmeert? Want heb toevallig een bus gekocht deze week en kan die misschien ook gebruiken voor de leidingen
Nou het is gelukt hoor.
Ik heb leiding 3 en 4 nu vervangen. Leiding 3 heb ik vanwege de overtollige lengte met een krul bovenop de remklep gemonteerd, dus niet onderop zoals elders te lezen was. De wagen ging weer mooi in de hoogste stand en is daar lang gebleven. Ook met verlagen heb ik (nog) nergens lekkage kunnen ontdekken.
Nu de achterremmen nog ontluchten, wordt een klus. Ik heb de laatste paar dagen de ontluchtingsnippels schoongeborsteld en regelmatig ruim van IMAL voorzien maar er zit nog geen beweging in. Bovendien draait mijn Gedore ringsleuteltje 8 dol. Wat is dat nou weer voor een maatvoering? Heb ik ineens een Engelse maat te pakken of zo?
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Gefeliciteerd. Mooi werk. Met die rempnippels is het altijd lastig. Ik heb wel eens een dopje 8 erop gezet geloof ik, die draait minder snel door. Als ze breken wordt het een vervelend verhaal…
dopje is te kort bij mij. De nippels zijn hopeloos. Ik kreeg er voelermaatje 40/100 nog tussen de nippel en een steeksleutel…
Ik heb inmiddels 1 nippel zowat helemaal rond gemaakt met een waterpomptang. Weet ff niet hoe nu verder. Ben niet zo’n type van bruut geweld.
Ringsleutel draaide ook al dol.
BX break 16 TRI dec 1987 GRIS meteore 245000 km
Xantia 2.0 16v