




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja; oliedruksensor en (eventueel) carterpakking wèl (ik heb de carterpan gewoon met vloeibare pakking ingesmeerd).
De onderste motorsteun is een ander verhaal: die zul je bij een CX-garage/-specialist moeten weghalen (als die kapot is).
Dat geldt ook voor de linkermotorsteun, dat is een plaat met een erin-gevulcaniseerd rubber.
Met een smeerput en takel is het ook te doen, een brug is eenvoudiger uiteraard.
Ik heb het toen in twee dagen gedaan (uurtje of 13) en het was redelijk ‘recht-toe-recht-aan’ eigenlijk.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal,
Ik heb een 1968 er 1 cilinder, 1981 900 koningsasser NCR Replica en een 650 Pantah die deze winter als donor gaat dienen voor een TT2 Replica.
Groet, Ron
koppeling
leo ruijgrok in abbenes ze zitten naast v.d.laan citrospec, even leo ruijgrok in tikken op google en je hebt het, van mijn CX T1 ligt gewoon op voorraad,
Sterkte en succes.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Pascal schreef:Ja; oliedruksensor en (eventueel) carterpakking wèl (ik heb de carterpan gewoon met vloeibare pakking ingesmeerd).
De onderste motorsteun is een ander verhaal: die zul je bij een CX-garage/-specialist moeten weghalen (als die kapot is).
Dat geldt ook voor de linkermotorsteun, dat is een plaat met een erin-gevulcaniseerd rubber.
Met een smeerput en takel is het ook te doen, een brug is eenvoudiger uiteraard.
Ik heb het toen in twee dagen gedaan (uurtje of 13) en het was redelijk ‘recht-toe-recht-aan’ eigenlijk.
Waarom kan dat niet met die motorsteun?
Zal je Topic maar eens goed gaan doorlezen.
Groet, Ron
Liefhebbers,
De CX staat al een tijdje in de werkplaats maar door de kou (heb kacheltje gekocht maar het was wat mij betreft niet leuk koud meer afgelopen weken) een tijdje de begonnen demontage van het blok stilgelegd maar nu weer begonnen. Alles is los met hulp van wat off-forum ondersteuning van Pascal (enorm veel dank daarvoor) en David (D’Oro) met uitzondering van de aandrijfassen. Als motorsleutelaar en ooit eens opgeleide fijnmechanisch techneut ben ik vast te voorzichtig maar voor ik morgen aan de slag ga met Moker en Koevoet (ja ergens gelezen op het forum) gooi ik het toch graag maar even in de groep.
1) ten eerste praat de manual van Olving een beetje vaag over het losnemen van de bovenste draagarm, wie kan me wat specifieker vertellen hoe en wat ik moet losnemen aan de wielophanging. Moer in wielnaaf is al los.
2) ten tweede het losnemen van de aandrijfassen zelf:
- Ik heb die haakjes van de rechter aandrijfas los en omgeklap, wat nu. Olving laat die mooie trekker zien die ik niet heb, wat is raadzaam?
- Linker aandrijfas heeft David me kort laten zien dat ik een bijtel ertussen moet zetten en van onder en boven (kan er niet echt bij) deze op spanning te zetten en dan met een tweede bijtel losslaan…..
Zoals aangegeven ik ben tot nu te voorzichtig geweest en beiden zijn nog niet los.
Graag wat ideeen deze aandrijassen los te krijgen zonder schade. Morgenochtend ga ik weer verder, zaterdag ochtend moet blok eruit om deze zondag weer terug te bouwen.
Bvd, Ron





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De ervaring leert intussen dat die meenemers behoorlijk vast kunnen zitten.
Makkelijker is gewoon de ashoek losmaken en de kruiskoppeling losnemen uit de meenemer.
Rechts gewoon trekken, moet lukken.
Succes Ron!
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb die boekjes van Olving altijd aardig vaag gevonden, meer geschreven voor de (erg) ervaren sleutelaar. Hier is een linkje naar de Haynes, alhoewel het erop lijkt dat die in die jaren niet zo erg uitleggerig was als later.
Dank Jaap en Pascal,
Haynes is stukken duidelijker.
Morgenochtend vroeg weer verder.
Groet, Ron
Even een update. Blok is eruit, drukgroep was inderdaad helemaal stuk. Koppeling- en drukgroep vervangen. Carter voetpakking vervangen en o-ring achter oliefilter huisje + oliefilter vervangen. Alleen nog 2 hoezen van de aandrijfas vervangen en zondag blok weer terug erin.
Groeten, Ron
Wederom een update. Alles is weer terug ingebouwd met uitzondering van de rechter aandrijfas en nog wat stekkertjes her aansluiten. Bij de rechter aandrijfas moest ik de stofhoes vervangen en daar ben ik een beetje vastgelopen. Is er een truc om de hoezen te vervangen? Of is er een ruilsysteem voor aandrijfassen of een goed gesorteerde sloperij?
Groeten,
Ron





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als de homokineet nog goed is zou ik gewoon de as meenemen naar een vriendelijk garagebedrijf.
Daar hebben ze een spreider op luchtdruk en dan gaat het allemaal wat makkelijker.
Betaal je er een klein bedrag voor, kun je weer.
Je kunt het ook zelf proberen: koop een ashoes en snij de hals van een oude PETfles.
Goed invetten en hoesje even laten ‘inweken’ in heet water.
Dan de hals over de koppeling en in één vloeiende beweging de hoes erover schuiven.
Makkelijker is de eerste optie…
‘Spirit of avant-garde’
We waren er bijna toen de nieuwe hoes inscheurde :-p Toen kreeg ik idd de tip met de pet fles aan de gang te gaan maar de optie een garage te bezoeken klinkt more sensible…. maar weer gaatje zoeken even garage te bezoeken.
To be continieud…
David (D’Oro) heeft een dergelijk tool dus daar ga ik asap even langs.
Groet, Ron
Yes, Le Fantome reed weer
Bij David (D’Oro) vanmorgen hoezen vervangen, met tooltje gaat het enorm simpel.
Ja reed, hij zweefde weer als vanouds maar ik ben bang dat ik nog een paar kleine elektrische zaakjes moet regelen. Kabeltje tussen dynamo en startmotor geeft onvoldoende spanning door en dat wist ik eigenlijk wel maar heb alleen het montagepunt ontroest en het kabeltje niet onderhande genomen, resultaat gestrand langs de A12 met lege Accu
Nog even wat elektra vragen, want het werkplaatshandboek heeft geen schema’s van een 2.0 RE en geen kleurenschema’s. Ben een maand bezig geweest en ben bij het demonteren onvoldoende oplettend geweest bij het lostrekken van de bedrading.
- ik heb een rood draadje onderuit mijn carbarateur hangen, wie o wie weet waar deze aan / naar moet?
- ik heb een blouwe draad zonder bestemming
- ik heb een groene en bruine draad die bij elkaar horen maar moeten deze aan / naar ?
- tenslotte zit er een sensor aan de zijkant van de tandkrans waar de koppeling tegen gemonteerd zit, waarheen moet het kabeltje / stekker?
Bij voorbaad dank,
Ron





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Even denken:
-Rood: da’s óf de carb-voet verwarming óf de plusaansluiting op je electromagnetische sproeier aan de zijkant van je carb.
-blauw: waar zit-tie?
Alle blauwe draden zitten rondom de thermoschakelaar in je radiateur, deze schakelaar regelt het in-en uitslaan van je ventilator(en).
-groen en bruin; ehmm….volgens mij moeten die in die grote zwarte multistekker bij je accu.
Mooi man dat het beestje weer loopt, hoeveel uur ben je al-met-al kwijt geweest en wat heb je allemaal vervangen?
‘Spirit of avant-garde’