verwarming hdi85 break exclusive
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 15 januari 2010 03:17 PM

Hallo allemaal,

de automatische verwarming van mijn xsaar werkt op zich wel goed, maar eenmaal op temperatuur vindt ie het moeilijk de ingestelde temperatuur vast te houden.
Dan moet ik er weer een streepje bijzetten…..dan verwarmt ie weer iets bij, maar daarna verliest ie toch weer de kontrole om het op een konstante temperatuur te houden.
Mijn vorige xsaar, ook een exclusive phase I, maar dan benzine, deed dat een stuk beter.
Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn met het konstant op temperatuur houden, of er verschillen merkbaar zijn tussen benzine en diesel xsaars, en wat evt een oorzaak (en dus ook oplossing) zou kunnen zijn van het niet goed vast kunnen houden van de ingestelde temperatuur.
En dat is wél zo comfortabel in deze jaargetijde! Alvast dank. X-mas

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 januari 2010 05:06 PM
  [ # 1 ]

Hier werkt de temperatuurregeling prima hoor. Eigenlijk geen klachten over.

Is het kleine roostertje naast het display van de boordcomputer schoon? Blaas daar anders eens flink doorheen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27938
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 januari 2010 09:41 PM
  [ # 2 ]

Mijn ervaring is wel dat ik hem tijdens de rit steeds wamer zet.
Meestal staat die dan na een tijdje wel tegen de 26 graden.

Op welke stand staat de roosterknop?
Als je hem meer naar de voorruit laat staan dan blijft het onderin de auto vaak koud, waardoor het ook koud aan voelt.
Ik heb hem de laatste weken vaak op de voeten staan (behalve in het begin), de warmte stijgt vanzelf op.

Het is natuurlijk zo dat in het begin de blower wat hoger staat om de auto op te warmen. Dat voelt dan lekker warm. Als de auto warm is gaat de blower in een lagere stand, dat voelt dan vaak wat anders. Daarom zet ik hem dan vaak wat hoger.

En zoals hierboven wordt gezegd het is wel belangrijk dat de sensor schoon is Wink

Profiel  
 
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 15 januari 2010 10:41 PM
  [ # 3 ]

Klopt inderdaad, het roostertje kan na verloop van tijd stoffig worden (zal em binnenkort met de stofzuiger even doen), maar dat heeft in t verleden het verschil ook niet gemaakt helaas.
Ik heb ook de vent-stand op onderwarmte staan de meeste tijd, maar na verloop van tijd voel ik toch echt koele lucht maar binnen worden geblazen.
En kan eigenlijk ook niet kloppen he Arjan dat het ding steeds hoger gezet moet worden…en weet dus van mijn andere xsaar dat t ook anders kan….zal dus wel ergens een oorzaak moeten zijn.
(zat zelf te denken dat misschien dat die hdi zó op zijn gemakje kan dat ie weinig warmte afgeeft) Ik laat weten wat t clean oplevert.

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27938
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 januari 2010 10:49 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat een HDi niet koeler blijft dan een benzine.
Er ziten wel een turbo op een die jongens worden toch best heet.

Goed bij mij gaat die met dit weer geen koude lucht blazen…

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 16 januari 2010 01:37 AM
  [ # 5 ]

Naar mijn idee werkt de verwarming in de auto net als thuis met de centrale verwarming.
Heeft de verwarming in de ruimte de temperatuur bereikt van de ingestelde hoogte van de thermostaat dan stopt de ketel met afgeven van warmte en wordt de radiator kouder ,alleen zit hier geen blower achter die de koelere lucht rond blaast.
Zakt de temperatuur in de auto wordt de hoeveelheid warmte die de kachel-radiator afgeeft weer hoger.
Dit was bij mijn auto goed merkbaar als ik hem op 18gr. had staan met de vorst,dan duurde het vrij lang voor de afgegeven warmte op een normaal nivo kwam.
De kachel gaf de maximale warmte tot de binnenruimte 18gr was en zakte daarna automatisch op de gevraagde temperatuur,wat dan wel koud aanvoelt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27938
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 januari 2010 10:17 AM
  [ # 6 ]

Dat klopt deels vind ik.

Als de auto op temp is gaat ook de blower op de laagste stand draaien.
Mijn ervaring is dat er op die lage stand nog wel degelijk warmte naar binnen wordt geblazen en zeker niet alleen koude lucht.

Als je hem op 18 heb staan dan voelt dat misschien wel zo.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de temp dus altijd vrij hoog heb staan, maar dat is ook omat ik nooit met een jas aan zit in de auto. Op de korte stukjes dat ik dat wel doe dan zet ik hem idd wel wat lager want met jas aan heb je wat minder hoge temp in de auto nodig.

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 16 januari 2010 02:54 PM
  [ # 7 ]

Dit gebeurt wel als de blower op auto staat.
De blower in mijn auto traploos regelbaar, en heb hem meestal op een vrij lage snelheid staan.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 januari 2010 02:23 PM
  [ # 8 ]

Achter het rooster naast het boordcomputerdisplay zit de temperatuursensor voor het interieur. Vlak na de kachelradiateur in het kachelhuis zit ook een temperatuursensor, deze meet de temperatuur van de lucht die het interieur ingeblazen wordt. De electronica regelt de rest, de blaassnelheid dus, en hoe ver de kachelkraan wordt geopend. Dat laatste bepaalt tot welke temperatuur de lucht wordt verwarmd voor deze ingeblazen wordt. In het geval van koelere lucht (airco) gaat de aircopomp meedraaien, de lucht wordt gekoeld en gedroogd en eventueel later dus weer verwarmd.

Lang verhaal kort, de vergelijking met een CV-installatie in je woning is zo gek nog niet.

Dat je na verloop van tijd de verwarming wat hoger neigt te zetten herken ik wel maar ik denk dat dat eerder een kwestie van gewenning aan de temperatuur is, niet een fout in de kachel. Schommelingen in de temperatuur kunnen wel weer veroorzaakt worden door verschillen in de belasting van de motor, bijvoorbeeld bij het oprijden of verlaten van de snelweg.

HDi’s zijn inderdaad veel efficiënter en warmen daardoor een stuk langzamer op. Om deze reden zijn er zelfs verwarmingselementen in het koelcircuit ingebouwd. De uiteindelijke temperatuur van het blok, het koelcircuit en dus de verwarmde lucht is hetzelfde als bij de benzinemotoren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
brickx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 02-02-2008

Gepost: 22 januari 2010 01:16 PM
  [ # 9 ]

Hallo,

ik heb helaas de laatste bijdrages niet via de mail binnengekregen!
Maar iig dank hiervoor.
Ik heb de sensor goed schoongemaakt met de stofzuiger, en dat lijkt wel enig effekt te hebben.
En de temp gewoon flink wat hoger zetten helpt ook, en in die regionen lijkt hij het wat beter vast te kunnen houden.
Voor de rest blijft ie t goed doen, maar is net afgekeurd wegens te dunne schijven Confused , das normaal,
maar ook vanwege ‘afbladderende verf op de richtigaanwijzerlampjes’
Knap van die gast dat ie dat kan zien, maar als je de verlichting ziet is t gewoon héél oranje, dus mm2-zeiken is ook een kunst nono
Maar dan haal ik maar gelijk de hele bumper af om al die $%^&lampjes; te vervangen (osram ultra life besteld, 3x langer leven als t goed is), en dan hoop ik dat ik er jaren niet naar om hoef te kijken.
(wel off topic, maar moest t even kwijt Wink  )
groeten, Brian.

we beginnen bij 168000

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook