Hoi allemaal,
Mijn CX 20 van 1985 verliest druppels lhm langs de zuiger in de linker achterveercylinder.
Ik neem aan, dat daar een keerring in zit. Is zo’n keering nog een beetje verkrijgbaar en hoe heet dat ding op zijn duits. Kan ik eventueel eens kijken bij CXbasis.de.
Thanks in advance.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Is mijn vraag nu zo onduidelijk? of is het een raar ongebruikelijk mankement dat niemand reageert?
Zal hem ook plaatsen onder de rubriek hydroliek.
jan.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb dan ook geen idee waar het nou lekt. Tussen het rubber en de cilinder, denk ik.
jan suburban schreef:
Zal hem ook plaatsen onder de rubriek hydroliek.
Hallo Garagestmarien,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het hele ding onder de auto uitgehaald en hij lekt tussen de zuiger en de cilinderwand.
Het komt dan in de (nieuwe)rubbermanchet terecht en lekt dan verder via de ontluchtingsslang.
Het is erg weinig, paar druppels na een paar dagen/nachten staan.
Enig idee?
jan.
En René ik begrijp dat ik een ernstige ovetreding heb begaan, maar beroep me op dommigheid / onwetendheid (best aannemelijk als je me kent) en kan je in ieder geval beloven het nooit…echt nooit meer te doen.
jan.
Geen probleem hoor.
Succes met oplossen!!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik weet het niet. Een keerring zit er niet echt in. Alleen een soort vilten ring, maar dat heb je dan zelf ook gezien, neem ik aan, bij het vervangen van het rubber.
Die klem zit wel gewoon goed vast? Hoewel er anders dus daar een lek zou zijn, als deze niet goed vast zit.
Er zit wel gewoon die draadklem op, neem ik aan en geen gewone slangklem.
Voorop gesteld dat ik geen hydrauliek expert ben maar een verwoed sleutelaar (die vaak zo’n cilinder in zijn handen heeft gehad): als ik je goed begrijp denk je dat het probleem bestaat uit een lekkage langs de zuiger. Dit is volkomen normaal: het hydraulisch systeem heeft altijd inwendige lekkages. Dit merk je bijv door het inzakken van de auto na enige tijd met motor uit. Deze lekkages worden echter verzameld in een (drukloos) retoursysteem dat weer uikomt in het LHM vat. Als het retoursysteem echter lek is zal er LHM naar buiten lekken. Vooropgesteld dat de veerbolpakkingring goed is en hier dus geen lekkage op treedt (hoge druk!) moet het probleem dus zitten in een kapotte retour slang, een kapotte aansluiting op de rubber manchet of een kapotte manchet.
Freek en Garagestmarien!
Het licht gaat opeens aan na het lezen van jullie reacties.
Ik dacht, dat dat rubber uitsluitend diende om stof en vuil buiten te houden en ik kreeg bij de montage de afdichting niet helemaal goed aan de kant van de wieldraagarm. Niet zo vreselijk dacht ik.
Die afdichting is dus toch van groot belang, omdat het rubbermanchet als een opvangzak dient.
Ga snel de boel weer uit elkaar halen en proberen juist te monteren.
Jan.
jan suburban schreef:niemand reageert?
Ik vind het vooral verbazend dat ik je eerste bericht van 17/1 niet eerder gezien heb. Ik weet niet of het voor anderen ook geldt, maar dat zou de betere verklaring kunnen zijn voor het gebrek aan reactie.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
No problem, ben nu toch geholpen !
jan