Hallo allemaal,
Na bijna een ton BX gereden te hebben en nu al weer een tijdje autoloos te zijn geweest krijg ik een ‘94 Xant 2.0i voor een vriendenprijs voor de voeten geworpen. Ik kan echter niet zo heel veel vinden over dit motorblok, het lijkt er op alsof de 1.8SX en 2.0 16v veel populairdere modellen waren. Wie kan mij meer vertellen over de uitrusting van dit model? Ook ben ik wel benieuwd naar ervaringen met dit 8-klepper motorblok (duurzaamheid, verbruik). Ik las dat deze modellen wel ‘s last hebben van slechte klepseals, klopt dat?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb voor mijn huidige XM 2.0 16v een 2.0i gehad. Het belangrijkste verschil vond ik terug in het prettige koppel bij lage toeren van de 8V. De 16 klepper wordt pas wakker als hij aardig op toeren is, maar dan komt hij ook echt los.
Persoonlijk vind ik de 8V een prettiger karakter hebben, op de een of andere manier net iets minder zenuwachtig.
Klepseals zijn vaak brak, en daardoor lusten ze wel een slokje olie. Ik moest bij 220.000km toch om de 1000km een litertje bijgooien. Maar goed, sommige nieuwe motoren nemen dat ook, en dat is dan heel normaal…
Hoe was het met benzineverbruik en de betrouwbaarheid?
Verbruik ligt ook grotendeels aan de bestuurder, uiteraard… Mijn BX crisis-diesel deed 1 op 19 - 1 op 21, maar in zo’n crisis-diesel leer je ook wel rustig rijden
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De 16v ervaar ik als iets zuiniger. Althans, de 16V verbruikt evenveel op LPG als de 8V op benzine. Ik vind het beiden betrouwbare blokken, nimmer problemen mee gehad.
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006
- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Mijn ervaring met beide motoren is dat de 8V iets zuiniger rijd dan een 16V
Bij de 16V zat ik op een gemiddeld verbruik van 9,8 liter per 100 km
en bij de 8V gemiddeld op de 10,3 liter per 100 km.
En zoals Patje ook al aangaf is het karakter van de 8V iets prettiger dan de 16V.
Met vriendelijke groet
Jeroen
Bedankt voor de reacties tot nu toe
Ik ga mij eens beraden…
Meer gebruikerservaringen natuurlijk welkom!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Is dit model overigens voorzien van Hydractive II? (Het is een 1b, september ‘94)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
In 94 zijn volgens mij nog de oude type klepseals gebruikt, degene die kwalitief niet zo best waren. De conditie van de seals hangt ook van de km-stand af, bij te weinig kilometers, drogen ze uit.
De seals zijn te vervangen (met speciaal gereedschap), zonder dat de kop eraf moet, kun je meteen de D-riem doen en de kleppen stellen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Overigens nam het olieverbruik bij mij behoorlijk af naarmate ik er meer in ging rijden en een goede olie gebruikte. Voor de aanschaf had ze een tijd stil gestaan.
Deze staat ook al een tijd stil. Ze staat in de weg (en dat geeft onderhandelingsruimte )
Ik lees nu net dat de aanjager het niet doet met lopende motor. Contactslotprobleem denk ik dan?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Nee, is vaak de koolborstels van de aanjager, demonteren en schoonmaken en je kan er weer tegenaan.
In het ergste geval een setje nieuwe borstels erin knutselen voor een paar euro.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb geen ervaringen met de 2.0 op dit moment, maar ik heb wel in een Xantia 1.8 16V gereden en in de 1.8 8v, en nu ook een 1.8 8v gekocht. 8V vond ik vele malen lekkerder rijden dan de 16v. Behoorlijk wat meer trekkracht onderin, en dat rijdt erg fijn al zeg ik het zelf.
Over het verbruik, je kan dit draadje eens doorneuzen: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=295
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo, bedankt voor de link! ‘s even snuffelen.
Over de aanjager, met de sleutel op ‘contact’ doet hij het wel.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Alleen op contact werkt de aanjager wel? oh wacht effe, je heb geen airco neem ik aan, dan doet deze het alleen met draaiende motor. Als je geen airco heb en deze doet het alleen op contact, dan is het contactslot inderdaad de eerst aangewezen boosdoener.
Geen airco inderdaad
Het leek me al sterk dat een aanjager met rotte koolborstels het opeens wel zou doen met de sleutel op contact
Maar goed, nu eerst maar ‘s wachten op meer informatie zoals o.a. leeftijd/kms distributieriem.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nu ik toch aan het linken ben, hier staan vele topic’s over een slecht functionerende aanjager: http://www.xantiaclub.net/forum/viewforum.php?f=8
Wellicht staat er een soortgelijke situatie beschreven.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”