1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vanaf welk organr, 2.1 TD met dieselmanagement?
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 januari 2010 12:47 PM

Ik bezit een tweetal 2.1 TD Breaks in de Ambiance uitvoering.
De dagelijks gebruikte organr. 5740 heeft nog geen dieselmanagementsysteem, de donor organr. 5817 al wel.
Nu is bij deze laatste de motor al een keer vervangen door een nieuw exemplaar.

Ik overweeg de motor uit de donor, dus met dieselmanagement, km-stand ca. 200.00, te plaatsen in de dagelijks gebruikte, km-stand 393.000, zonder dieselmanagement.
Het lijkt nu of dit niet gaat lukken vanwege verschillen in de kabelboom, welke over de motor loopt.

Vanaf welk organr. wordt de 2.1 TD met dieselmanagement gemonteerd?
Als dit hoger is dan 5817, dan is hetgeen ik wil al eens bij de donor uitgevoerd en moet dit nu ook weer lukken.
Wie heeft overigens hiermee al ervaring opgedaan en wat zijn de de aandachtspunten?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 januari 2010 09:04 PM
  [ # 1 ]

Als je foto’s plaats kan ik je zo vertellen welke management heeft en welke niet.
vanaf welk orga nummer kan ik je niet zeggen helaas, volgens mij is het vanaf ‘96 ?
Mocht je dat dieselblok met management overhouden, wil ik deze graag van je overnemen Smile evt. ook wel zelf uitbouwen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 januari 2010 11:57 PM
  [ # 2 ]

Ik weet dat mijn donor orga 5817 nu, na montage van het nieuwe blok, uitgevoerd is met dieselmanagement.
Ik wil alleen weten of dit origineel, dus met het 1e blok, ook zo was.
Als dit namelijk niet zo was, dus zonder, dan gaat mijn plan lukken en kan ik het blok met dieselmanagement zo in de 5740, de dagelijks gebruikte, overbouwen.
Blijft dus mijn vraag: vanaf welk organr. is een 2.1 TD vanaf fabriek uitgevoerd met dieselmanagement?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 januari 2010 12:56 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij hebben alle Type 1’s geen motormanagement, gewoon een mechanische diesel dus. Gezien jouw organr’s heb jij Type 1’s en omdat je het over Ambiance hebt zijn beide Type 1’s en dus beide origineel zonder motormanagement geleverd.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 januari 2010 02:45 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat jeje vergist met je management. Waarschijnlijk bedoel je dat je ene pomp een stekkertje bovenop heeft zitten voor je EGR klep en de andere niet.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 06:07 PM
  [ # 5 ]

Ik weet zeker van niet.
De donor 5817 heeft begin 2003 een nieuwe motor gekregen, een exemplaar met dieselmanagement, uitgevoerd door Renard, zij hebben deze XM altijd in onderhoud gehad.
Er zitten nu dus drie ECU’s in de kast: ABS, Hydractive en dieselmanagement.
De 5740 heeft maar twee ECU’s: ABS en Hydractive.

Ik ben momenteel de donor aan het demonteren, heb ondertussen de multisteker onder het LHM-voorraadvat gevonden.
Zover ik nu kan beoordelen, kan ik gewoon de kabelboom over de motor, welke in dit geval doorloopt naar de ECU en de EGR-pomp? (rechtsvoor achter de voorbumper), met de motor meeverhuizen naar de 5740.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 06:19 PM
  [ # 6 ]

Vraag 2 is, of je dit moet willen. De Lucas pompen gaan vaak lekken, en gebruikte exemplaren zijn er niet veel meer. Revisie van de pomp is dan de enige (dure) oplossing.

Maar goed, dit is slechts mijn mening..

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 januari 2010 07:07 PM
  [ # 7 ]

Nou snap ik je vraag echt niet meer.
Los van t feit dat de EGR versie ook alleen een lullig computertje heeft in de bak, vat ik het ff samen zoals ik t begrijp;

Beide auto’s hadden bij vertrek van de fabriek geen management maar een mechanische pomp.
in 2003 is in 1 van beide omgebouwd naar een elektrisch management.

Nu wil je de andere die nog een mechanische pomp heeft ombouwen naar elektrisch maar je weet niet of dat gaat lukken omdat deze niet voorbereid is om een elektrisch management?

Dat was die andere ook niet, dat is gewoon stukje huisvlijt geweest.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 januari 2010 07:17 PM
  [ # 8 ]

Kan je niet een foto van beiden maken? Foto’s zegt meer dan 1000 woorden en dan kan ik je zo verder helpen Smile Ik probeer je niet dwars te liggen maar de probleemomschrijving / wens is niet zo helder.
Als je moeite hebt met foto’s plaatsen mag je ze ook wel mailen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 januari 2010 07:55 PM
  [ # 9 ]
Brian schreef:

Volgens mij hebben alle Type 1’s geen motormanagement, gewoon een mechanische diesel dus. Gezien jouw organr’s heb jij Type 1’s en omdat je het over Ambiance hebt zijn beide Type 1’s en dus beide origineel zonder motormanagement geleverd.

Mijn eertse XM was een vroeg type twee met een gewone dieselpomp .

Zal wel een overgangstype geweest zijn , want elke keer ik onderdelen nodig had waren deze verkeerd !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 januari 2010 08:38 PM
  [ # 10 ]

Ik vermoed dat ze ergens eind 95, begin 96 over zijn gegaan naar EPIC Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 08:57 PM
  [ # 11 ]

Dat herken ik wel.

Mijn vorige 2.1td (die overigens weer te koop lijkt te staan zag ik op MP) was een 1996 (maar gebouwd in juli 1995) 2.1td en ook met een mechanische pomp.

Vraag aan Matthijs: Wat is jou mening over wel/geen diesel management? Jij weet imeers veel over de 2.1td Smile

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 09:26 PM
  [ # 12 ]

@ Matthijs

Hierbij nog enige verduidelijking.
Ik bezit een tweetal 2.1 TD’s, nr. 1 wordt dagelijks gebruikt en nr. 2 is de donor.

Nr. 1 ORGA 5740, aangeschaft in 02-05 met 240k km’s en nu 393k km’s, heeft als motor een P8B (XUD 11 ATE/L) met een Bosch-pomp en EGR, dus geen dieselmanagement, maar ook geen lullig computertje (sorry Matthijs).
In de bak twee ECU’s, ABS en Hydractive, voor de rest leeg.

Nr. 2 ORGA 5817, in 10-09 aangeschaft, met defecte versnellingsbak, het geheel nu 416k km’s, maar met een jong hart, minder dan 200k km’s, want in 2003 is de motor vervangen door een nieuwe, nu met dieselmanagement.
In de bak dus drie ECU’s.
Ik weet ondertussen dat deze XM origineel ook geen dieselmanagement had, want het is een serie 1.
Nog niet bekend is of de nieuwe motor een PHZ (XUD 11 ATE/Y), dus met een Bosch-pomp of een P8C (XUD 11 BTE/L3, dus met een Lucas EPIC-pomp is (is dit overigens makkelijk te zien aan de pomp?).
Ik weet dat het motorplaatje aan de voorzijde zit, maar waar precies?

Gezien het feit dat nr. 1 op leeftijd raakt en een lekke turbo heeft (dus APK-afkeur), maar de koets nog helemaal gaaf is, overweeg ik een levensverlengende ingreep door de motor uit nr. 2 in nr. 1 te bouwen.
Uit reacties begrijp ik dat dit in het geval van een Lucas-pomp misschien niet aan te raden is.

Ik heb dus enkele opties:
1. ik bouw alleen de turbo over van 2 naar 1;
2. in het geval van een PHZ in 2: ik bouw deze motor in zijn geheel in 1;
3. in het geval van een P8C in 2: ik gebruik alleen het draaiende gedeelte van 2 door de Bosch-pomp van 1 te monteren ( in dit geval hou ik dus een goede Lucas EPIC-pomp inclusief ECU over, liefhebbers?);
4. in het geval van een P8C: ik bouw deze motor in zijn geheel in nr. 1, met het risico op termijn tegen een dure revisie van de pomp aan te lopen.

Mijn oorspronkelijke vraagstelling was dus om uit te vinden of nr. 2 vanuit de fabriek met of zonder dieselmanagement was uitgevoerd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 januari 2010 10:44 PM
  [ # 13 ]
René Jongejan schreef:

@ Matthijs

Hierbij nog enige verduidelijking.
Ik bezit een tweetal 2.1 TD’s, nr. 1 wordt dagelijks gebruikt en nr. 2 is de donor.

Nr. 1 ORGA 5740, aangeschaft in 02-05 met 240k km’s en nu 393k km’s, heeft als motor een P8B (XUD 11 ATE/L) met een Bosch-pomp en EGR, dus geen dieselmanagement, maar ook geen lullig computertje (sorry Matthijs).
In de bak twee ECU’s, ABS en Hydractive, voor de rest leeg.

Ik had een diesel met een boschpomp en EGR en die had een schakeleenheid in de bak zitten. Die reageerd op de sensor op de pomp (3/4 of meer gas geven) en een extra map sensor bij de accubak (om te meten of er genoeg turbodruk was).

Nr. 2 ORGA 5817, in 10-09 aangeschaft, met defecte versnellingsbak, het geheel nu 416k km’s, maar met een jong hart, minder dan 200k km’s, want in 2003 is de motor vervangen door een nieuwe, nu met dieselmanagement.
In de bak dus drie ECU’s.
Ik weet ondertussen dat deze XM origineel ook geen dieselmanagement had, want het is een serie 1.
Nog niet bekend is of de nieuwe motor een PHZ (XUD 11 ATE/Y), dus met een Bosch-pomp of een P8C (XUD 11 BTE/L3, dus met een Lucas EPIC-pomp is (is dit overigens makkelijk te zien aan de pomp?).
Ik weet dat het motorplaatje aan de voorzijde zit, maar waar precies?

Dit moet dus een Lucas EPIC pomp zijn, want dat is de enige pomp die wordt aangestuurd met een ecu.
[qoute]
Gezien het feit dat nr. 1 op leeftijd raakt en een lekke turbo heeft (dus APK-afkeur), maar de koets nog helemaal gaaf is, overweeg ik een levensverlengende ingreep door de motor uit nr. 2 in nr. 1 te bouwen.

Uit reacties begrijp ik dat dit in het geval van een Lucas-pomp misschien niet aan te raden is.

Ik heb dus enkele opties:
1. ik bouw alleen de turbo over van 2 naar 1;
2. in het geval van een PHZ in 2: ik bouw deze motor in zijn geheel in 1;
3. in het geval van een P8C in 2: ik gebruik alleen het draaiende gedeelte van 2 door de Bosch-pomp van 1 te monteren ( in dit geval hou ik dus een goede Lucas EPIC-pomp inclusief ECU over, liefhebbers?);
4. in het geval van een P8C: ik bouw deze motor in zijn geheel in nr. 1, met het risico op termijn tegen een dure revisie van de pomp aan te lopen.

Mijn oorspronkelijke vraagstelling was dus om uit te vinden of nr. 2 vanuit de fabriek met of zonder dieselmanagement was uitgevoerd.

Turbo van 1 en 2 zullen niet hetzelfde zijn indien het echt 2 verschillende blokken zijn, er zit verschil in de turbo’s qua montage.
Lekkende turbo? Scheur in t turbinehuis dan ?

Ik heb hier 2 turbo’s liggen van het oude type. trouwens nog wel veel meer aan inlaten,buizen, etc.
Mocht je besluiten om het spul orgineel te houden of de EPIC pomp over te houden of wat dan ook, zoals eerder gemeld; deze wil ik wel van je overnemen. Compleet blok, of alleen de pomp.
Ruilen tegen de turbo’s mag ook.
Ik zit heel erg te twijfelen om over te gaan naar een mechanische pomp ipv Lucas pomp, mede omdat je er geen reserve voor gaat vinden en voor de mechanische wel. Dus als jij nu het tegenovergestelde gaat overwegen, moet je je wel even achter de oren krabben Wink
De blokken kunnen 6 ton halen. Dan zijn de hydrolische stoters de eerste die gaan zeuren, nog niet eens de zuigers, kruk of andere draaiende onderdelen. Dus 4 ton hoef je je geen zorgen over te maken.
Heb je momenteel al indicaties dat je blok niet lekker is dan?

Persoonlijk zou ik lekker die turbo vervangen en weer lekker verder cruisen Smile Stukken minder werk.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 januari 2010 11:25 PM
  [ # 14 ]
wbogaerts schreef:
Brian schreef:

Volgens mij hebben alle Type 1’s geen motormanagement, gewoon een mechanische diesel dus. Gezien jouw organr’s heb jij Type 1’s en omdat je het over Ambiance hebt zijn beide Type 1’s en dus beide origineel zonder motormanagement geleverd.

Mijn eertse XM was een vroeg type twee met een gewone dieselpomp .

Zal wel een overgangstype geweest zijn , want elke keer ik onderdelen nodig had waren deze verkeerd !!

Walter

Dat alle T1’s mechanish waren wil niet zeggen dat alle t2’s dat niet waren Wink Mijn te koop staande TD is ook een T2 en heeft ook een mechanische diesel.

Volgens mij is de overgang geweest bij modeljaar ‘97, dus ergens mei-juni-juli 1996.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 11:37 PM
  [ # 15 ]

Wat zijn de verschillen in de turbo’s dan?
Op het eerste gezicht kan ik geen verschillen zien in de turbo’s, gemonteerd in nr. 1 danwel nr. 2.
Als ik op http://www.hbase.nl zoek op een turbo voor een serie 1 2.1 TD of een serie 2 2.1 TD, krijg ik hetzelfde nummer van de Garret turbo, deze zou geschikt zijn voor alle bouwjaren 2.1 TD, ook voor de Peugeot 605, zie http://start.mijngrossier.nl/catalog/toepassing.aspx?an=465429-0001&ag=150

Voor wat betreft de hydraulische klepstoters, deze klacht heb ik al gehad, gewoon 2 blikjes Wynn’s Hydraulic Valve Lifter Concentrate, zie http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768, toevoegen en alles is weer stil.
Deze problemen worden veroorzaakt door vuil op de zitting van het kogeltje in de klepstoter.
Dit spul lost het vuil op en spoelt het weg.

Ga morgen eerst kijken welk motortype er in nr. 2 ligt.

To be continued!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook