1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Krakende Schokbrekers Achter; LHM Bijvullen
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 23 januari 2010 05:58 PM

Beste BXers en Citroenners,

ik heb een paar maanden geleden een fantastische BX cannes gekocht en heb hier reeds een hoop plezier van gehad. Met kerst een klein beurtje gegeven en er alleen even mee naar de Provance gereden. Nu heb ik sinds gister alleen last van krakende schokbrekers achter tijdens hard remmen. Nu heb ik het LHM peil gecontroleerd en dit is iets onder niveau (ook is het donker groen, dus denk tijd voor verse olie).

Hebben de krakende schokbrekers achter en het lage LHM niveau met elkaar te maken?

En is het zelf bij te vullen of toch beter om dit te laten doen?

Verder is de LHM indicator op het dashboard nog niet opgelicht (hij doet het wel), dus ik hoop dat ik nog op tijd ben.

Groet,
Camiel du Saar
een tevrede rijder

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 23 januari 2010 06:10 PM
  [ # 1 ]

Nee, krakende schokdempers hebben niets te maken met een laag LHM peil. Waarschijnlijk zijn het de lagers van de achterdraagarmen. Kun je controleren door op je parkeerplaats een paar keer (met draaiende motor) de hoogteverstelling tussen min en max te varieeren. Betekent niet dat je altijd iets zult horen.

LHM bijvullen kun je prima zelf doen, het is geen rocket science. Gewoon auto met draaiende motor in hoogste stand en bijvullen tot de paraplu tussen de min en max streep zit.

Overigens is het geen drama als je peil een keertje laag is. Sterker nog, ik had ruim een half jaar een lekkage aan m’n systeem en vulde pas bij als ‘t echt nodig was. Zodra m’n stuurbekrachtiging uitviel in snelle bochten en zo. Ja, gewoon lui en geen zin om ‘t te fixen. Maar stuurbekrachtiging heb je natuurlijk niet op een 1.4 dus is het beter om iets voorzichtiger te zijn.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 23 januari 2010 06:23 PM
  [ # 2 ]

Hoi Alcyone,
dank voor de snelle reactie. Het bijvullen wordt een leuke klus voor volgend weekend, de lagers van de achterdraagarmen is iets minder goed nieuws. Als de wagen van lage stand naar hoog gaat, vooral als hij stil heeft gestaan en helemaal op de grond ligt, dan hoor je af en toe wat getik/ geping. ik dacht dat het de veren waren, lagers zou idd kunnen. Ik zal erop letten of het erger wordt.

groet,
camiel

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 23 januari 2010 06:33 PM
  [ # 3 ]

Ik denk niet dat ‘t de veren zijn…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 23 januari 2010 06:38 PM
  [ # 4 ]

Kans is klein ja Smile. Gekraak bij de achterophanging zal waarschijnlijk door de lagers komen.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 23 januari 2010 06:38 PM
  [ # 5 ]

Wat Harm schrijft, de achterveerpoten van een BX kunnen eigenlijk niet kraken, de voorveerpoten wel. Dat is weer een heel ander verhaal.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 23 januari 2010 06:44 PM
  [ # 6 ]

ik dacht dat als je lagers versleten zijn er een geluid ontstaat als een soort zoem of knars tijdens het rijden (dus onafgebroken) Dit is alleen als de auto ver in of uit veert tijdens hard remmen. Maar iig bedankt voor de tips

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 23 januari 2010 07:03 PM
  [ # 7 ]

Dat zoemen hoor je als je wiellagers kapot zijn; draagarmlagers kraken wanneer de wagenhoogte verandert - bijvoorbeeld bij het remmen. Vaak hoor je dit extra goed in bochten omdat er dan net wat meer kracht op de lagers komt te staan.

Getik wat je hoort tijdens het omhoogkomen kan heel goed van de drukregelaar komen, in dat geval komt het geluid vanaf de voorkant van de wagen. Dat is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken, zolang het tikken niet te snel achter elkaar gebeurt.

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 23 januari 2010 07:39 PM
  [ # 8 ]

Voor is er niks aan de hand qua tikken, dan dus de lagers van draagarm. Enig idee hoeveel dat gaat kosten?

Profiel  
 
Gepost: 23 januari 2010 07:43 PM
  [ # 9 ]

Weet je een klein beetje hoe je BX in elkaar zit Camiel? Schokbrekers en veren zoals bij een reguliere auto zitten er niet op namelijk. Je achterdraagarmen draaien op een lager aan de kant waar ze aan de carrosserie vastzitten (zodat ze kunnen bewegen en het wiel laten in- en uitveren). Deze lagers maken dus alleen een heen en weer draaiende beweging over een gedeelte van het lager, zeg maar een schommelbeweging. Hierdoor kunnen ze EN geen zoemend geluid maken (ze draaien immers niet) en slijten ze op een gegeven moment door een gebrek aan smering en de belasting van steeds hetzelfde stukje.

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 25 januari 2010 03:14 PM
  [ # 10 ]

Draagarmlagers laten vervangen kan voor 110 euro per kant bij Hegru in Veldhoven. Mocht je niet heel erg in de buurt van Eindhoven wonen: Er zijn als ik me niet vergis meer plaatsen in Nederland waar het voor niet al te veel gedaan wordt, daar kan een ander forumlid je vast mee verder helpen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 januari 2010 04:20 PM
  [ # 11 ]
Alcyone schreef:

LHM bijvullen kun je prima zelf doen, het is geen rocket science. Gewoon auto met draaiende motor in hoogste stand en bijvullen tot de paraplu tussen de min en max streep zit.

Zelf zou ik het doen in de laagste stand en het paraplutje negeren (dat zit er tijdens het vullen toch niet op). LHM vat BIJNA vol gooien (i.v.m. de voorraadbol), dop er terug op, klaar.

Voorraadbol kan je handmatig drukloos maken, maar misschien is het beter als iemand even aan Camiel laat zien hoe dat moet.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 25 januari 2010 04:22 PM
  [ # 12 ]

Hoe bedoel je, dat zit er tijdens het vullen toch niet op? Kijk nog maar eens onder de kap van Criezel 2 dan Smile


Verder ben ik ‘t er niet mee eens dat je dat vat helemaal vol moet plempen. Dat wij niet wakker liggen van grote plassen LHM op straat in bochten wil niet zeggen dat de rest dat ook zo voelt Wink

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 25 januari 2010 04:35 PM
  [ # 13 ]

De dop en vlotter zijn naar mijn weten twee verschillende dingen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 januari 2010 04:41 PM
  [ # 14 ]

Zometeen maar eens onder de kap kijken dan red face

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
camiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 11-11-2009

Gepost: 25 januari 2010 06:02 PM
  [ # 15 ]

Ik heb van de vorige eigenaar te horen gekregen dat de LHM zo een 3 jaar geleden ververst is en het tijd zou kunnen zijn om het te verversen. Tevens is het gekraak de lagers. kosten 175 per kant bij DS service in Amsterdam. Iemand een tip voor een andere goede/ goedkope garage?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook