Dames en Heren!
Jaren terug was ik hier al met mijn eigen Visa, mijn vader’s GSA en m’n ZX.
Ergens zal ik me wel voorgesteld hebben, maar een keer extra kan geen kwaad.
Ik ben Stijn uit ‘t Limburgse. Autoliefhebber met een voorliefde voor Frans, Engels en Zweeds.
Heb nu zelf een Opel Astra die prima bevalt, maar het hart klopt Oldtimer.
Tot mijn grote vreugde heeft m’n vader een betaalbare Visa ergens uitgehaald en daar gaan we ons natuurlijk over ontfermen.
Er is een hoop te doen aan deze Visa, maar laat ik beginnen met het goeie nieuws;
HIJ RIJDT GEWELDIG!
Ik heb jaren terug een Visa 4 cylinder gehad die naar mijn idee in prima staat was. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat deze gewoon beter is. Hij schakelt beter en stuurt scherper. Hij klinkt ook ontzèttend gezond. Het zou echt een topauto zijn, ware het niet dat hij er eigenlijk gewoon helemaal niet uit ziet.
Na enig polishen is het exterieur eigenlijk best toonbaar:
Deukje op ‘t voorspatbord
Rot plekje aan de linkerdorpel
En het plasticwerk is wat creatief vastgezet
Maar ‘t glimt en staat goed op de wieltjes.
So far so good.
Dan het interieur. Houdt iedereen zich even vast?
Dakbekleding: Dood
Stickers, snel eraf gehaald!
Stoelen. Dood. Vloer: Nu brandschoon en ontdaan van tig lagen matten.
Achterbank: Dood.
Rechterbuitenspiegel… Hee! Een rechterbuitenspiegel!
Toeter: Vrut… pup… miep… wrie… Even nagekeken en nu doetie overtuigend: TOEEET!
Zo’n ‘go baby go’ knop is erg gaaf, maar lijkt nergens op. Nieuw contactslot is geen overbodige luxe!
De startprocedure is al vastgelegd op Video:
http://www.youtube.com/watch?v=1mVuQEl2ZbQ
Hele klokkenhuis wordt bij elkaar gehouden met een elastiek
Deze warboel is nu ingekort tot
- Continue
- Aarde
- Antenne
- Speaker L
- Speaker R
Gaat een mooie ouwe flipse radio met cassettes in.
Hoe krijgen ze het dash zo lelijk!?
6:00, 6:15, 6:30, 6:45, 6:00, 6:15… Ergo; Kleine wijzerke staat stil
Een hele spiegel!
Brrrrr
Lampje wil niet aan…
Totdat je de deur open doet, maar de schakelaar verbindt bar weinig.
Dat schreeuwt om een mooi rood/wit Citroën Logootje.
Ergo: Lekker rijdend autootje met veel, relatief eenvoudig werk.
To do list
- Dorpeltje lassen
- Roest schuren, bijwerken, verven
- Deukjes eruit werken (sommige gingen al met een klein duwtje)
- Puntjes en bougies checken en opnieuw afstellen (stationair is top, maar hij houdt wat in)
- Stoelen vervangen
- Bank vervangen
- Plafond vervangen
- Bakje rond de klokken vervangen
- Rechterbuitenspiegel vervangen
- Contactslot vervangen
- Stuur vervangen
- Knipperlichtsysteem controleren (werkt soms wel soms niet, probleem zit in de waarschuwingslicht-knop)
- Deurpanelen voorin reinigen
Het is even werk, maar lijkt me niet belachelijk duur en met wat geluk hebben we dan weer een knap visaatje.
Het moge duidelijk zijn: Ik moet op zoek naar onderdelen…
Morgen meer foto’s bij daglicht.
Er moet ongetwijfeld nog meer gebeuren.
Zo schiet me nu te binnen dat de panelen waar de speakerroosters in zitten, achterin, ook gaar zijn. Hangen los en de roosters zijn kapot.
Nog even voor de compleetheid, deze radio komt erin:
Ben, naast autoliefhebber, verstokt budget-audiofiel (audiolab amp, IMF speakers). In de auto vind ik het echter al snel goed. In mijn Opeltje zit ‘t standaard spul dat helemaal niet verkeerd klinkt, met een Pioneer MD radio. In de Visa zat een vrij dikke half jaren ‘90 Pioneer CD-radio die ik wel bewaar, maar er komt een meer passend exemplaar in .
Tot zover!
Leuk ding! Succes met opkalefateren, het is wat werk, maar dan heb je er snel een hele mooie Visa voor terug
Het is absoluut haalbaar en aangezien ‘ie technisch goed is en qua carrosserie absoluut niet hopeloos, moet ‘t wel goed komen.
Hoop dat de prijzen van de onderdelen wat meevallen.
En binnenkort eens kijken hoe we dat met ‘t dak gaan doen. Hele plaat eruit en opnieuw bekleden lijkt me ‘t handigst…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gefeliciteerd en welkom terug!
Dit keer geen Bleu Celeste maar Bleu Uzès…
Het opkalefateren moet wel slagen, ik ben alleen een beetje huiverig voor de rommel om het contactslot, of ze niet alle draden verknipt hebben…
Je doet er wel verstandig aan om goed rond te zoeken naar een visasloper in de buurt, desnoods aan de kant van de belgische grens.
Die contactsloten zijn op zich ook nog niet zo moeilijk te krijgen, maar wel grote verschillen in prijs.
V.w.b de stuurkolom heb je ook weer een voordeel, de beplating is van zwartachtig plastic en is in de meeste c15`s wel te vinden.
Halfords verkoopt heel erg mooie maar wel dure stoelhoezen die schitterend aansluiten bij het blauwe dash en vloerbedekking, setjes zijn 60 euro.
Wow, een echte flips met turnolock voorkeuze!! Dat is toch wel vrij uniek tegenwoordig, zaten in de duurdere middenklassewagens toendertijd, extreem duur toen.
Vergeet ook niet om even je carburateur na te lopen, daar kan ie ook vreselijk van gaan inhouden…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Maurice van Mourik schreef:Gefeliciteerd en welkom terug!
Dit keer geen Bleu Celeste maar Bleu Uzès…
Haha, dag Maurice! Ik denk ‘kan ‘m wel via Hyves een berichtje sturen, maar hier ziet ‘ie ‘t ook’.
Tja, de olie kruipt waar ‘ie niet gaan kan hè... Dus toch weer een Visa.
Officieel is deze trouwens van de vader des huizes, maar je weet hoe dat gaat. Staat straks natuurlijk in mijn garage.
Het opkalefateren moet wel slagen, ik ben alleen een beetje huiverig voor de rommel om het contactslot, of ze niet alle draden verknipt hebben…
De bedrading is op zich nog origineel, alleen ‘verlengd’ met een kroonsteentje. Is dus zonder al te veel moeite origineel te krijgen.
Je doet er wel verstandig aan om goed rond te zoeken naar een visasloper in de buurt, desnoods aan de kant van de belgische grens.
Weet je die matte bordeauxrode nog die er stond toen jij hier je Visa kwam halen? Staat er nog steeds…
Een sloper is natuurlijk in zo’n geval het beste idee. Maar ik weet niet of we de moeder des huizes zo gek krijgen dat die hier ook nog ergens mag staan. Er staat ook nog een ‘85er Daihatsu, een ‘84er Renault Fuego, een ‘83er Citroën GSA en mijn ‘96er Opeltje (dat, als enige, nu niet rijdt…).
Die contactsloten zijn op zich ook nog niet zo moeilijk te krijgen, maar wel grote verschillen in prijs.
Waar moet ik aan denken?
V.w.b de stuurkolom heb je ook weer een voordeel, de beplating is van zwartachtig plastic en is in de meeste c15`s wel te vinden.
Een bruine mag ook, maar origineel zou wel leuk zijn. C15 is een goeie tip. Die zie je toch beduidend meer.
Halfords verkoopt heel erg mooie maar wel dure stoelhoezen die schitterend aansluiten bij het blauwe dash en vloerbedekking, setjes zijn 60 euro.
Nou weet ik niet hoe ‘t met de Visa prijzen zit. Maar voor mijn Renault 5 kocht ik een GTL (luxe) interieur voor vijf tientjes. Banken en stoelen. Visa’s zijn natuurlijk wat zeldzamer, maar is het niet de moeite waard om, in plaats van 60 euro uit te geven aan een set hoezen, een set nette stoelen te zoeken?
Wow, een echte flips met turnolock voorkeuze!! Dat is toch wel vrij uniek tegenwoordig, zaten in de duurdere middenklassewagens toendertijd, extreem duur toen.
Je had nog één duurder exemplaar, die had een soort verkeersinformatiedienstgeval ingebouwd.
Mijn turn-o-lock lag zonder draaiknopjes, nieuw (!) in doos op de rommelmarkt. Mocht mee voor vijftig cent. Knopjes moeten wel lukken, die zitten ook op de goedkopere radio’s uit die tijd.
Vergeet ook niet om even je carburateur na te lopen, daar kan ie ook vreselijk van gaan inhouden…
Logisch natuurlijk. Maar we hebben de bougies en puntjes nog niet bekeken, dus eerst eens zien hoe die ‘t doen. Ook meldde mijn vader een loshangend ‘stangetje’ bij de Carburateur, heb nog even geen idee wat dat precies is. Verder hangen er her en der wat loze vacuümslangen die, als je ze weg haalt, niets uitmaken voor het rijden. Ergens moet daar dus ook iets niet kloppen. Sowieso mag het hele slangenwerk wel vervangen. Binnenkort even een paar meter bij Brézan halen.
Ik ga, na de koffie, buiten wat foto’s maken van de ergste roest en van ‘t blokje. Ook maar gelijk wat exterieurfotootjes, tis nu licht.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hier wat keuze aan contactsloten:
http://www.autex.nu/shop/product.php?productid=5896&cat=1625&page=1
http://www.autex.nu/shop/product.php?productid=4810&cat=1625&page=1
Deze sloten zijn relatief goedkoop, maar als je toch een sloop vindt die een visa/c15 heeft kun je daar mooi ff mee stoeien.
Of iemand hier heeft nog iets liggen
Je hebt natuurlijk kans dat je ergens een setje stoelen vindt, echter, erg moeilijk te vinden en ook vrij snel weer kapot, rotkwaliteit… voor 60 euro vrijwel onmogelijk, lees: vrijwel.
Kijk ook nog eventjes naar je luchtfilter en je brandstofpomp, zijn ook verdacht en gezien de “reinheid” van het autootje zou ik als eerste de luchtfilterbak openschroeven.
Die vent van garage Coenen is “verrückt” is al eens meer over geschreven hier, die bruine 11Super-E staat er ook nog?
Stond er binnen ook niet nog een visa?
Gezien de hoeveelheid visa`s daar stamt zijn voorraad uit de tijd dat de visa nog redelijk courant was!
Grote kans dat je zoektocht slaagt voor een zwart plasticsetje,neem ook bij het slopen gewoon alle schroeven en torx-en mee die je bij het demonteren overhoudt, komen altijd van pas.
Je doet er het beste aan om gewoon het hele sloopgeval ter plekke te kannibaliseren,ook geen rommel thuis, en maak een prijsafspraak met de sloper voor alles wat je denkt te kunnen gebruiken.
Ik ben(iedereen natuurlijk) heel benieuwd naar de foto`s!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Leuk project, als je er de tijd en de ruimte voor hebt gaat het vast lukken om hier een leuke visa van te maken!
Emiel
Maurice van Mourik schreef:Hier wat keuze aan contactsloten:
http://www.autex.nu/shop/product.php?productid=5896&cat=1625&page=1http://www.autex.nu/shop/product.php?productid=4810&cat=1625&page=1
Deze sloten zijn relatief goedkoop, maar als je toch een sloop vindt die een visa/c15 heeft kun je daar mooi ff mee stoeien.
Of iemand hier heeft nog iets liggen
Aah, nu snap ik ‘t. Ik ging sowieso al uit van tweedehands.
Zie weinig voordeel in ‘t nieuw kopen van een contactslot, of mis ik iets?
Als ‘t werkt, werkt ‘t. Lijkt me.
Je hebt natuurlijk kans dat je ergens een setje stoelen vindt, echter, erg moeilijk te vinden en ook vrij snel weer kapot, rotkwaliteit… voor 60 euro vrijwel onmogelijk, lees: vrijwel.
Zag een hele set voor 150. Da’s eigenlijk al gewoon teveel. Dat geld steek ik dan liever in 4 goeie bandjes.
Je zou dus eigenlijk gewoon een opnieuw bekleed setje moeten vinden, 2e hands. Kleine kans…
Kijk ook nog eventjes naar je luchtfilter en je brandstofpomp, zijn ook verdacht en gezien de “reinheid” van het autootje zou ik als eerste de luchtfilterbak openschroeven.
Been there, done that. Schoon.
Hij is gelukkig verder wel technisch echt onderhouden.
Die vent van garage Coenen is “verrückt” is al eens meer over geschreven hier, die bruine 11Super-E staat er ook nog?
Stond er binnen ook niet nog een visa?
Binnen stond een chrono, buiten die 11RE en nog een apart model. Supertje ofzo?
Gezien de hoeveelheid visa`s daar stamt zijn voorraad uit de tijd dat de visa nog redelijk courant was!
De bordeauxrode stond al stil sinds ‘99…
Pijnlijk.
Grote kans dat je zoektocht slaagt voor een zwart plasticsetje,neem ook bij het slopen gewoon alle schroeven en torx-en mee die je bij het demonteren overhoudt, komen altijd van pas.
Lijkt me. Denk maar niet dat er nog een schroef in dit dash zit…
Je doet er het beste aan om gewoon het hele sloopgeval ter plekke te kannibaliseren,ook geen rommel thuis, en maak een prijsafspraak met de sloper voor alles wat je denkt te kunnen gebruiken.
Klinkt wijs. Even zien of ik nog antwoord krijg op de e-mails die ik de deur uit heb gedaan (stuk of vijf). Als dat niets wordt, gaan we slopen ;D
Ik ben(iedereen natuurlijk) heel benieuwd naar de foto`s!!
Heb net een stukje on board video en foto’s gemaakt. Ga even wat eten, monteren en dan komt ‘t z.s.m. op youtube.
BX19trs schreef:Leuk project, als je er de tijd en de ruimte voor hebt gaat het vast lukken om hier een leuke visa van te maken!
Emiel
Dank u.
Ruimte zal meevallen. Hij hoeft in principe niet ver uit elkaar en ‘t is maar een klein dingske.
We hebben een oprit van 8x35m, dus klusruimte zat. Helaas geen put, maar wat niet is…
En tijd zat. Ben afgekeurd en m’n vader ook. Dus het autootje krijgt hier de aandacht die ‘t verdient.
Ga overigens binnen nu en twee maanden ‘t huis uit. Woon nu in de garage van m’n ouders. Dus dan is er wéér een extra garageruimte vrij (kunnen er hier dus drie auto’s droog staan).
Budget-gewijs kan je denk ik beter een auto kopen die er vanbinnen zo uit ziet dan een auto die volledig opnieuw gespoten moet worden. Want dat is ook niet gratis !! .
PS: ik kom je ook echt overal tegen
Je hebt dan inderdaad de ruimte en de tijd, onderdelen zij vast wel te krijgen voor de visa, wellicht via de visaclub, wel even lid worden! http://www.citroenvisaclub.nl
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Een nieuw contactslot kopen is zeker de moeite waard hoor, maar das persoonlijk. De sloperij zal er ook wel een paar tientjes voor vragen en dan nog is de werking niet gegarandeerd, want wellicht heeft iemand anders de voorkeur gehad voor loodzware sleutelbossen…
Een gaaf netjes stuurtje kun je ook gelijk wel uit de sloop c15/visa halen, die zijn vaak ook nog niet aangevreten
Ik had zelf ook al eens een zoektocht ondernomen naar frisse lichtblauwe jerseystoelen, tot mijn grote schrik zag ik laatst een clublid rijden met “gloednieuwe” lichtblauwe stoelen, het verhaal: van Henny de onderdelenvogel van de visaclub!
Ze kwamen uit een visa die gloednieuw (1988) in de poeier was gereden, de stoelen hadden al die tijd in het magazijn gelegen!
Kun je die stoelhoezen die er nu opzitten niet uitwassen om de zoektocht uit te stellen? Je ouders hebben ook vast nog wel ergens een oude plaid/deken liggen voor over de achterbank.
Mocht je tzt nog op zoek zijn naar een uitlaat, kan ik je verder helpen ws.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Edit mod: Enorme quote gewist, wat wil je zeggen?
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mij wel, heb een jaar geleden net zo’n pot gekocht, nieuw!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als het dezelfde functie heeft als een uitlaaT, zou ik zeggen doen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa