Zoals beloofd, enkele pics :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op de bovenste foto zie ik een scheurtje van het bougiegat naar de zitting van de uitlaatklep. Dat zie je vaker en hoeft niet ernstig te zijn. Hoe zijn de andere 3 er aan toe?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kop even laten afpersen. Zie je het zo oj het erg is. Ook benzine in de uitlaatpoort gieten en kijken of het door dat scheurtje komt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:Op de bovenste foto zie ik een scheurtje van het bougiegat naar de zitting van de uitlaatklep. Dat zie je vaker en hoeft niet ernstig te zijn. Hoe zijn de andere 3 er aan toe?
Ze zien er alle 3 hetzelfde uit.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
bogaard77 schreef:kop even laten afpersen. Zie je het zo oj het erg is. Ook benzine in de uitlaatpoort gieten en kijken of het door dat scheurtje komt!
Zal ik doen.
Heb nog een vraagje. In de stoterstanghouder moet een O-ring ( nummer 28 ) in onderstaande tekening.
Waar voor ring is dit en waar vind ik zoiets ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith schreef:
Heb nog een vraagje. In de stoterstanghouder moet een O-ring ( nummer 28 ) in onderstaande tekening.
Waar voor ring is dit en waar vind ik zoiets ?
Bij een koppakking set zitten deze O-ringen ook. De smering van de tuimelaars gaat door de tuimelaar as. Deze O-ringen zorgen dat de olie niet weglekt via de kopbouten. Lees het handboek goed, want bij 1 kopbout moet de O-ring niet zitten, daar is de aanvoer van de olie.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:Mr. Smith schreef:
Heb nog een vraagje. In de stoterstanghouder moet een O-ring ( nummer 28 ) in onderstaande tekening.
Waar voor ring is dit en waar vind ik zoiets ?Bij een koppakking set zitten deze O-ringen ook. De smering van de tuimelaars gaat door de tuimelaar as. Deze O-ringen zorgen dat de olie niet weglekt via de kopbouten. Lees het handboek goed, want bij 1 kopbout moet de O-ring niet zitten, daar is de aanvoer van de olie.
Bedankt Egbert. Ik heb een koppakking van magazijn, ik zal het set goed bekijken,nog niet tegengekomen dat die o-ringen erbij zitten.
Ja inderdaad, dat is bij één kopbout zo, dat is aan de eerste inlaat kopbout aan onsteking zijde.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Scheurtjes tussen inlaatklep en bougiegat kunnen geen kwaad.
Scheurtjes tussen uitlaatklep en bougiegat zou ik niet blij mee zijn, er kan een mengeling van koelvloeistof en motorolie plaatsvinden, en dat ruik je aan je uitlaatgassen.
Hoewel een kop naderhand altijd nog gedemonteerd kan worden zou ik persoonlijk het risico niet nemen en voor goede info contact zoeken met een motorrevisiebedrijf dat ervaring heeft met ds-motorblokken:
bijvoorbeeld Hijnekamp Motorrevisie in Wageningen (0317-412627).
Zo ziet er mijn nieuwe kop eruit :
Vragen mbt pakkingen :
1. Moet er een pakking tussen de kop en vertrek warm water ?
2. Moet er vloeibare afdichting worden gebruikt ? zo ja, waar ?
Thanks
Mr. Smith
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pakking aan de voorkant van de kop moet tussen waterpompdeksel en kop. Dat is zo’n dikke, net als voor de waterpomp. Vloeibare pakking is bij mijn weten niet voorgeschreven, behalve misschien voor een paar spruitstuktapeinden. (voor de zekerheid allemaal?) Kop ziet er wel schitterend uit!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Thanks.
Kop is gedaan door Hijnekamp Motorrevisie in Wageningen.
Alle inlaatkleppen werden vernieuwd ( enkele waren ingevreten),klepseals vernieuwd, 3 vlakken gevlakt.
Vanmiddag nieuwe tapeinden gemonteerd uitlaatzijde en waterpomphuis.
Next : inlaat zijde + afmonteren inlaat en carbu.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
toppie!
ik gebruk altijd wel en dun laagje vloeibare pakking.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Update :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Vandaag met volle moed begonnen aan de verwijdering van de afgebroken bout in de blok ( zie eerdere verschenen posts)
We hebben 4x een moer opgelast, zonder dat de bout een krimp gaf!
Ik denk nu te gaan uitboren.
Iemand suggesties voor uit te boren ?
Materiaal van de boren kiezen ?
Bestaat er speciaal gereedschap om zoiets te doen ?
Alle tips hieromtrent, welkom.
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige